Autotest – Renault Captur E-tech Plug-in hybrid 160 (2021)
Net even anders dan de meeste PHEV's
Bij Renault kun je tegenwoordig naast volledig elektrische auto’s ook hybrides en plug-in hybrides krijgen. Een daarvan is de Captur E-Tech Plug-in Hybrid. Als je het een beetje slim aanpakt kun je daar je meeste kilometers volledig elektrisch mee afleggen. We namen de proef op de som.
Renault Captur E-tech Plug-in Hybrid
Renault was een van de eerste automerken die een volledig elektrisch model op de markt bracht: de Zoe. Een elektrische auto is echter nog niet voor iedereen geschikt. Onder E-Tech-label brengt Renault daarom tegenwoordig ook modellen met deels geëlektrificeerde aandrijflijnen op de markt. Zo kun je de Captur nu krijgen als E-Tech Hybrid krijgen, maar ook als E-Tech Plug-in Hybrid.
160 pk
Aan de buitenkant is de E-Tech PHEV eigenlijk niet te onderscheiden van een normale Captur. Je krijgt wel een extra klepje waarachter de laadpoort zit waar je de stekker in moet stekken en hier en daar zit een E-Tech-badge. Dat is het wel.
Het echte nieuws speelt zich onder de motorkap af. Daar ligt een nieuwe aandrijflijn die speciaal voor de E-Tech ontwikkeld is. Die bestaat uit een 1,6-liter benzinemotor die goed is voor 91 pk. Een elektromotor vult het vermogen aan tot 160 pk. Meer dan voldoende voor een compacte crossover. Bovendien levert de elektromotor direct verkrijgbaar koppel, waardoor de Captur lekker rap is. Een tweede elektromotor – die in de benzinemotor geïntegreerd is – zorgt ervoor dat je ook energie kunt terugwinnen tijdens het afremmen.
Actieradius Captur PHEV
Onder de achterbank ligt een accupakket met een capaciteit van 9,8 kWh. Volgens de WLTP-cijfers kun je 50 kilometer volledig elektrisch rijden. De actieradius groeit naar 65 kilometer als je alleen in de stad blijft. De elektrische topsnelheid bedraagt 135 km/u, als je harder gaat dan springt de benzinemotor automatisch bij.
Tijdens onze test halen we gemiddeld op zo’n 40 kilometer zonder een druppel brandstof te verbruiken. We wonen dan ook niet in de stad en maken bovendien veel snelwegkilometers. Maar veel meer dan 40 kilometer rijden we dagelijks ook niet, net zoals de meeste Nederlanders. Aan het eind van onze testweek hoeven we dan ook maar weinig af te rekenen bij het tankstation.
Uiteraard moet je hem wel iedere dag netjes opladen, anders profiteer je niet van de voordelen van een PHEV-aandrijflijn. Dat betekent ook dat je eigenlijk een wallbox of laadpaal bij je huis moet neerzetten. Want als de openbare laadpaal in de straat een nachtje bezet is begin je de dag met een lege accu.
Zat ruimte
Omdat het batterijpakket onder de achterbank ligt neemt het geen interieurruimte in beslag. Daarom is de bagageruimte even groot: 379 liter. Onder de laadvloer is er ook nog een plekje voor je laadkabels.
De achterbank kun je ook nog steeds 16 centimeter naar voren- en achteren schuiven, net zoals in de traditionele Captur. Zo kun je meer beenruimte voor je passagiers creëren, of juist meer bagageruimte.
Wie doet wat
De E-Tech Captur is standaard voorzien van een volledig digitaal instrumentarium en een 9-inch infotainmentscherm. Op de schermen kun je goed zien welke motor wat aan het doen is en hoe het staat met het energieniveau.
Je kunt ook op de MyRenault-app de batterijstatus op afstand op je telefoon bekijken. In deze app kun je ook een aantal andere zaken bekijken en bedienen. Zo kun je aangeven wanneer de auto moet beginnen met laden. Dit doe je thuis natuurlijk het liefst midden in de nacht, wanneer de stroom goedkoper is. Maar als je zonnepanelen hebt die overdag overuren maken is dat een beter moment.
B-modus
De Captur E-Tech PHEV komt standaard met een automaat. Als je deze in de B-stand zet remt de Captur op de elektromotor af zodra je het gaspedaal loslaat. Oftewel: regeneratief remmen. Zo win je wat energie terug die vrijkomt bij het remmen.
Dat is efficiënt, maar het rijdt ook prettig. Na een tijdje heb je precies door wanneer je van het gas af moet, zodat je precies voor het stoplicht stilstaat. Al moet je wel de laatste meters nog zelf even op het rempedaal drukken om helemaal tot stilstand te komen.
e-Save
Als je thuis met een volle accu vertrekt, maar later op de dag een stuk elektrisch wilt rijden – bijvoorbeeld in de binnenstad – kun je gebruikmaken van de e-Save-functie. De benzinemotor doet dan al het werk, zodat de accu vol blijft, tot het moment dat je zelf elektrisch wilt rijden.
Renault Captur plug-in hybride prijs
De Renault Captur E-tech Plugin-hybrid 160 is er vanaf 33.790 euro. Daarmee is hij een stukje duurder dan de normale Captur. Die is er namelijk al vanaf 24.690 euro. De E-Tech Plug-in Hybrid heeft echter meer spulletjes aan boord en meer vermogen. Bovendien kun je met de PHEV flink op brandstofkosten besparen, en dat maakt ‘m met de huidige benzineprijzen natuurlijk extra aantrekkelijk.
Wil je weten hoe hij rijdt en wil je alle details zien? Bekijk dan snel onze rijtest-video: