Review – Tesla Model 3 Long Range (2024), kon het nog beter?
Omvangrijke upgrade voor Tesla Model 3 2024
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Meer dan twee miljoen exemplaren heeft Tesla geproduceerd van de Model 3. Daarmee is het verreweg een van de populairste elektrische auto’s op de markt. Zes jaar na het marktdebuut komt Tesla met een omvangrijke upgrade. Kon het nog beter? En is er na deze update nog ruimte voor verbetering? In deze Tesla Model 3 Long Range review de antwoorden!
De basis is gebleven
Tesla: “Deze update zorgt voor meer raffinement, comfort en premium – van binnen en van buiten – terwijl we trouw blijven aan het strakke, overzichtelijke design. We zijn niet afgeweken van wat van de Tesla Model 3 een wereldwijde bestseller heeft gemaakt: het leveren van een grote range en uitstekende efficiëntie met sportwagenprestaties en -weggedrag voor een toegankelijke prijs.” Tot zover even een korte introductie van deze Tesla Model 3 2024 review.
Tesla Model 3 2024 design
Eerst even het design van de Tesla Model 3 2024. Wat is er anders? We parkeren de nieuwe Model 3 even naast een oudere Model 3. Pas dan worden de verschillen pas goed zichtbaar! De Tesla Model 3 krijgt andere achterlichten, die uitblinken in eenvoud. Ziet er stijlvol uit. Ook de achterbumper is nieuw, waarbij ook de onderrand is aangepast voor een betere aerodynamica. Tesla monteert ook nieuwe wielen met een lagere luchtweerstand. Het front oogt nog strakker, waarbij vooral de smalle lichtunits opvallen. De voorbumper is ook meer clean van opzet. Het doel van Tesla was om het energieverbruik nog verder te reduceren. De vernieuwde Model 3 oogt daardoor nog strakker.
De Model 3 is verkrijgbaar in twee nieuwe kleuren, te weten Ultra Red en Stealth Grey. Ultra Red is een hoogchromatische kleur, een soort wijnrood. Deze kleur vervangt Red Multi-Coat. Ook nieuw is Stealth Grey. Deze kleur vervangt Midnight Silver Metallic.
TESLA MODEL 3 2024 review: oud versus nieuw! – AutoRAI TV
Interieur Tesla Model 3 2024
Uiteraard is ook het interieur aangepast. Daar valt op dat Tesla kiest voor een meer premium afwerking. Want geef toe, bij de eerste Model 3’s was daar absoluut ruimte voor verbetering. Met dit model maakt Tesla alles goed. Het interieur van Model 3 is ook stiller dan ooit, dankzij toepassing van akoestisch glas, verbeterde ophangingsbussen in de wielophanging, betere afdichtingen en toepassing van geluiddempende materialen. Samen zorgen ze voor een aanzienlijke vermindering van het geluid. Tesla spreekt over 30% minder windruis, 20% verbetering van het weggeluid, 30% minder omgevingsgeluid en 25% verbetering van contactgeluid.
Richting aangeven
Er is meer nieuws in het interieur. De bedieningshendels zijn vervangen door stuurwielbediening, met zowel haptische schakelaars als fysieke knoppen. Knipperlichten zijn aan de linkerkant geplaatst om bereikbaar te zijn precies waar je linkerduim van nature zit. Met een gloednieuwe haptische knop kun je de richtingaanwijzer snel in- of uitschakelen om aan te geven dat je van richting verandert. Dat is de theorie althans, in de praktijk werken die drukknoppen om richting aan te geven niet al te best. Op de snelweg is het prima, heel fijn zelfs. Maar op rotondes zorgt het telkens voor problemen als je driekwart rond moet. Hier hadden we bij de Model X en Model X ook al kritiek op en we waren niet de enige. Toch heeft Tesla ze ook doorgevoerd in de Model 3. We zullen er maar mee moeten leven.
Nieuwe stoelen
What’s next? Zoals gezegd tilt Tesla de afwerking van het interieur naar een nog hoger niveau, waarbij het merk hoogwaardige materialen als aluminium en textiel toepast. Alle stoelen zijn ook nieuw, zowel voor als achter. De voorstoelen zijn nu geventileerd en de verwarmde stoelen rondom zijn standaard volledig geïntegreerd in de automatische klimaatregeling. De herontworpen middenconsole is bekleed met aluminium, biedt uitgebreide opbergmogelijkheden en heeft dubbele draadloze telefoonladers. Laptops en meer kunnen snel worden opgeladen met één USB-C oplaadpoort voor en twee USB-C oplaadpoorten achter, elk met maximaal 65 W vermogen. Luisteren andere fabrikanten ook mee? Want dit is zoals het hoort.
15,4-inch middenscherm
Het infotainmentsysteem werkt perfect en is supersnel. Geloof het of niet: na een paar uur kan je ermee lezen en schrijven, alles is namelijk eenvoudig vindbaar. Het 15,4-inch middenscherm is even groot als voorheen, maar met meer bruikbaar schermoppervlak dankzij een dunnere rand. Het heeft een aanpasbare UI en wordt na verloop van tijd beter met OTA-updates. In het interieur bespeuren we ook fraaie sfeerverlichting, waarbij vooral de doorlopende lichtstrip onder de voorruit zorgt voor veel sfeer. Om het af te maken beschikken de achterpassagiers nu over een 8-inch display met geïntegreerde klimaatregeling, ventilatie en entertainment. Er komt meer beschikbaar in de toekomst, met OTA-updates. Qua ruimte zit het ook goed, want de beenruimte is goed in orde. De hoofdruimte is afhankelijk van je lengte. Met een lengte van 1,85 meter kun je er net rechtop zitten. Langere mensen kunnen beter voorin plaatsnemen.
Goed geluid!
Nog een compliment voor Tesla: het geluidssysteem. Wow! Wat een geluid. Het systeem beschikt over 17 luidsprekers, dubbele subwoofers en dubbele versterkers voor Model 3 Long Range en 9 luidsprekers, een enkele subwoofer en versterker voor Model 3 Rear-Wheel Drive. Telefoongesprekken zijn nu ook beter dan ooit, dankzij extra en meer capabele microfoons, voor een verbeterde gesprekskwaliteit.
Rijden in de Tesla Model 3 2024
Qua rijden voelt de Tesla Model 3 niet heel anders aan ten opzichte van zijn voorganger. Dat is niet jammer, want de eerste Model 3 reed al uitstekend. De kracht van het model is dat hij bijzonder lichtvoetig aanvoelt. Je hebt het gevoel met een kleinere auto onderweg te zijn. Je voelt ook uitstekend aan wat de auto doet. Er is direct gevoel van controle, waarin ook de fijne stuurinrichting een grote rol speelt. Qua comfort zit het ook goed, want het onderstel heeft een zeer fijne afstelling. Ook is de auto aanzienlijk stiller. Een gevolg van extra geluidsisolatie in de wielkasten. Ook past Tesla akoestisch glas toe.
Tesla Model 3 RWD
- Actieradius (WLTP): 513 kilometer met optionele 19-inch Nova-velgen
- Verbruik op 19-inch: 13,2 kWh/100 km
- Geschatte range op 18-inch velgen: 554 kilometer
- Gewicht: 1.765 kg
- Topsnelheid: 201 km/u
- 0-100 km/u: 6,1 seconden
- Motorvermogen: 208 kW (283 pk)
- Snelladen (DC): 170 kW
- Prijs: 43.990 euro (geschikt voor SEPP-subsidie van 2.950 euro)
Tesla Model 3 Long Range (Dual Motor)
- Actieradius (WLTP): 629 kilometer met optionele 19-inch Nova-velgen
- Verbruik op 19-inch: 14,0 kWh/100 km
- Geschatte range op 18-inch velgen: 678 kilometer
- Gewicht: 1.828 kg
- Topsnelheid: 201 km/u
- 0-100 km/u: 4,4 seconden
- Motorvermogen: 366 kW (498 pk)
- Snelladen (DC): 250 kW
- Prijs: 51.990 euro
Kleine kanttekeningen
Wat is jammer? Het is niet mogelijk om apparaten van stroom te voorzien, of om de Tesla-batterij te gebruiken om je huis van stroom te voorzien. Geen V2X en V2L-functionaliteiten dus. Uiteraard ga je de WLTP-cijfers die Tesla noemt niet halen. Reken in de praktijk op 450 tot 500 reële kilometers, dan zit je goed. Op het gebied van rijhulpsystemen is Tesla goed op weg, maar bij de Model 3 zijn de systemen wel heel fanatiek. Het gebeurde tijdens onze testweek zelfs regelmatig dat we op cruise control reden op een normale rijbaan, met ook tegemoetkomend verkeer. Je kan makkelijk met twee auto’s naast elkaar passeren, maar daar dacht de Tesla anders over. Die ging vol in de rem. Je rekent hier niet op, dus je schrikt er best van. Op dit gebied dus ruimte voor verbetering.
Specificaties
- Lengte: 4.720 mm
- Breedte (inclusief spiegels): 2.089 mm
- Hoogte: 1.441 mm
- Wielbasis: 2.875 mm
- Grondspeling: 138 mm
- Bagageruimte voorkant (frunk): 88 liter
- Bagageruimte achter tweede zitrij: 594 liter
- Geremd trekgewicht: 1.000 kg
Conclusie Tesla Model 3 2024 review
Je kan goed merken dat het bij deze facelift van de Tesla Model 3 ging om verfijning van het model. Wat goed was, is zo gebleven. Waar ruimte voor verbetering was, heeft Tesla op basis van klantenfeedback ook daadwerkelijk aanpassingen doorgevoerd. De auto voelt luxueuzer aan, is beter afgewerkt, rijdt nog beter, is nog efficiënter en het infotainmentsysteem is nog beter dan voorheen. Oké, op het gebied van rijhulpsystemen is er nog ruimte voor verbetering. Maar dat zal met wat software-updates vast en zeker snel te verhelpen zijn. In de basis is de Tesla Model 3 een auto waar je ontzettend blij van wordt. Je kan er eigenlijk niet omheen als je in de markt bent voor een middelgrote batterij-elektrische auto, of je nu particulier of zakelijk rijder bent. Hoe kritisch de geluiden op Tesla soms ook mogen zijn, ze weten we ontzettend goed hoe ze een EV moeten bouwen. Iets met ‘hoge bomen vangen veel wind?’.