Review – Nissan X-Trail e-Power e-4ORCE (2022)
Hoe bevalt Nissans e-Power-aandrijflijn in de praktijk?
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
We moesten er even op wachten, maar de nieuwe Nissan X-Trail is er nu ook in Europa. Het model keert terug met een bijzondere hybride aandrijflijn. Hoe dat precies zit en hoe de auto rijdt zoekt AutoRAI.nl uit met een rijtest.
De historie van de Nissan X-Trail
Met de Nissan X-Trail heeft het merk al sinds 2000 een sterk model in handen, letterlijk en figuurlijk. Niet alleen was en is het model klaar voor het zwaardere werk, hij verkoopt vanaf het begin ook nog eens goed. Niet vreemd dat Nissan voor de tweede generatie in 2007 koos voor een evolutie van het eerste model.
Voor de derde generatie ging Nissan in 2013 toch voor een iets andere aanpak. De X-Trail stond offroad nog steeds wel zijn mannetje, maar werd wat meer gepositioneerd als een ruime gezinsauto en werd een stuk gestroomlijnder. Het bleek dat je een succesformule prima kunt veranderen, want de X-Trail werd populairder dan ooit. Voor het nieuwe model kiest men dus toch weer voor een evolutie. Of toch niet?
Nissan X-Trail volledig nieuw, maar vertrouwd
In 2020 verscheen een gloednieuwe Nissan X-Trail, al werd die aanvankelijk alleen nog in Noord-Amerika geleverd onder de naam Rogue. Het jaar daarop kwam hij als X-Trail naar de meeste andere markten en dit jaar is ook Europa aan de beurt. De nieuwe X-Trail is in de meeste opzichten dus weer een evolutie van het voorgaande model, maar onderhuids is toch veel veranderd.
Nissan X-Trail met e-Power-aandrijflijn
De nieuwe Nissan X-Trail is (in Nederland) namelijk altijd voorzien van Nissans e-Power-aandrijflijn. Deze hybride aandrijflijn debuteerde al in 2016 in Japan, met de Note e-Power. Dit jaar komt de techniek ook naar Europa. Recent al in de vorm van de Qashqai e-Power en straks dus ook bij de X-Trail.
Zo werkt Nissan e-Power
e-Power is in de basis ‘gewoon’ een hybride aandrijflijn, maar is onderscheidend doordat de wielen altijd volledig elektrisch worden aangedreven. Daarvoor zorgt een 150 kW (204 pk) sterke elektromotor op de voorwielen. Het koppel bedraagt 330 Nm. De 1,5-liter driecilinder benzinemotor is er alleen om stroom op te wekken voor de batterij, die op zijn beurt de elektromotor van stroom voorziet.
Er is dus geen directe verbinding tussen benzinemotor en de wielen. Doordat de aandrijving van de wielen zo altijd volledig elektrisch is, zou de Nissan X-Trail altijd moeten rijden als een elektrische auto. Lees: een directe reactie op het gaspedaal en een vloeiende aandrijving zonder schakelmomenten. Toch profiteer je tegelijkertijd van de voordelen van een hybride: een laag brandstofverbruik, met toch een ruime actieradius en zonder dat je de auto met een stekker moet opladen.
Nissan e-Power met e-4ORCE vierwielaandrijving
Optioneel wordt de e-Power aandrijflijn uitgebreid met e-4ORCE vierwielaandrijving. In dat geval beschikt de Nissan X-Trail over een vermogen van 157 kW (213 pk). Belangrijker is het koppel, dat toeneemt tot liefst 530 Nm. Ook niet onbelangrijk: het maximale trekgewicht neemt toe tot 1.800 kg, waar de voorwielaangedreven versie slechts 670 kg aan de haak mag slaan. Tot slot zorgt de vierwielaandrijving er natuurlijk ook voor dat je beter uit de voeten kunt in lastig terrein, maar daarover later meer.
Op pad met de nieuwe Nissan X-Trail
Genoeg theorie en specificaties: hoe rijdt de nieuwe Nissan X-Trail e-Power in de praktijk? Om daar achter te komen stuurt Nissan ons in het mooie Slovenië op pad met een Nissan X-Trail met zowel e-Power als e-4ORCE. We kunnen al snel de belangrijkste conclusie trekken: de theorie komt in de praktijk goed tot zijn recht. De auto rijdt inderdaad net zo soepel en vloeiend weg als een volledig elektrische auto. Ook houdt de brandstofmotor zich over het algemeen mooi op de achtergrond, waardoor je qua rijbeleving echt het idee hebt in een volledig elektrische auto te zitten.
Dat neemt niet weg dat er ook nog genoeg momenten zijn waarop je aan die brandstofmotor wordt herinnerd. Zodra het tijd is om de batterij bij te laden komt hij zacht brommend tot leven. Alleen als er echt veel vermogen wordt gevraagd, zoals bij een stevige acceleratie of het beklimmen van een bergweg, dan is de motor nadrukkelijk aanwezig.
Versterkt motorgeluid?
Dat geluid wordt zelfs – weliswaar heel subtiel – via de speakers versterkt. Het versterkte geluid is afgestemd op de rijsnelheid en de hoeveelheid ‘gas’ die wordt gegeven. Op die manier zorgt Nissan ervoor dat het een ‘natuurlijk’ geluid wordt. In andere woorden: een toerental dat (voor het gehoor) past bij de rijomstandigheden, ondanks dat de motor niet rechtstreeks de wielen aandrijft. Storend is dat versterkte geluid dan ook niet.
Het rijcomfort van de Nissan X-Trail
Wat overig rijcomfort betreft scoort de nieuwe Nissan X-Trail ook punten. Het onderstel is strak, maar niet oncomfortabel. Slecht wegdek weet hij bijvoorbeeld keurig glad te strijken. Zelfs op een stuk onverharde bosweg wordt het niet oncomfortabel aan boord. Ondanks dat comfort laat de auto zich toch ook strak over bochtige wegen sturen. Wat dat betreft is hij van alle markten thuis.
e-4ORCE wordt op de proef gesteld
Onder normale omstandigheden merk je niets van de e-4ORCE vierwielaandrijving. Om ervoor te zorgen dat we het systeem goed aan het werk kunnen zetten, mogen we ook nog even met de X-Trail een offroadparcours op. Ook hier: missie geslaagd. Gripverlies van een wiel wordt onmiddellijk gecompenseerd door de andere wielen. Ook bij wegrijden vanuit stilstand op een steile gladde helling.
In de realiteit van het vlakke Nederland biedt e-4ORCE vooral voordeel met het hogere trekgewicht, maar voor wie daadwerkelijk met zijn X-Trail de bospaden of het weiland opzoekt is het systeem dus zeker het overwegen waard.
Brandstofverbruik Nissan X-Trail e-POWER
Het verbruik schommelde tijdens onze testkilometers tussen de 6,7 en 7,7 l/100 km (1 op 13 à 15). Dat zit redelijk op het niveau van het WLTP-verbruik van 6,4 tot 6,7 l/100 km (1 op 14,9 tot 15,6) voor de gereden uitvoering. Dat is op zich netjes voor zo’n forse auto en een verbetering ten opzichte van het uitgaande model, maar van een hybride hadden we eigenlijk toch een wat lager verbruik verwacht.
Zo’n rit in bergachtig gebied is natuurlijk wel anders dan in het vlakke Nederland, maar in theorie worden de beklimmingen gecompenseerd door het energie terugwinnen bij het afdalen. Voor de volledigheid: de versie met alleen voorwielaandrijving heeft een gemiddeld WLTP-verbruik van 5,8 tot 6,2 l/100 km (1 op 16,1 tot 17,2). Dat komt al dichter in de buurt van onze verwachtingen.
Nissan X-Trail net zo praktisch
Een praktische gezinsauto is de Nissan X-Trail ook nog steeds. De bagageruimte meet 575 liter met de achterbank omhoog, of 1.396 liter met de achterbank neergeklapt. Kies je voor de derde zitrij, dan gelden natuurlijk andere waarden. Met alle zitplaatsen in gebruik is dan nog 177 liter aan bagageruimte over. Met de derde zitrij neergeklapt is dat 485 liter en met alle banken neergeklapt 1.296 liter. Ook erg handig: voor een extra goede toegang tot de achterbank(en) openen de achterportieren bijna negentig graden.
Nissan X-Trail als zevenzitter
Overigens is die derde zitrij vooral bedoeld voor kinderen. Nissan geeft zelf al aan dat ze achterste stoelen niet bedoeld zijn voor mensen langer dan 1,60 m. Wij hebben ze dan ook niet uitgeprobeerd. Iets anders om rekening mee te houden: het maximale trekgewicht neemt door de extra zitrij af tot 1.605 kg.
Prijzen en uitrustingen Nissan X-Trail
De prijslijst van de nieuwe Nissan X-Trail begint bij 48.390 euro. Dat is flink meer dan de vanafprijs van het uitgaande model. Dat is voor een groot deel te verklaren door de rijke standaarduitrusting. Voor het volledige overzicht verwijzen we graag naar www.nissan.nl, maar onder meer 18-inch lichtmetalen velgen, full-led-verlichting, keyless entry, automatische airco en infotainment met Apple CarPlay en Android Auto zijn altijd inbegrepen. Ook op gebied van veiligheids- en assistentiesystemen is de nieuwe Nissan X-Trail natuurlijk weer volledig bij de tijd.
Op de foto’s zie je topmodel Tekna Plus, die al helemaal weinig te wensen overlaat. De vanafprijs bedraagt 58.440 euro, inclusief e-4ORCE en zeven zitplaatsen wordt dat een stevige 63.440 euro. De voordeligste uitvoering met e-4ORCE vierwielaandrijving kost overigens 52.390 euro en de derde zitrij is leverbaar vanaf 53.390 euro.
Conclusie
De nieuwe Nissan X-Trail is een evolutie van het vorige model, waarbij de sterke punten behouden zijn gebleven of zelfs nog eens zijn verbeterd. Het grootste nieuws ten opzichte van het uitgaande model is de e-Power aandrijflijn. Die slaagt in zijn opzet: het directe en vloeiende rijgedrag van elektrische aandrijving, maar zonder te hoeven opladen. Het brandstofverbruik neemt er minder door af dan verwacht, maar dankzij e-Power rijdt de X-Trail wel nog weer fijner.