Review – Peugeot e-308 SW (2024) – Stijlvolle elektrische station
De Peugeot 308 kun je in bijna elke smaak krijgen: hatchback of stationwagon, benzine, plug-in hybride of helemaal elektrisch. Wij reden een week met de versie met extra bagageruimte én elektrische aandrijflijn. Kortom: de Peugeot e-308 SW.
Herkenbaar, maar toch anders
De Peugeot e-308 SW kreeg onlangs een facelift en is weer helemaal bij de tijd. De elektrische stationversie – er is natuurlijk ook een hatchback-versie, die gewoon e-308 heet – lijkt als twee druppels water op zijn benzine- en hybride-broertjes. Peugeot kiest ervoor om de SW niet te onderscheiden met een uitgesproken elektrische look, maar subtiele accenten zoals speciale aerodynamische wielen en een discrete ‘e’-badge aan de achterkant verklappen dat het om een elektrische variant gaat.
Efficiënt en vlot in de praktijk
In de e-308 vind je dezelfde aandrijflijn als in andere elektrische Peugeots, zoals de e-208 en e-2008. Met 156 pk is de e-308 SW geen snelheidsmonster, maar hij voelt vlot genoeg aan in het dagelijkse verkeer. Zet je hem in de sportstand en trap je het gaspedaal vol in, en je bent vaak als eerste weg bij het stoplicht. Tenzij er een andere EV naast je staat. Boven de 50 km/u vlakt de acceleratie wat af. Maar belangrijker dan een snel stoplichtsprintje is dat deze elektrische stationwagen zijn kilometers soepel en geruisloos aflegt. Comfort staat voorop, zonder in te leveren op rijplezier. Hij laat zich namelijk moeiteloos door bochten sturen, ook als je wat sportiever rijdt.
Actieradius
De Peugeot e-308 SW is uitgerust met een 54 kWh batterij die op papier een actieradius van ongeveer 400 kilometer belooft. In de praktijk komt dit neer op een realistisch bereik van zo’n 300 tot 350 kilometer, afhankelijk van het seizoen, rijomstandigheden en rijstijl. Bij gematigd gebruik en stadsritten haal je die 350 kilometer vrij gemakkelijk. Pas zodra de temperaturen stevig onder het vriespunt duiken of als je langere stukken op de snelweg met snelheden van boven de 130 km/u rijdt, moet je rekening houden met een actieradius van minder dan 300 kilometer.
Laden
Snelladen kan met maximaal 100 kW, wat in vergelijking met sommige concurrenten niet spectaculair is. Binnen een half uur laden zit de batterij op 80 procent, wat neerkomt op zo’n 200 tot 300 kilometer rijbereik. Binnen Nederland meer dan acceptabel, maar op lange vakantiereizen zul je soms een extra kop koffie tijdens het laden moeten bestellen. Maar ach, wie gaat er meer dan twee keer per jaar op autovakantie?
Een ruime keuze voor het gezin
Wat de e-308 SW onderscheidt van de reguliere hatchback is natuurlijk de bagageruimte. Met de achterbank omhoog kun je tot 548 liter kwijt, en wanneer je de bank neerklapt, loopt dit op tot bijna 1.600 liter. Dat is fors dus. Zonder moeite gooi je een mountainbike achterin. De elektrisch bedienbare achterklep komt goed van pas wanneer je met volle handen aankomt, en de lage tildrempel maakt inladen een stuk makkelijker.
Rijgedrag: comfort en controle
De e-308 SW voelt als een gebalanceerde en aangename reisgenoot. Met drie rijmodi – Eco, Normal en Sport – kun je de auto aanpassen aan de omstandigheden of je stemming. In de Sport-stand reageert de elektrische SW vlot op input en voelt hij opmerkelijk lichtvoetig aan, ondanks zijn gewicht van ruim 1.700 kilogram. Bij lagere snelheden merk je echt het directe vermogen van de elektromotor, wat vooral in stadsverkeer prettig is.
Het onderstel van de e-308 SW is iets stugger afgesteld dan dat van de standaard 308 op benzine, wat bijdraagt aan een stabiele rijervaring. Toch blijft de demping comfortabel, zelfs op minder goed onderhouden wegen. Het sturen voelt direct en precies, al is het kleine Peugeot-stuurtje iets waar je aan moet wennen.
High-tech interieur
Binnenin biedt de e-308 SW alles wat je van een moderne Peugeot mag verwachten. De i-Cockpit met het compacte stuur en het digitale instrumentenpaneel geeft de cabine een futuristische uitstraling. Het centrale 10-inch touchscreen werkt intuïtief, al mist het infotainmentsysteem wel wat rekenkracht. De i-Toggles voegen gelukkig extra functionaliteit toe en werken als sneltoetsen naar veelgebruikte functies. De GT-versie die wij testen is extra sportief en rijk uitgerust, met onder andere een panoramadak, luxe bekleding, leuke wielen, dorpels en GT-badges.
Wat kost de Peugeot e-308 SW?
De Peugeot e-308 SW heeft een instapprijs van 40.400 euro voor de Style-uitvoering. Dat maakt hem duurder dan de benzine instapper (33.800 euro) maar goedkoper dan de PHEV-instapversie (42.010 euro). De Style-uitvoering is al aardig compleet, maar voor wie wat extra luxe zoekt, is er de Allure-uitvoering vanaf 42.570 euro. Wie extra luxe en sportieve accenten zoekt, moet kiezen voor de GT-versie, die een vanafprijs heeft van 44.970 euro. De e-308 hatchback – of ‘Berline’, zoals Peugeot hem liever noemt – is er vanaf 39.900 euro. In de video hieronder vertellen we je meer over de e-308 Berline: