Review – Renault Kangoo E-Tech Electric (2022)
Sesam, open u!?
Sinds 2011 kun je bij Renault een volledig elektrische Kangoo krijgen. Er is nu een volledig nieuwe versie: de Kangoo E-Tech Electric. Hij komt verder dan ooit en kan sneller laden dan zijn voorgangers. Het model is ook meer relevanter dan ooit, want dieselbusjes zijn binnenkort niet meer welkom in sommige binnensteden.
Koploper
Nog voordat Tesla zijn eerste sedan op de markt bracht, had Renault al een volledig elektrische bestelwagen in de showroom staan: de Kangoo Z.E. In ruim tien jaar zijn daar al 70.000 exemplaren van verkocht. Eén op de vijf elektrische bedrijfswagens op de Europese wegen is een elektrische Renault Kangoo.
Nieuwe naam
De nieuwe elektrische Kangoo heeft een andere naam gekregen: Kangoo E-Tech Electric. Onder het E-Tech-label brengt Renault geëlektrificeerde modellen uit, zoals de Clio E-Tech Hybrid, Captur E-Tech Plug-in Hybrid en de Megane E-Tech Electric.
Mercedes-Benz en Nissan
De Kangoo E-Tech electric is gebaseerd op de nieuwe Kangoo met een traditionele verbrandingsmotor, die vorig jaar nog werd uitgeroepen tot ‘International Van of the Year 2022’. Hij wordt sinds 1997 gebouwd in Maubeuge in Frankrijk. Hier rollen ook de Mercedes-Benz eCitan en Nissan Townstar van de band, die beide de Kangoo E-Tech electric als basis gebruiken.
Actieradius Kangoo E-Tech electric
In de bodem van de nieuwe elektrische Kangoo ligt een 44 kWh accu. Op papier goed voor 300 kilometer actieradius. In de praktijk kun je daar al snel 50 tot 80 kilometer van af halen, maar als in de stad blijft ga je dit zeker halen. Over de staat van het accupakket hoef je je geen zorgen te maken. Renault geeft 8 jaar of 160.000 kilometer fabrieksgarantie op de accu. Komt de bruikbare capaciteit binnen die periode onder de 70%, dan krijg je van Renault een nieuwe accu.
Laden
3-fasenladen tot 11 kW is standaard op de nieuwe Kangoo. In 2 uur en 40 minuten zit het accupakket weer op 80%. 22 kW AC-laden is tegen een meerprijs ook mogelijk, als je twee keer zo snel wil laden. Echt snelladen is ook mogelijk, tot 80 kW. Voor deze mogelijkheid moet je ook voor bijbetalen. Als je geregeld de snelweg op moet en langere afstanden wil afleggen, dan moet je hier altijd voor kiezen. Je kunt dan in 30 minuten ongeveer 170 kilometer bijladen.
Warmtepomp
Voor een warmtepomp hoef je niet bij te betalen. Dit apparaat haalt heel efficiënt warmte uit de lucht rondom het voertuig om het interieur te verwarmen. Hierdoor zakt de actieradius in de winter niet ver naar beneden als het flink koud is. Je hoeft je werkschema in de winter dus niet aan te passen als het kwik onder nul zakt. Een verwarmbare voorruit is optioneel verkrijgbaar. Handig als je ’s ochtends direct aan de bak wil in de winter. Via de Renault-app kun je vanuit je bed of de ontbijttafel deze al inschakelen, net zoals de verwarming of de airco.
Identiek
Het laadvolume en laadvermogen van de Kangoo E-Tech electric zijn identiek aan die van de Kangoo met een verbrandingsmotor. Het accupakket ligt namelijk onder de vloer, waardoor het laadvolume 3,9 kubieke meter meet. De lange variant heeft een laadvolume van 4,9 kubieke meter. Het laadvermogen bedraagt 600 kilogram voor de korte Kangoo en 800 kg voor de lange variant. Het maximum geremd trekvermogen ligt op een stevige 1.500 kilogram. Vooral dat laatste is zeer indrukwekkend. Uiteraard zal een volgeladen aanhangwagen zorgen voor een lagere actieradius, maar veel hoveniers, stratenmakers, loodgieters en bouwbedrijven kunnen zich prima redden met een actieradius van 150 tot 200 kilometer. Bedrijfswagens rijden vooral kleine afstanden en voornamelijk binnen de bebouwde kom.
Sesam, open u
Net als de reguliere Kangoo, is ook de elektrische Kangoo leverbaar met ‘Open Sesame by Renault’. Bij een Kangoo met deze optie ontbreekt de B-stijl, waardoor een grote zijopening ontstaat. Hierdoor kun je makkelijk in- en uitladen, maar je kunt hier ook een gigantische schuiflade laten monteren. Deze kun je eenvoudig naar voren kunt schuiven nadat je de passagiersstoel naar voren hebt geklapt. Je kunt ook alleen de passagiersstoelen neerklappen om een mobiel kantoor te creëren, met ruimte voor je laptop en papieren.
Hoe rijdt ie?
De elektrische Kangoo rijdt als een echte elektrische auto. Hij biedt een comfortabele en muisstille werkplek. De 122 pk sterke elektromotor zorgt voor een snelle en soepele acceleratie. Je hoeft niet meer te schakelen, wat een zege is voor alle koeriers, chauffeurs en pakjesbezorgers die niet buiten de stad komen. Dankzij het direct verkrijgbare koppel (245 Nm) heeft de lichte bedrijfswagen bovendien weinig moeite met een flinke lading. Er is altijd power.
Regeneratief remmen
De Kangoo kan, net als een reguliere EV, afremmen op zijn elektromotor. Je hoeft je voet alleen maar van het gas te halen om af te remmen. Hierbij win je wat energie terug die vrijkomt bij het remmen. Er zijn drie niveaus van regeneratief remmen: zeilen, drive en brake. Zeilen kun je zien als uitrollen en drive geeft het gevoel van afremmen op een normale verbrandingsmotor. In de B-stand (Brake) remt de Kangoo flink af op de elektromotor. Vooral in de stad is dit de prettigste stand om in te rijden.
Wat kost de Renault Kangoo E-Tech Electric?
Renault vraag minimaal 29.690 euro voor de nieuwe elektrische Kangoo Het gaat hier om de Advance-uitvoering. Voor 1.000 euro laat Renault de B-stijl weg en monteert het een Open Sesame-systeem. De dikker aangeklede Extra-versie van de Kangoo is er vanaf 31.090 euro. Ook op deze versie kun je voor 1.000 euro extra een extra grote zijopening krijgen. Zoek je meer laadvolume en laadvermogen? Dan kun je bij Renault ook een volledig elektrische Renault Master E-Tech Electric krijgen. Onze test met de grote Renault lees je hier.