Review – MINI Electric Cabrio (2023) – De eerste elektrische cabrio
Een meditatie-oefening op wielen
Je zou kunnen stellen dat de allereerste populaire elektrische auto die op de markt verscheen een cabriolet was: de Tesla Roadster. Echter, technisch gezien was de Tesla Roadster niet echt een volledige cabrio, net zoals de elektrische Fiat 500C dat ook niet is. Nee, de allereerste elektrische échte cabrio komt van MINI: de MINI Electric Cabrio. Hoe is het om in een geruisloze auto zonder dak te rijden? AutoRAI.nl nam de proef op de som.
MINI Electric zonder dak
MINI heeft de zaag in de MINI Electric gezet. Het merk zwaait de huidige generatie van de MINI Electric uit met een cabrioversie. MINI heeft daarmee meteen een primeur te pakken. Een echte elektrische cabrio kon je tot nu toe namelijk nog niet kopen. Het is voor ons dan ook de eerste keer dat we in een cabrio-EV mogen rijden. Best bijzonder, want het is niet vaak dat we een volledig nieuwe ervaring op autogebied beleven. Spannend!
Unieke uitvoering
Bij de MINI-importeur krijgen we de sleutels in onze handen gedrukt. We beloven zuinig met de MINI Electric Cabrio te zijn, want het merk bouwt maar 999 exemplaren. Niet veel, als je weet dat ze in 2022 al 27.000 MINI Electric’s mét dak verkochten. Kortom: het is een exclusieve uitvoering, voor de échte liefhebber. Nederland krijgt 30 exemplaren toegewezen. Die zijn overigens allemaal al verkocht. Met dat in het achterhoofd durven we je nu het prijskaartje te vertellen, want je kunt hem toch niet meer kopen: 63.000 euro. Oef, stevig! En dat voor een driedeurs MINI met een beperkte actieradius.
201 kilometer
De MINI Electric Cabrio komt namelijk 34 kilometer minder ver dan zijn broer mét dak en dat is ook al geen marathonloper. Die komt op papier 235 kilometer ver, de cabrio heeft na 201 kilometer geen energie meer. In de praktijk moet je eerder aan 160 kilometer denken. De MINI Electric Cabrio koop je dus om lekker op Ibiza rond te tuffen of om Bloemendaal aan Zee onveilig te maken. Maar eerlijk is eerlijk: in onze testweek zetten we een stevige 1.200 kilometer op de klok, zonder al te grote moeite. Zolang je maar op je bestemming kunt laden – of dat nou thuis is of op een parkeerplek aan zee – heb je aan die 160 kilometer in Nederland – of op Ibiza – haast altijd genoeg.
Nieuwe Mini
Voor de duidelijkheid, het gaat hier om de huidige – of inmiddels vorige – generatie van de MINI Electric. MINI heeft namelijk reeds een geheel nieuwe generatie onthuld. Wij waren daarbij en onze video van de splinternieuwe MINI – die 400 kilometer haalt op een enkele acculading – kun je HIER bekijken.
Subtiele aanpassingen
De buitenkant van de Mini Electric Cabrio heeft enkele nieuwe designelementen gekregen om hem extra speciaal te maken. Op de voorbumper vind je bijvoorbeeld een modelspecifiek logo. Ook zijn er designelementen toegevoegd die zijn afgewerkt in een opvallende kleur genaamd Resolute Bronze. Deze afwerking vind je terug rondom de koplampen en achterlichten, op de voor- en achterbumper en op de deurgrepen. De wielen zijn van gerecycled materiaal gemaakt.
Enigmatic Black
Wat betreft opties heb je eigenlijk geen keuze, want deze auto is al uitgerust met alle beschikbare extra’s. Het enige waar je wel keuze in hebt, zijn de lakkleuren. Onze testauto is voorzien van de kleur Enigmatic Black. Black is hij zeker niet, want het is eigenlijk een diepblauwe tint. Daarnaast is er ook een zilverkleurige versie beschikbaar.
Bijzondere ervaring
En hoe rijdt dat dan, een muisstille cabrio? In één woord? Bijzonder. Bij de MINI-importeur doen we meteen het dakje naar beneden en zoeven geruisloos de weg op. We zijn EV’s al jaren gewend, maar dit is toch een geheel andere ervaring. Je hoort vogeltjes fluiten, blaadjes ritselen en takjes onder je banden kraken. Een meditatie-oefening op wielen is het. Wat een rust! Op zijn eigen manier is dit – zonder enig motorgeluid – een zeer prettige ervaring.
Uitlaatgeluid
Missen we een stevige brom uit de uitlaat dan niet? Dat is toch een reden waarvoor veel mensen een cabrio aanschaffen? Nee, totaal niet. We zijn te druk met het genieten van deze compleet nieuwe rijervaring. Voor veel cabrioliefhebbers zal het ongetwijfeld even slikken zijn, het gebrek aan een stevige roffel aan de voorkant én een diepe brom aan de achterkant – maar er zijn ook veel Nederlanders die net als ons als een blok zullen vallen voor een elektrische cabrio.
Plezierritje
Voor veel mensen is de aanschaf van een cabriolet niet zozeer omdat ze het motorgeluid willen ervaren, maar omdat ze gewoon lekker met hun gezicht in de zon willen zitten en de wind door hun haren willen voelen. Lekker tot rust komen tijdens een plezierritje. Die mensen kunnen we geruststellen: elektrisch rijden in een cabrio is heerlijk. Ontspannender wordt het eigenlijk niet in een auto.
Maar vergis je niet: de MINI Electric Cabrio is – zoals elke MINI – geen softie. Ook de cabrio rijdt als een uit de kluiten gewassen kartauto. Wil je de MINI Electric Cabrio in actie zien? Bekijk dan de video hieronder.