Review – Land Rover Defender 130 P400 – Unieke 8-zitter
Mag het een maatje meer zijn?
Het is ongeveer de langste, hoogste én breedste auto die je op dit moment in Nederland kunt krijgen: de Land Rover Defender 130. Het ruim 5,50 meter lange slagschip biedt plaats aan acht personen. Heeft hij wat te zoeken in ons kikkerlandje?
Gigantisch
Sommige auto’s lijken op foto’s groter dan ze in het echt zijn. Als je weleens naast een McLaren of Lamborghini hebt gestaan, weet je wat we bedoelen. Maar andersom kan ook. De Defender 130 is zó groot, dat je haast een camera met groothoeklens nodig hebt om hem vast te leggen. Volgens het digitale instructieboekje – dat je in het infotainmentsysteem kunt bekijken – is ‘ie 5,35 meter lang. De 30 extra centimeters van het reservewiel op de achterklep zitten daar niet bij.
Gelukkig houden de parkeersensoren en achteruitrijcamera wel rekening met de full-size spare, zodat je niet regelmatig je achterbuurman raakt tijdens het achteruit inparkeren. Als ervaren bestuurder hoef je je niet te schamen als je al deze hulpmiddeltjes nodig hebt bij het inparkeren. De Defender 130 is nou eenmaal gigantisch lang. Alleen een Rolls Royce Phantom EWB (Extended Wheelbase) steekt verder uit een parkeervak. Hoog en breed is de Brit ook: twee meter in beide richtingen.
Maar waarom is hij er?
Waarom Land Rover zo’n extreem lange versie introduceert? Daarvoor moeten we naar het aanbod én de vraag kijken. Tot nu toe was de Defender leverbaar in twee formaten: de Defender 90 en de 110. De 90 is de ‘kleine’ versie met drie deuren. De 110 heeft een aanzienlijk langere wielbasis en beschikt over vijf deuren. Wat blijkt? De laatstgenoemde variant is veruit het populairst. Slechts 10 procent van de kopers kiest de korte Defender 90, de rest stapt in de grote 110. Genoeg reden voor Land Rover om een nóg grotere versie te bouwen.
Dezelfde wielbasis
De 130 is niet simpelweg een Defender 110 Extended Wheelbase. De wielbasis is met een afstand van 3,02 meter namelijk ongewijzigd. In plaats daarvan hebben de Britten de achterzijde flink uitgebouwd. De overhang is liefst 34 centimeter langer dan bij de 110. De onderzijde loopt na de achterwielen sterk omhoog, zodat je tijdens het bergbeklimmen niet direct vastloopt tegen de grond.
Goed op ieder terrein
Door zijn flinke Kardashian-kont is er ruimte voor een extra zitrij. Dit maakt de 130 écht uniek, want hij kan tot acht personen vervoeren. Bovendien kan hij dat ook terwijl je over de Andes trekt of bijna een meter onder water rijdt. Veel Nederlandse klanten zullen de 130 waarschijnlijk niet verschepen naar Zuid-Amerika voor een avontuur in de bergen of kiezen voor een snorkelsessie in de lokale zwemvijver, maar het is fijn om te weten dat je altijd een modderige kampeerplaats kunt verlaten.
Kilometervreter
In Nederland blijft de Defender vooral op het asfalt. Dat is prima, want daar is hij ook in zijn element. Waar de oude Defender alleen goed was in modderworstelen en dramatisch was op asfalt, doet de nieuwe dat heel anders. Die blinkt uit op alle terreinen. Letterlijk. Op de snelweg is de Defender net zo comfortabel en koersvast als de nieuwe Range Rover. Dankzij adaptieve luchtvering zweeft hij over de weg. Hobbels en kuilen vangt hij moeiteloos op. Vluchtheuvels en drempels ook overigens, alsof ze niet bestaan. Het contrast met de oude Defender kan niet groter zijn.
Praktischer
De Defender is wel een stukje praktischer dan de nieuwe Range Rover. Het interieur is chic afgewerkt met zeer fraaie materialen, maar het kan allemaal tegen een stootje. We zouden niet verbaasd zijn als het hout dat verwerkt zit op de middenconsole persoonlijk door een Defender uit een bos gesleurd is.
De acht zitplaatsen in de 130 kunnen allemaal individueel neergeklapt. De mogelijkheden om mensen en spullen te vervoeren is daardoor haast eindeloos. Klap de middelste stoelen naar beneden als je ski’s wilt vervoeren en zes personen. Als de hele achterste zitrij vlak gaat, kun je met gemak een hond (of twee) meenemen.
Matras
Gaan alle achterste zitrijen plat, dan kun je letterlijk een matras vervoeren en tover je hem om tot camper. Ook handig: Land Rover biedt vijf Isofix-kinderzitjesbevestigingen op de 130. Eén op de voorste passagiersstoel en op elke buitenste zitplaats van de tweede en derde zitrij. Wie geen vijfling heeft maar wel een auto met veel ruimte zoekt: de Defender 130 is ook als vijfzitter leverbaar en beschikt met de tweede zitrij plat over een stevige 2.516 liter bagageruimte. Verhuizers opgelet: aan een grijs kenteken wordt gewerkt.
Derde zitrij
De derde zitrij maakt de 130 extra speciaal. De Defender 110 kun je ook met extra zitrij krijgen, maar daar passen alleen twee kleine kinderen. In de 130 zit je als volwassen man ook prima helemaal achterin. Er is zelfs stoelverwarming, bekerhouders en een glazen dak achterin. Zo ontstaat er een ruimtelijk gevoel, ondanks de beperkte ruimte.
Wat kost een Land Rover Defender 130?
Voor veel auto moet je in Nederland veel betalen. Dat is bij de Defender 130 niet anders. Dit komt vooral door het feit dat hij niet als plug-in hybride leverbaar is. Dat is spijtig, want de Defender 110 – met dezelfde wielbasis, maar kleinere kont – heeft als 294 kW (400 pk) sterke P400e stekkerversie een vanafprijs van ‘slechts’ 84 mille. Prima prijskaartje voor zoveel auto. Voor de Defender 130 P400 – dus zónder stekker en accupakket – betaal je het dubbele: 163.000 euro.
De P400-aandrijflijn met 3,0-liter zescilinder stoot door het ontbreken van échte elektrificatie – hij heeft alleen mild-hybride ondersteuning – relatief veel CO2 uit. De Nederlandse overheid zwaait dan met zijn vingertje. Voor deze versie moet je indirect 60.000 euro overmaken naar de Nederlandse Rijksbelastingdienst. Een plug-in hybride versie van de 130 komt er helaas niet. Een accupakket zou de auto te zwaar maken – de 130 P400 weegt al 2.600 kg – en bovendien is er helemaal geen plek voor. Dan zou de derde zitrij moeten sneuvelen.
Bij Land Rover kun je verder kiezen uit twee dieselaandrijflijnen: de 145 kW (200 pk) sterke D250 en D300 met 220 kW (300 pk). Voor de Defender 130 D250 vraagt het merk 152.913 euro. Dat is inclusief 60.000 euro bpm. Dieselen mag namelijk ook niet meer van de overheid. Kortom, de Defender 130 is belastingtechnisch gezien niet helemaal op zijn plek in ons land. Is hij de stevige som geld toch waard? Voor wie een zeer unieke, uiterst comfortabele en extreem capabele auto zoekt: zeker!