Review – Mazda 2 Hybrid (2024), niet normaal zuinig
Wat heeft deze Mazda allemaal te bieden?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Mazda 2 Hybrid heeft na de laatste update meer dan ooit een eigen gezicht. Daardoor staat het model verder af van het model waarop hij gebaseerd is: de Toyota Yaris Hybrid. Op welke manier weet de Mazda 2 Hybrid te overtuigen? En wat heeft het model allemaal te bieden? Hoog tijd voor een uitgebreide tweede kennismaking.
Twee Mazda 2-modellen
De Mazda 2 Hybrid wordt in het modellengamma aangeboden naast de reeds bestaande Mazda 2 M Hybrid. Hiermee biedt Mazda haar klanten diverse opties in het B-segment voor zuinige voertuigen met een A-label. Het verschilt lijkt slechts één letter, maar in feite gaat het dus om twee verschillende modellen. In deze review staat de Mazda 2 Hybrid centraal, het model met full-hybrid aandrijflijn.
Samenwerking Mazda en Toyota
De Mazda 2 Hybrid is het resultaat van een samenwerking tussen Mazda Motor Corporation en Toyota Motor Corporation. De twee bedrijven sloten in 2015 een overeenkomst voor de langere termijn. Sindsdien ontwikkelen ze samen technologieën voor elektrische voertuigen en connected-car technologie, werken ze samen aan veiligheidstechnologieën en kunnen ze ook gebruikmaken van elkaars technologie. De Mazda 2 Hybrid is daar natuurlijk een sprekend voorbeeld van. Want de overeenkomsten met de Toyota Yaris Hybrid zijn natuurlijk niet te missen.
Eigen design
Dat was helemaal het geval toen de Mazda 2 Hybrid op de markt kwam. De verschillen tussen de Mazda en Toyota waren toen bijzonder klein. Dat heeft Mazda opgelost, want de nieuwe Mazda 2 Hybrid heeft een meer eigen gezicht gekregen, zowel aan de voor- als achterkant. De auto kreeg een imposante grille in het voor Mazda typische vijfpuntsdesign en led-koplampen. De nieuwe grille zorgt voor een sportievere look. Aan de achterkant oogt het model meer als een Mazda. De led-achterlichten doen bijvoorbeeld denken aan die van de Mazda MX-30.
MAZDA 2 Hybrid (2024), flinke aanpassingen! – REVIEW – AutoRAI TV
Kleuren Mazda 2 Hybrid
De vernieuwde Mazda 2 Hybrid is verkrijgbaar in zeven exterieurkleuren: Lunar White, Northern White Pearl, Stormy Silver, Lead Grey, Opera Black, Formal Red en het nieuwe Glass Blue. Alle opties zijn voorzien van zwarte buitenspiegels en een haaienvinantenne in carrosseriekleur.
De hybride aandrijflijn
Aan de zelfopladende hybride aandrijflijn is niet gesleuteld. Dat is maar goed ook, want deze B-segment vijfdeurs hatchback is een compact zuinigheidswonder. Met twee vingers in de neus haal je zo 1 op 20. Doe je echt je best, dan is in de praktijk zelfs 1 op 25 mogelijk. De auto heeft slimme hybride technologie aan boord, waarbij een benzinemotor en elektromotor naadloos met elkaar samenwerken. Net als bij een benzine-auto volstaat een tankbeurt, de batterij wordt namelijk automatisch opgeladen. Je hoeft dus niet jouw routines of rijstijl aan te passen.
Voordeel van een hybride aandrijflijn
Dankzij de combinatie van een benzine- en een elektromotor kun je zelf kiezen welke krachtbron je inzet: volledig op benzine, volledig elektrisch voor kleinere afstanden of een combinatie daarvan. Wil je niet zelf kiezen? Dan kiest de Mazda 2 Hybrid tijdens het rijden zelf de meest energiezuinige modus en geeft je een steuntje in de rug waar dat nodig is. Eigenlijk vrij simpel dus. Het voordeel van een hybride aandrijflijn is dat de auto ook altijd klaar staat. Dus stel dat je de Mazda 2 Hybrid zakelijk wilt inzetten, dan kan dat prima. Omdat laadtijden ontbreken, kan je hem dus altijd pakken om naar een afspraak te rijden.
Prestaties Mazda 2 Hybrid 2024
Goed, maar waar bestaat die aandrijflijn precies uit? Mazda combineert een 1.490 cc grote driecilinder benzinemotor (92 pk/68 kW) met een 59 kW elektromotor. Goed voor een systeemvermogen van 85 kW (116 pk). De hybride van modeljaar 2024 accelereert van 0-100 km/u in 9,7 en heeft een topsnelheid van 175 km/u. Het brandstofverbruik voor de gecombineerde WLTP-cyclus van slechts 3,8 tot 4,2 l/100 km met een CO2-uitstoot van 87 tot 97 g/km, afhankelijk van de wielmaat (15-, 16- of 17-inch).
EV-modus
Bij het starten en bij lage tot middelhoge snelheden rijdt de auto automatisch in de EV-modus. Tijdens normaal rijden wordt de vermogenstoewijzing tussen motor en elektromotor aangepast voor optimale prestaties met een maximale brandstofefficiëntie. Tijdens het vertragen en remmen wordt kinetische energie teruggewonnen en opgeslagen in de batterij. Het energieniveau van de accu wordt constant geregeld via een on-board generator, zodat het niet nodig (of mogelijk) is om het systeem op te laden via een externe bron door de stekker van de auto in het stopcontact te steken.
Afmetingen Mazda 2 Hybrid
Met zijn lengte van 3.940 mm, breedte van 1.745 mm en hoogte van 1.500 mm is de Mazda 2 Hybrid één van de meest compacte voertuigen in het B-segment. Toch is het model nog behoorlijk ruim. De lange wielbasis van 2.560 mm biedt plaats aan maximaal vier volwassenen, hoewel je achterin niet al te groot moet zijn. De bagageruimte bedraagt 286 liter. Het interieur is fraai afgewerkt, waarbij vooral de op de bestuurder gerichte lay-out opvalt. Je kijkt uit op een groter digitaal instrumentenpaneel voor de bestuurder.
Interieur
Voor de versie van 2024 zijn de multimediaschermen op alle uitvoeringen vergroot: het instrumentenpaneel voor de bestuurder heeft twee digitale wijzerplaten en een centraal TFT-multi-informatiescherm met een maximale grootte van 12,3 inch. Een maximaal 10,5 inch touchscreen centraal op het dashboard geeft je als bestuurder toegang tot alle infotainment- en voertuiginformatie. Afhankelijk van de uitvoering levert Mazda stoffen stoelbekleding of gedeeltelijk lederen bekleding. Ook een automatisch dimmende achteruitkijkspiegel en 10-inch head-up display in kleur zijn mogelijk.
Verschillende uitvoeringen
In Nederland is de Mazda 2 Hybrid verkrijgbaar in vijf uitvoeringen: Prime-, Centre- en Exclusive-line en Homura en Homura Plus.
De standaarduitrusting van de Prime-line omvat automatische airconditioning in één zone, Apple CarPlay en Android Auto op een 9-inch multimediascherm, een achteruitkijkcamera en adaptieve cruise control.
De Centre-line voegt daar nog 15-inch velgen, een met leder bekleed stuurwiel en versnellingspook, elektrisch bedienbare ramen achter, make-upspiegels voor de bestuurder en bijrijder en ruitenwissers met regensensor aan toe.
De Exclusive-uitvoering voegt smart keyless entry, 16-inch velgen, parkeersensoren voor en achter en automatisch inklapbare zijspiegels toe.
De Homura wordt uitgebreid met 17-inch lichtmetaal, led-kop- en mistlampen, draadloos opladen van mobiele telefoons, privacy glass achter en een 7-inch digitaal instrumentenpaneel.
De Homura Plus krijgt al het genoemde plus een Head-up Display, 10,5-inch Multimediadisplay, 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel, navigatiesysteem, een panoramadak en make-upspiegels.
Veiligheid
Het model biedt een complete reeks rijhulpsystemen. Deze zogeheten i-Activesense-functies omvatten: een Pre-Collision System (PCS) met voertuigdetectie, voetgangerdetectie overdag en in het donker en fietsersdetectie overdag, maar ook assistentie bij afslaan op kruispunten, Intelligent Adaptive Cruise Control en verkeersbordenassistent, Lane Departure Alert met stuurassistent en Lane Trace Assist. De Mazda 2 Hybrid is ook één van de eerste auto’s in het B-segment met een SRS middenairbags, die helpen voorkomen dat de bestuurder en voorpassagier hard tegen elkaar aankomen bij een aanrijding.
Prijzen Mazda 2 Hybrid
De Mazda 2 Hybrid begint in Nederland bij 26.790 euro. Private lease start bij 339 euro per maand voor de Prime-Line in combinatie met een looptijd van zes jaar en 5.000 kilometer per jaar. De Mazda 2 Hybrid Homura is via private lease te rijden vanaf 399 euro per maand. Elke Mazda heeft 6 jaar garantie met een maximum van 150.000 kilometer.
Prijzen
- Prime-Line: 26.790 euro
- Centre-Line: 28.290 euro
- Exclusive-Line: 30.440 euro
- Homura: 32.790 euro
- Homura Plus: 35.190 euro
Conclusie review Mazda 2 Hybrid (2024)
Waarom zou je een Mazda 2 Hybrid moeten kopen? Een voor de hand liggende reden is het bijzonder lage brandstofverbruik. Maar ook wat betreft uitrusting maakt het model indruk. Een hybride aandrijflijn vormt een perfecte oplossing voor iemand die nog niet toe is aan stekkeren. Geef toe, heel veel full-hybride modellen in het B-segment zijn er niet. Je kan nog denken aan de Toyota Yaris Hybrid of aan de nieuwe (nog te introduceren) MG 3 Hybrid+. Meer zijn er niet. De Mazda geeft in ieder geval een zeer volwassen indruk. Schakel voor vertrek wel wat rijhulpsystemen uit, dat voorkomt onnodige piepjes onderweg.