Review – Opel Astra 1.6 Turbo Hybrid (2022)
Terug naar de top
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Wat is Opel zonder de Astra? Het belangrijke model is volledig vernieuwd. AutoRAI.nl maakte uitgebreid kennis met de nieuwe middenklasser.
De Opel Astra is al sinds introductie van het eerste model in 1991 een van Opels belangrijkste modellen. Zelfs voorganger Kadett staat nog altijd hoog in het lijstje bestverkochte Opel-modellen ooit. De Kadett en Astra kunnen we bijna als nationale auto’s beschouwen, zo populair waren ze in Nederland. Een nieuwe modelgeneratie is dus per definitie groot nieuws. Vorig jaar werd het doek getrokken van de zesde generatie en dit jaar begonnen de verkopen. Tijd voor een uitgebreide Opel Astra review.
Met schone lei begonnen
Voor de nieuwe Opel Astra is het merk met schone lei begonnen. Het General Motors-tijdperk hebben de Duitsers volledig achter zich gelaten en het nieuwe model is volledig ontwikkeld binnen het Stellantis-concern. Technisch is de auto grotendeels gelijk aan de nieuwe Peugeot 308. Het is echter dat we dat weten, want Opel heeft er wel een heel eigen model van gemaakt.
Opel Astra met nieuwe designtaal
Zo is de nieuwe Opel Astra tot in detail voorzien van de nieuwe designtaal van het merk. Van alle Opel-modellen komt die nieuwe vormgeving bij de Astra misschien wel het beste tot zijn recht. Design is natuurlijk subjectief, maar wij willen de nieuwe Astra wel nomineren voor mooiste nieuwkomer van 2022. Een dynamisch design, maar toch strak zonder een lijn teveel en met goed kloppende proporties. Zagen we dat maar vaker.
Hoewel de nieuwe Opel Astra er gewoon modern uitziet, heeft het design wel enkele verwijzingen naar modellen uit de rijke historie van het merk. Zo is de Opel Vizor, de zwarte balk tussen de koplampen, bedoeld als verwijzing naar de Manta A. Daarnaast doet het driehoekje op de C-stijl denken aan de Kadetts D en E. Het specifieke type velgen van de testauto is zelfs vernoemd naar de Kadett. Ook leuk: je kunt in de nieuwe Opel Astra op haaienjacht…
Opel Astra biedt keuze genoeg
Zo breed als het aanbod van de Kadett was, is dat van de nieuwe Opel Astra niet, maar er is nog steeds genoeg keuze aan uitvoeringen en motorvarianten. Allereerst is er de keuze tussen de hatchback en de Sports Tourer, de stationwagenversie. Van die laatste konden we eerder al concluderen dat hij een praktisch en wat ons betreft stijlvoller alternatief biedt voor het zoveelste crossover- of SUV-model. Fijn dus, dat Opel gewoon stationwagens blijft bouwen.
Benzine, diesel, hybride of elektrisch
Wat de aandrijflijn betreft zit er voor iedereen wel wat bij. Het motorenaanbod begint bij een 1,2-liter driecilinder turbobenzinemotor met een vermogen van 81 kW (110 pk). Die is ook leverbaar met 96 kW (130 pk) en dan kan je naast de standaard handgeschakelde transmissie ook kiezen voor een achttrapsautomaat. ‘Ouderwets’ dieselen kan bij Opel ook nog altijd, met een 1,5-liter viercilinder met turbo die eveneens 96 kW (130 pk) sterk is en die altijd is gekoppeld aan de achttrapsautomaat.
Daarnaast is er de Hybrid, een plug-in hybride met een combinatie van een elektromotor en een 1,5-liter viercilinder. Het systeemvermogen bedraagt 133 kW (180 pk). Daarmee is dat voorlopig de krachtigste uitvoering. Voorlopig, want een extra krachtige hybride met een vermogen van 165 kW (225 pk) is in aantocht. Daarvoor herintroduceert Opel het sportieve GSe-label. Ook in aantocht is een volledig elektrische versie van de Opel Astra, die dezelfde aandrijflijn zal krijgen als de Peugeot e-308.
Hoe rijdt de Opel Astra Hybrid?
De huidige hybride, voluit de Opel Astra 1.6 Turbo Hybrid, is de uitvoering waar wij mee op stap gaan. De Opel Astra bewijst zich al snel als een fijn rijdende auto. In de eerste plaats doen de AGR-gecertificeerde voorstoelen, standaard voor bijna alle uitvoeringen, hun keurmerk eer aan. Ook lange ritten hebben we in alle comfort uitgezeten. Verder heeft de besturing precies de juiste zwaarte en is het al snel alsof we al tijden met de auto rondrijden, zo snel went alles.
Het onderstel heeft een semi-sportieve afstelling. Dat wil zeggen dat de auto prettig strak op de weg ligt, maar dat korte oneffenheden wel merkbaar worden doorgegeven. Oncomfortabel is het niet, maar voor iets meer comfort is een kleinere wielmaat te overwegen. Wat extra rubber om de velg zorgt gewoon voor net wat meer demping. Kanttekening is dat de Hybrid altijd 17-inch velgen krijgt, de maat die ook onder de testauto zit. Aan de andere kant zien de 17-inch velgen er wel beter uit dan de standaard 16-inch exemplaren.
Rijmodi voor de aandrijfvorm
De hybride aandrijflijn bevalt ook. De elektrische aandrijving zorgt voor een stille en vloeiende rit, waarbij de schakelmomenten van de (eventueel actieve) conventionele aandrijving worden afgevlakt. Zolang de batterij genoeg stroom heeft, kan je de aandrijfvorm ook zelf kiezen met de rijmodi. Wil je volledig elektrisch rijden (standaardinstelling), dan kies je Electric. Wil je stroom sparen, dan kies je Hybrid-modus zodat de brandstofmotor ook meteen meedoet. Voor maximale prestaties kies je Sport.
Voor de liefhebber is de actuele aandrijfvorm – volledig elektrisch of (deels) op benzine – weer te geven op het instrumentarium of centrale display. Ook aan de kleur van de snelheidsmeter is de aandrijfvorm te zien: rij je volledig elektrisch, dan zijn de cijfers blauw.
Opel Astra als ‘gewone’ hybride
Is de stroom op, dan wordt de auto in feite een ‘gewone’ hybride. Je merkt dan toch dat hij net wat minder vloeiend rijdt, al is ‘minder vloeiend’ in dit geval nog steeds een prettige aandrijflijn. Het verschil is ook niet groot, het is gewoon een kwestie van een reguliere automaat versus volledig elektrische aandrijving. Ook als ‘gewone’ hybride reageert de Opel Astra snel op input van het gaspedaal en de brandstofmotor houdt zich als hij aan het werk is keurig op de achtergrond.
Kon je even niet opladen en moet je met een lege batterij van huis, dan rij je alsnog best vaak elektrisch. Afhankelijk van het soort kilometers (buitenweg of in de stad) is dat alsnog wel een kleine kwart tot een derde van de afstand. Als uitschieter hebben we zelfs een keer net iets meer dan de helft van de stedelijke kilometers volledig elektrisch gereden. Het regenereren van stroom tijdens het uitrollen en afremmen helpt namelijk veel. Aan de andere kant: bij een snelwegrit met lege accu haal je met moeite de tien procent.
Verbruik Opel Astra Hybrid
Dat brengt ons bij het verbruik van de Opel Astra 1.6 Turbo Hybrid. Het officiële gemiddelde brandstofverbruik (WLTP) is 1,0 l/100 km. Dat is natuurlijk theorie. Of je dat haalt is zeker bij een plug-in hybride zeer sterk afhankelijk van hoe vaak je hem oplaadt en hoe lang en wat voor soort ritten je rijdt. Als je hem altijd netjes oplaadt en nooit meer dan pak ‘m beet veertig kilometer per rit rijdt, verbruik je zelden een druppel brandstof en versla je die theoretische waarde met gemak.
Wij reden echter voornamelijk lange snelwegritten. Het gemiddelde brandstofverbruik tijdens onze testweek bedraagt 4,5 l/100 km (ruim 1 op 22) en dat vinden we een keurige score. We hebben de batterij braaf voorafgaand aan (bijna) iedere rit volledig opgeladen, maar dus ook wel veel snelwegkilometers gemaakt. Daarbij komt de hybridetechniek gewoon minder goed tot zijn recht. (Veel) zuiniger dan de brandstofversies is de Opel Astra Hybrid sowieso.
Praktische aspecten Opel Astra
De rit zit erop en we verhuizen nog even naar de achterbank om ook daar het comfort te testen. Ook daar vinden we een comfortabele zit. Er is bovendien ruimte genoeg. Met een lengte van 1,80 kan je prima ‘achter jezelf’ zitten en heb je ook over de hoofdruimte niets te klagen. Beenruimte is er ook genoeg, al komen de knieën al bijna tegen de rugleuning van de voorstoel. Wellicht een kwestie van de bestuurder vragen of hij de rugleuning iets rechter op zet.
Standaard biedt de Opel Astra een bagageruimte met een inhoud van 422 liter (gemeten tot aan hoedenplank) tot 1.322 (achterbank plat en gemeten tot het dak). Bij de Hybrid zit het batterijpakket onder de bagageruimte, dus meet die nog maar respectievelijk 352 en 1.268 liter. Cijfers zeggen niet alles, belangrijker is dat het een goed bruikbare vierkante ruimte is. De enige aanmerking is dat we de laadkabel niet kwijt konden, die moest los achterin liggen.
Prijzen Opel Astra
De Opel Astra is leverbaar vanaf 32.999 euro. Dan krijg je de 1.2 Turbo met 81 kW (110 pk), in Edition-uitvoering. Voor 33.999 euro krijg je precies dezelfde auto, maar dan met 96 kW (130 pk). Kies je voor de automaat, dan ga je ook gelijk een uitrustingsniveau hoger, de Elegance. De vanafprijs bedraagt dan 39.749 euro. Ook de dieselrijder komt bij Opel nog aan zijn trekken en dat is tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend. Dieselen kan vanaf 43.499 euro en dan krijg je ook weer de Elegance-uitvoering.
De voor Nederland meest interessante uitvoering is de door ons geteste 1.6 Turbo Hybrid, een plug-in hybride dus. Die is leverbaar vanaf 39.999 euro en dan krijg je de Edition. Onze testauto is een GS Line, leverbaar vanaf 44.249 euro. Overigens is de testauto voorzien van nog wat aanvullende opties en kan dus op detail van een standaard GS Line afwijken.
Uitrustingen Opel Astra
Over de standaarduitrusting van de Opel Astra heb je eigenlijk al weinig te klagen. We gaan niet alles opnoemen, maar onder meer het Opel Pure Panel, de twee 10-inch schermen voor instrumentarium en infotainment, is altijd aanwezig. Daarbij hoort ook draadloos Apple CarPlay en Android Auto. Ook adaptieve cruise control is standaard. Het volledige overzicht van uitrustingen en prijzen is te vinden op www.opel.nl.
De geteste GS Line heeft niet alleen een sportievere uitstraling. Qua uitrusting is dat het topmodel van het Opel Astra-aanbod, al komt de uitrusting grotendeels overeen met de (Business) Elegance die daar net onder is gepositioneerd. Speciaal noemenswaardige standaarduitrusting zijn 360°-parkeerhulpsystemen, het Intelli-Air interieurluchtreinigingssysteem en over-the-air-updates.
Noemswaardige opties van de testauto zijn de 7,4 kW-boordlader, het Multimedia Navi Pro-pakket en de Intelli-Lux Pixel led-koplampen. Die boordlader is een optie van 299 euro en een aanrader ten opzichte van de standaard is 3,7 kW-boordlader. Het Multimedia Navi Pro-pakket is in dit geval de meest uitgebreide versie en kost dan ruim 1.000 euro, maar het head-up display en het HiFi-audiosysteem zijn toch wel erg prettig.
Altijd grootlicht, zonder verblinding
Met de Intelli-Lux Pixel led-koplampen beschikt de Opel Astra ook over automatisch grootlicht dat andere weggebruikers niet zou moeten verblinden. De ‘pixels’ kunnen namelijk individuele lichtstralen uitschakelen. We waren in de gelegenheid om dat eens te proberen. Het voelt toch wat ongemakkelijk om met ingeschakeld grootlicht op een drukke tweebaansweg te rijden, maar uit het feit dat niemand naar ons heeft geseind maken we op dat het systeem goed werkt. Bovendien was de weg rondom die andere weggebruikers inderdaad goed verlicht.
Conclusie
We hadden het in de intro al even over het succes van de Kadett en Astra. De laatste jaren liepen de verkopen van die laatste modellijn wat terug, maar deze volledig nieuwe generatie Opel Astra heeft het in zich om eigenhandig dat tij te keren. De nieuwe Opel Astra biedt eigenlijk alles dat je wilt: een fijne rijeigenschappen en een praktisch interieur (zeker als Sports Tourer). Daarbij ziet hij er ook nog eens erg goed uit, al is dat subjectief.
Ook op gebied van aandrijflijnen zit er altijd wat voor je bij. Of je nu op zoekt bent naar een zuinige plug-in hybride, een ook nog altijd zuinige en krachtige diesel of dat je de voorkeur hebt voor een van de benzinemotoren. Als daar vanaf volgend jaar ook nog de volledig elektrische Opel Astra-e aan is toegevoegd, is er al helemaal voor ieder wat wils en staat eigenlijk niets het verkoopsucces nog in de weg.