Review – Nissan Juke Hybrid (2022)
Krachtiger én zuiniger
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
De Nissan Juke is nu ook leverbaar als hybride. Op papier is die versie krachtiger en toch zuiniger dan de reguliere benzineversie. Bevalt hij ook in de praktijk? AutoRAI.nl zocht dat uit.
De huidige Nissan Juke is tot nu toe leverbaar met slechts één aandrijflijn: de DIG-T 114. In gewoon Nederlands is dat een 84 kW (114 pk) sterke 1,0-liter driecilinder benzinemotor. De enige keuze die je hebt is dat de handgeschakelde zesbak kunt vervangen door een zeventrapsautomaat. Nissan vindt het hoog tijd voor meer keuze. Een logische toevoeging is dan ook de nieuwe Nissan Juke Hybrid. Meer vermogen, toch een lager verbruik.
De hybride aandrijflijn
De hybride aandrijflijn is ontwikkeld binnen de Alliantie waar Nissan samen met Renault en Mitsubishi onderdeel van is. De hybridetechniek kennen we inmiddels ook al van Renault, dat er de naam E-Tech aan hangt. Er zijn twee varianten van deze aandrijflijn: een reguliere hybrideversie en een plug-in hybrideversie. De Nissan Juke krijgt die eerste variant. Meer informatie over de hybride aandrijflijn vind je hier.
De aandrijflijn bestaat in de basis uit een 1,6-liter viercilinder benzinemotor met een vermogen van ‘slechts’ 69 kW (94 pk). Die wordt echter aangevuld met een 36 kW (49 pk) sterke (en door Nissan ontwikkelde) elektromotor. Onder de streep levert de aandrijflijn een systeemvermogen van 103 kW (140 pk). Samen met een verbruik dat waarschijnlijk neerkomt op 5,0 tot 5,2 l/100 km (definitieve WLTP-cijfers volgen nog) is de Nissan Juke Hybrid daarmee zowel krachtiger als zuiniger dan de reguliere benzineversie.
De batterij is bij de Juke Hybrid onder de bagageruimte geplaatst. Die is daarmee met een inhoud van 354 liter ietsje kleiner dan bij de reguliere benzineversie (scheelt 68 liter), maar de ruimte op de achterbank blijft op die manier onveranderd.
Enig nadeel van de Hybrid is wellicht het trekgewicht. De reguliere Juke mag ongeremd 1.250 kg trekken. Voor de Juke Hybrid zijn de volledige specificaties nog niet vrijgegeven, maar waarschijnlijk komt het trekgewicht net als bij de technisch gelijkwaardige Renault Captur E-Tech Hybrid uit op 750 kg.
Rijden met de Nissan Juke Hybrid
Het wegrijden met de Nissan Juke gaat altijd op de elektromotor. De benzinemotor schakelt pas bij als dat nodig is. Als generator om de batterij weer bij te laden, of ter ondersteuning van de elektromotor voor de aandrijving van de wielen. Kiezen tussen de aandrijfvorm hoef je zelf niet te doen, de auto kiest zelf de optimale aandrijving voor de specifieke situatie.
Wel kan je zelf de EV-modus inschakelen. Dan wordt de Nissan Juke Hybrid volledig aangedreven door de elektromotor. De brandstofmotor schakelt dan pas in als de batterij écht leeg is. Nissan schat de volledig elektrische actieradius van de Juke Hybrid in op zo’n drie kilometer. Dat stelt vergeleken met een plug-in hybride niet veel voor, maar is wel genoeg om het eerste en/of laatste stukje van de reis, bijvoorbeeld in je woonwijk, volledig elektrisch af te leggen. Overigens probeert de Juke Hybrid ook buiten de EV-modus om zo veel mogelijk elektrisch te rijden.
De wissel tussen de aandrijfvorm gaat zeer vloeiend en praktisch onmerkbaar. De overgang is hooguit hoorbaar. Op lage snelheden is de brandstofmotor (indien geactiveerd, uiteraard) relatief aanwezig, al kan dat ook zo lijken doordat het op de overige momenten zo stil is in het interieur. Op hogere snelheden vervaagt het motorgeluid sowieso vanwege de overige rijgeluiden. Het aangepaste instrumentarium toont desgewenst hoe de actuele energiestromen van de aandrijflijn lopen.
Nissan e-Pedal
Met of zonder ingeschakelde brandstofmotor rijdt de Nissan Juke Hybrid bijna als een volledig elektrische auto, zo vloeiend en direct is de aandrijving. Net als bij andere geëlektrificeerde auto’s is de ‘EV-beleving’ nog te versterken met regeneratief remmen. E-pedal noemt Nissan dat. Door simpelweg het gaspedaal los te laten remt de auto dan sterk af op de elektromotor. Zo wint de auto tijdens het afremmen weer wat energie terug. Het rempedaal heb je eigenlijk alleen nodig als je echt stevig wilt afremmen of voor het laatste stukje om volledig tot stilstand te komen.
Herkenbaar als Hybrid
Afgezien van de nieuwe aandrijflijn is de Nissan Juke Hybrid gewoon de Nissan Juke zoals we die kennen. Uiterlijk is de hybrideversie vooral te herkennen aan de modelspecifieke grille met shutters (het kan dus worden afgesloten voor een betere luchtweerstand), modelspecifieke 19-inch aerodynamische velgen en desgewenst deze modelspecifieke felblauwe kleur. Het staat hem erg goed als je het ons vraagt. Natuurlijk zijn hier en daar ook Hybrid-logo’s toegevoegd.
Prijzen Nissan Juke Hybrid
De Nissan Juke Hybrid is vanaf deze zomer leverbaar vanaf 33.040 euro. De Juke Hybrid is leverbaar vanaf uitrustingsniveau N-Connecta. Straks met de nieuwe prijslijst komt het erop neer dan de Hybrid 1.800 euro meer kost dan de benzineversie met hetzelfde uitrustingsniveau, maar is hij 600 euro voordeliger dan diezelfde benzineversie met automaat.
Ter gelegenheid van de introductie komt er ook een Premier Edition, die vanaf 35.890 euro extra aantrekkelijke uitrusting biedt.
Conclusie
Zoals in deze review al vaker gezegd: de Nissan Juke Hybrid is niet alleen krachtiger, maar toch ook zuiniger dan de reguliere benzineversie. Daarmee is de Hybrid eigenlijk gewoon de versie die je moet hebben, tenzij je echt graag zelf wilt schakelen of een zwaardere aanhanger wilt trekken. De Nissan Juke Hybrid heeft een iets hogere vanafprijs dan de reguliere benzineversie, maar zeker met de huidige brandstofprijzen verdien je dat verschil tijdens het gebruik weer terug.