Review – Nissan Juke (2024) – Vernieuwde Juke valt nóg meer op
De Nissan Juke, ooit pionierend als de eerste compacte crossover, heeft een update heeft gekregen. Heeft de vernieuwde Juke genoeg te bieden om op te vallen in het extreem drukke B-segment?
Trendzetter
Als jij thuis een compacte SUV voor de deur hebt staan, dan komt dat eigenlijk door de Nissan Juke. Nadat Nissan in 2007 met de Qashqai het segment van de compacte SUV populair maakte, brachten ze in 2010 een nog kleinere SUV uit, de Juke. De eigenzinnige mini-SUV werd meteen een hit. Andere merken sprongen op de kar van de compacte SUV-trend en haastten zich om ook een B-segment SUV op de markt te brengen. Inmiddels heeft ieder merk – van Dacia tot Lexus – een kleine SUV in de showroom staan.
Gemene wesp
In 2019 kwam de tweede generatie Juke op de markt en die heeft nu een update gekregen. Aan de buitenkant valt er weinig nieuws te melden. Toch kun je vanaf een kilometer afstand al zien of er een vernieuwde Juke komt aanrijden. Hij is nu namelijk leverbaar in een nieuwe, felgele kleur, waardoor de Juke nog meer opvalt. De N-Sport-variant is daarnaast uitgerust met tal van zwarte accenten – zoals een zwarte grille, spiegelkappen en een zwart dak – waardoor de Juke een stoere, bijna agressieve uitstraling krijgt, als een soort gemene wesp.
Bagageruimte Nissan Juke
Een Hybrid-logo op de achterklep verklapt met welke motorvariant we rijden tijdens onze eerste kennismaking. Achter de klep schuilt 354 liter bagageruimte. Meer dan voldoende voor de dagelijkse boodschappen of een weekendje weg. Heb je meer ruimte nodig? Laat dan de hybrid staan en kies voor de reguliere benzineversie. Daar gaat bijna 70 liter meer in: 422 liter in totaal. De achterbank kan in beide versies uiteraard plat, in 60/40 verdeling.
Groot scherm
De grootste veranderingen vinden we in het interieur. Het dashboard is volledig vernieuwd en het infotainmentsysteem is vervangen door een groter scherm, dat we kennen van modellen zoals de Qashqai en X-Trail. In grote SUV’s vinden we zo’n flink scherm vrij normaal, maar in de compacte Juke valt het flinke formaat op. Er is veel rekenkracht aanwezig, waardoor je vlot door de menu’s kunt gaan. Met de toevoeging van draadloze Apple CarPlay en Android Auto is connectiviteit nu een naadloze ervaring. Daarnaast bieden nieuwe bekledingsopties, waaronder kunstleer met opvallende gele accenten in de N-Sport-uitvoering, een hoger niveau van stijl en comfort in het interieur. Vanbinnen is de Juke dus weer helemaal bij de tijd.
Praktischer
Het interieur oogt niet alleen stijlvoller, maar is ook praktischer. Met een groter dashboardkastje en een herontworpen middenarmsteun biedt hij meer opbergmogelijkheden en comfort voor de bestuurder en passagiers. Alle modellen zijn voorzien van een elektrische handrem en een draadloos oplaadpad voor smartphones. De eenvoudig bedienbare fysieke knoppen voor de klimaatcontrole zijn gelukkig gebleven.
Twee aandrijflijnen
Er zijn twee aandrijflijnen leverbaar voor de Juke. Zoals gezegd testen we de Hybrid – die we al eerder aan de tand hebben gevoeld in Nederland. Onder de motorkap ligt een 1,6-liter viercilinder zonder turbo en twee elektromotoren, wat resulteert in een totaal vermogen van 143 pk. Dankzij een 1,2 kWh accupakket kan de Juke kleine afstanden (tot 55 km/u) puur elektrisch rijden. Zijn energie wekt hij zelf op tijdens het afremmen en schakelen gaat altijd via een automaat. Een 114 pk sterke 1,0-liter benzinemotor zonder elektrificatie staat ook op de menukaart.
Indrukwekkend staaltje techniek
De Juke Hybrid biedt een zeer soepele en vlotte rijervaring. De hybride-aandrijflijn, ontwikkeld in samenwerking met Renault, is een indrukwekkend staaltje techniek waar we zeer over te spreken zijn. Er is altijd voldoende vermogen beschikbaar en het voelt bijna alsof je voortdurend elektrisch rijdt, mede dankzij de fluisterstille werking van de aandrijflijn.
Sportief
Dankzij responsieve besturing en een goed uitgebalanceerd onderstel valt er ook lol te beleven. De Juke behoort zelfs tot de leukst rijdende crossovers in het B-segment. Wat zeggen we? Het is misschien wel de leukste! In de Sportmodus zorgt een extra krachtige regeneratiestand voor meer energie. Hierdoor krijg je bij het accelereren extra vermogen van de elektromotor. Dat terwijl de auto toch zuinig blijft met een indrukwekkend brandstofverbruik van 1 op 20.
Conclusie
Met zijn vernieuwde stijl, geavanceerde technologie en prettige rijervaring blijft de Nissan Juke een topkeuze in het compacte SUV-segment. Of je nu op zoek bent naar een eigenzinnige stadsauto of een veelzijdige metgezel voor avonturen in het buitenland, de Juke staat staat zijn mannetje met zijn eigenzinnige karakter en prestaties. In de video hieronder vertellen we je meer over de vernieuwde Juke: