Review – DS 7 E-Tense 4×4 360 La Première
Kan een plug-in hybride SUV sportief én comfortabel zijn?
Door Jules van der Leeuw. Autoliefhebber met nostalgische voorkeur voor flamboyante Franse en Italiaanse bolides. Gek op Formule 1 en klassieke muziek. Ziet kansen voor de elektrische revolutie en verwondert zich over het gebrek aan kleur in het Nederlandse wagenpark. |
Eigenzinnig design, stoer voorkomen, indrukwekkend vermogen. Bij mijn eerste kennismaking met de DS 7 maakt de auto direct indruk. Maar welke impressie maakt deze plugin hybride SUV van het jonge Franse merk als je hem een week aan de tand mag voelen? Maakt deze Franse blikvanger zijn ambities waar?
Ongeacht de uitvoering die je kiest, bewijst de DS 7 zich als een uitgesproken luxe SUV. Voor deze test rijden we de DS 7 E-Tense 4×4 360 La Première. Dat betekent maar één ding: verwennerij. Niet alleen heeft ons testexemplaar de meest potente aandrijflijn, maar ook is hij behangen met alle mogelijke opties. Daarover later meer.
DS 7 design
Laten we bij het begin beginnen: zijn opvallende design. Het eerste volledig door DS zelf ontwikkelde model maakt een krachtig, eigenzinnig statement. Stoere designkenmerken – 21-inch wielen, scherp kijkende koplampen – gaan hand in hand met verfijnde details als chromen accenten en sierlijke led-dagrijverlichting. Ondanks zijn aanzienlijke formaat heeft de DS 7 een slank postuur. Alsof zijn donkerblauwe maatpak ‘m goed afkleedt.
Frivole vondsten
Neem je plaats in de DS 7, dan nestel je je in een prettig lichte, ruim ogende zitkamer. Dit is geen Audi of Volvo, dat merk je aan frivole vondsten: een uitklappend analoog klokje, leren stoelbekleding als een horlogebandje en diamantvormige stylingdetails. Grotendeels is dat de verdienste van het Pearl Grey OPERA-meubilair en het panoramisch schuif-/kanteldak in onze testauto. Toch is het interieur van de DS 7 bij nadere inspectie niet heel ruim; inzittenden met een rianter postuur merken wel dat de robuuste middentunnel hun bewegingsruimte beperkt.
Achterin biedt de DS 7 veel licht en beenruimte. Wel merken de achterste passagiers dat de ondersteuning voor armen en bovenbenen wat beter kan. Zowel de rugleuning achterin als de achterklep laten zich elektronisch bedienen, zoals je mag verwachten van een auto in dit segment.
LEES OOK: DS 7 2022 legt je in de watten; introductie nieuwe DS 7
DS 7 als mobiele concertzaal
Eenmaal onderweg bewijst de DS 7 zich als een goedmoedige en aangenaam rustgevende SUV. Vooral de voorste inzittenden worden verwend in deze met opties volgeladen testauto. Met name de verwarmde massagestoelen en het indrukwekkende Focal audiosysteem maken indruk. De DS 7 ontpopt zich met succes tot een subliem comfortabele mobiele concertzaal.
Dan de aandrijflijn: deze plug-in hybride DS 7 4×4 360 heeft een systeemvermogen van – je raadt het al – 360 pk. Twee elektromotoren en een 200 pk sterke PureTech-turbobenzinemotor geven de Franse SUV het vermogen om altijd moeiteloos te versnellen. De achttrapsautomaat is goed bij de les. Zodra je vraagt om elektropower, dan bezorgt de DS 7 je een soepele, overtuigende duw in de rug. Vierwielaandrijving voorkomt dat je grip of tractie verliest. Over het verbruik later meer.
Vlot en veilig
Positief is ook hoe vlot, solide en gemakkelijk deze SUV opereert, vooral in elektrische modus. Elektriciteit opwekken kan dankzij regeneratief remmen, dat voelt als een nuttige bezigheid. Ook is het met zo’n fors apparaat in de stad prettig te weten dat de parkeersensoren en -camera’s je uitstekend assisteren bij parkeren of krappe manoeuvres. Ook ’s avonds ben je vol vertrouwen onderweg, mede dankzij rijhulpsystemen als adaptieve cruise control, rijstrookassistent en een infrarood Night Vision-systeem.
Het onderstel van de 1.885 kg zware DS 7 blijkt smaakgevoelig. Jazeker, die imposante 21-inch velgen staan geweldig. Er is echter een keerzijde, vooral in combinatie met het speciaal door DS Performance afgestelde sportonderstel. Korte oneffenheden en hobbelig wegdek worden onvoldoende weggefilterd om deze luxe SUV écht comfortabel te noemen.
DS 7: Performance SUV
Een opmerkelijke keuze, deze DS Performance-uitvoering. Het merk DS zou alleen al vanwege zijn afkomst moeten kiezen voor een meer vergevingsgezinde wielophanging. Deze auto, met zijn serene beleving en soepele hybride aandrijflijn, is daar beter mee bediend. Wie er echt sportief bij wil rijden, kiest bovendien meestal geen hybride SUV.
Kun je met zo’n grote, potente hybride SUV ook zuinig rijden? Daarvoor zul je de auto vaak aan de laadpaal moeten hangen. Als de 14,2 kWh batterij is opgeladen, geeft de DS 7 een elektrische actieradius aan van zo’n 35 kilometer, tegenover 57 kilometer (WLTP) in de folder. Inderdaad, het koude winterweer is van invloed. Positief is echter dat de DS zijn beloofde elektrische kilometers wel waarmaakt.
Sportieve prestaties
Sportieve prestaties biedt de DS 7 echter wel. Wanneer je hem de sporen geeft, dan zet ook de brandstofmotor gedienstig een sportieve keel op. Zo’n forse luxe SUV af en toe flink de sporen geven, dat heeft iets onnatuurlijks en opzwepends tegelijk. Het wonderbaarlijke is dat dankzij veelvuldig stekkeren het brandstofverbruik beperkt blijft. Na een paar honderd testkilometers kwam ik tot – hou je vast – 2,1 liter per 100 kilometer.
Onze testweek met de veelzijdige en verrassende DS 7 bracht ook enkele aandachtspunten aan het licht. Zo werken de parkeersensoren en -camera’s uitstekend, totdat ze een keer dienst weigerden. De MyDS-app meldt soms ten onterechte dat het laadproces onderbroken zou zijn. Eenmaal bij de laadpaal blijkt echter dat het opladen probleemloos verloopt. En zelfs na onze testweek vond ik het uitgebreide infotainmentsysteem nog lastig te doorgronden.
Conclusie DS 7
Refinement is a journey, vermeldt DS bij zijn allereerste zelfstandig ontwikkelde automobiel. Na onze testweek is DS met deze plug-in hybride SUV goed op weg, maar het ultieme reisdoel is nog niet bereikt. Dat laat onverlet dat de DS 7 indruk maakt met zijn veelzijdigheid. Van het onderscheidende design en soepele hybride aandrijflijn tot het frivole, luxe interieur en praktische inzetbaarheid.
LEES OOK: Nieuwe DS 7 neemt afscheid van draaiende koplampen