Review – Peugeot 408 Plug-in Hybrid (2023)
Asjemenou?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Er waait een verfrissende wind in het autolandschap. Dit is de nieuwe Peugeot 408. Geen SUV, geen crossover. Maar wel een hoge zit. Is de Peugeot 408 te mooi om waar te zijn? Of slaat de Franse autobouwer de spreekwoordelijke plank volledig mis?
Crossovers en SUV’s
“Asjemenou?”, zegt Loekie de Leeuw altijd als hij vol verbazing is. Maar ook wij maken nu dezelfde opmerking bij het zien van deze Peugeot 408. Crossovers en SUV’s zijn ongekend populair, al jaren. En waar komt Peugeot mee aanzetten? Een fastback sedan op hoge poten. Weet Peugeot meer dan andere fabrikanten? Met andere woorden: heeft Peugeot met de nieuwe Peugeot 408 goud in handen? Dat zal de tijd moeten leren. De Fransozen proberen in ieder geval wat nieuws, iets wat Citroën ook doet met zijn C5 X of e-C4 X.
Benzine of plug-in hybride
Technisch is de Peugeot 408 gebaseerd op de 308 en 308 SW. Om die reden worden ook aandrijflijnen een op een overgenomen. Het motorenaanbod bestaat uit een 130 pk sterke benzinemotor en twee plug-in hybrides met respectievelijk 180 en 225 pk. Naar verwachting wordt de stekkerversie met 180 pk de populairste motorvariant in Nederland. Overigens levert Peugeot in sommige landen ook een 215 pk sterke THP-benzineversie, maar niet in Europa. Alle motorvarianten hebben een achttrapsautomaat, de EAT8.
Ook een elektrische Peugeot 408 op komst
In de loop van 2023 of begin 2024 breidt Peugeot het aanbod van de 408 verder uit met een volledig elektrische variant: de Peugeot e-408. Die krijgt naar verwachting dezelfde aandrijflijn als de e-308 en de e-308 SW. Reken dus op een gloednieuwe 156 pk (115 kW) sterke elektromotor met een koppel van 260 Nm. Een 54 kWh batterij (51 kWh bruikbaar) moet zorgen voor ongeveer 400 kilometer range (WLTP).
Peugeot 408 Plug-in Hybrid – ASJEMENOU? – REVIEW – AutoRAI TV
Prijzen Peugeot 408
Kort samengevat: een benzineversie, twee plug-in hybrides en een BEV. Van de eerste drie aandrijflijnen hebben we al prijzen. De 130 pk benzine is er vanaf 41.490 euro, de 180 pk PHEV kost minimaal 46.160 euro en de stekkerversie met 225 pk is er vanaf 49.660 euro. Deze prijzen gelden per 1 november 2022, dus een slag om de arm voor prijswijzigingen. Laat je overigens niet misleiden door Peugeot, want in de prijslijsten worden de PHEV’s aangeduid als HYbrid. Het gaat dus om stekkerhybrides.
225 pk sterke stekkerversie is bijzonder rap
Peugeot stelde tijdens de internationale introductie van de 408 alleen 225 pk sterke plug-in hybrides ter beschikking. Een fijne aandrijflijn met een mooi samenspel tussen de benzine- en elektromotor. Vooral het systeemkoppel van 360 Nm maakt indruk bij tussenacceleraties waardoor je razendsnel van 60 naar 120 km/u sprint, handig bij inhaalacties en invoegen op de snelweg.
Elektrisch rijden: de cijfers
Peugeot noemt op papier een elektrische WLTP-range van ongeveer 60 kilometer, maar dat ga je in de praktijk niet halen. Reken eerder op ongeveer 40 kilometer elektrische kilometers. Onder bijzonder frisse omstandigheden in Spanje met een buitentemperatuur van ongeveer 7 graden Celsius noteerde de boordcomputer met een volle batterij een EV-range van 34 kilometer. In de elektrische rijmodus bedraagt de topsnelheid overigens 135 km/u. In standje ‘Sport’ is de aandrijflijn het felst. De benzine- en elektromotoren laten zich dan van hun beste kant zien.
De Peugeot 408 opladen
Om echt zuinig te rijden dien je uiteraard het accupakket netjes op te laden, anders gaat het voordeel van een plug-in hybride aandrijflijn al snel verloren. Standaard levert Peugeot straks een 3,7 kW boordlader. De 7,4 kW boordlader kost extra (400 euro), maar is standaard op de First Edition van de 225 pk sterke PHEV. Deze 7,4 kW boordlader verkort de oplaadtijd van de tractiebatterij tot circa 2 uur en 30 minuten in combinatie met een 22 kW laadmogelijkheid.
‘Tussenoplossing’
Hoewel de plug-in hybride in de praktijk uitstekend presteert en ook zakelijk gezien best interessant is, blijft er een gevoel bestaan dat dit slechts een ’tussenoplossing’ is met het oog op de batterij-elektrische versie. Bovendien is de 408 PHEV ook niet heel goedkoop, zoals je gemerkt hebt aan de prijzen. Peugeot positioneert de 408 wel aan de bovenkant van het C-segment, voor mensen die qua ruimte een stap vooruit willen zetten of op zoek zijn naar originaliteit. Met het oog op die twee zaken staat de 408 stevig in zijn schoenen. Want de auto ziet er heel bijzonder uit en is ook opvallend ruim.
De binnenruimte
De Peugeot 408 is gebaseerd op het EMP2-platform (Efficient Modular Platform). De auto heeft een lengte van 4.690 mm en een wielbasis van 2.787 mm. Daardoor is de 408 bijzonder ruim, ook achterin. Ondanks de fors aflopende daklijn kun je ook met een lengte van 1,85 meter nog goed zitten achterin, ook met de aanwezigheid van een panoramadak. De kofferbak heeft in het geval van de benzineversie een inhoud van 536 liter tot maximaal 1.611 liter wanneer de rugleuning van de achterbank wordt neergeklapt. De plug-in hybrides hebben door de aanwezig van een accupakket een kleinere bagageruimte: 471 liter of zelfs 454 liter als je een Focal HiFi-geluidsinstallatie selecteert.
Peugeot i-Cockpit
Het dashboard van de auto is op de bestuurder gericht. Het interieur heeft een knusse ambiance en is opgebouwd uit fraaie materialen. Uiteraard past Peugeot ook in de nieuwe 408 het i-Cockpit interieurconcept toe, bestaande uit een compact stuurwiel met daarboven een – in dit geval – digitaal instrumentarium met 3D-interface. Afhankelijk van lichaamsbouw en -lengte zorgt deze i-Cockpit voor een fijne zitpositie of zal je een concessie moeten doen door het stuurwiel wat lager te verstellen zodat je alsnog een goed beeld hebt op de meters. Even proefzitten bij de dealer doet wonderen om te kijken of je een fijne zit kunt vinden. Het stuurwiel van de nieuwe 408 ligt uitstekend in de hand en is ergonomisch van vorm en verwarmd (optioneel). Het huisvest bovendien de schakelaars voor het multimediasysteem (radio, telefoon) en enkele rijhulpsystemen.
Rijhulpsystemen van de Peugeot 408
De auto heeft zes camera’s en negen radars en in totaal 30 rijhulpsystemen, denk hierbij aan adaptieve cruise control met Stop & Go functie, Long Range blindspot monitoring (75 meter), Rear Traffic Alert en zelfs Night Vision. Laatstgenoemde waarschuwt voor dieren, voetgangers of fietsers op de weg, voordat deze zichtbaar worden in de lichtbundel. Een compleet veiligheidspakket waarvan slechts een deel uitgeschakeld kan worden. Het adaptieve deel van de cruise control is bijvoorbeeld niet uitschakelbaar waardoor je bent aangewezen op een snelheidsbegrenzer als het adaptieve deel even niet wenselijk is.
i-Toggle
Een opvallend kenmerk in het interieur van de 408 is niet alleen het forse infotainmentdisplay, maar vooral het zogeheten i-Toggle switchpaneel daaronder met sneltoetsen voor bijvoorbeeld muziek, telefoon en navigatie. Scheelt toch het nodige zoekwerk in het infotainmentsysteem. Sommige menu’s zijn namelijk best verstopt. De stoelverwarming inschakelen kan bijvoorbeeld niet met een druk op de knop. Je moet drie schermen doorlopen om deze voorziening te bedienen, dat is onderweg te afleidend. Hier is ruimte voor verbetering. Complimenten verdient Peugeot voor de AGR-comfortstoelen. Die zitten heerlijk en bieden veel zijdelingse steun.
Conclusie review Peugeot 408
Verfrissend qua styling, verrassend wat betreft binnenruimte, de Peugeot 408 weet de nodige punten te scoren. Helemaal in een pakkende kleurstelling, zoals Obsession Blue of Elixir Red. Zakelijk rijders kunnen ook gerust ademhalen, want aan Titanium Grey, Pearl White, Black Perla Nera of Artense Grey is ook gedacht. Wit, grijs en zwart, lekker safe dus. Wat ons betreft mag de Peugeot 408 lekker opvallen zodat de auto echt vanuit elke hoek opvalt.
Erg stil!
Helemaal opvallend zijn de optionele 20-inch Monolithe-wielen in een bijzonder design, al genieten de 19-inch exemplaren onze voorkeur, want net wat meer comfort en minder afrolgeluiden. Geluiden weet Peugeot goed buiten de auto te houden omdat het Franse automerk extra dikke zijruiten monteert. De 408 is daardoor verrassend stil en dat geeft rust. Bovendien komt het Focal-geluidssysteem nog beter tot zijn recht. Maar verbazing is er sowieso. In positieve zin. Want de Peugeot 408 weet de tongen los te maken.
In 2023 op de markt
De nieuwe Peugeot 408 verschijnt begin 2023 op de Nederlandse markt. Peugeot bouwt hem voor de Europese markt allereerst in Frankrijk, in Mulhouse. Kort daarna wordt de productie in Chengdu in China opgestart voor de lokale markt.