Review – De vernieuwde Toyota ProAce-modellen (2024)
Met de Toyota ProAce Max als volledig nieuwe toevoeging
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
De Toyota ProAce modelfamilie is vernieuwd én uitgebreid. AutoRAI.nl zet al het nieuws op een rij en maakt gelijk een proefritje.
Grotere actieradius voor Toyota ProAce City Electric
De Toyota ProAce-familie bestond al uit de compacte ProAce City en de middelgrote ProAce Worker. Beide modellen zijn met een facelift weer up-to-date gebracht. Natuurlijk zijn er cosmetische wijzigingen, maar het belangrijkste nieuws zit vanbinnen. Zo gaat de elektromotor van de ProAce City Electric voortaan efficiënter te werk, waardoor voortaan 330 kilometer (WLTP) uit het 50 kWh batterijpakket kan worden gehaald. Dat is 55 km meer dan voorheen. Het vermogen blijft 100 kW (136 pk).
De officiële actieradius van de grotere ProAce Worker blijft 230 km voor de 50 kWh-batterij en 330 km voor de optionele 75 kWh-batterij (beide eveneens WLTP). Dankzij een snellaadsysteem van 100 kW DC (gelijkstroom) kan de 50 kWh grote batterij in ongeveer 30 minuten tot 80% worden opgeladen. Bij de 75 kWh-batterij duurt dit ongeveer 50 minuten.
Meer vernieuwingen voor Toyota ProAce City en ProAce Worker
Optioneel (standaard voor de elektrische versies) is een nieuw 10-inch digitaal instrumentarium, met daarnaast een eveneens 10-inch touchscreen voor het infotainmentsysteem met geïntegreerde navigatie. Ook op gebied van veiligheid zijn stappen gezet. Veel veiligheids- en assistentiesystemen waren eerst optioneel, nu is juist bijna alles standaard. Denk aan zaken zoals het Pre-Collision System, Cruise Control met Speed Limiter, Lane Keep Assist, automatisch grootlicht met schemersensor, verkeersbordherkenning en parkeersensoren achter. Er zijn zelfs ook wat structurele verstevigingen aan de carrosserie doorgevoerd. Natuurlijk profiteren ook de Verso-personenuitvoeringen van deze facelift.
Brandstofmotoren
Naast de elektrische versies kan je bij de Toyota ProAce City nog steeds kiezen voor een een 1,2-liter driecilinder benzinemotor (81 kW (110 pk)) en een 1,5-liter viercilinder dieselmotor (96 kW (130 pk)). Beide zijn standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Alleen de diesel is er optioneel ook met achttrapsautomaat. De ProAce Worker is naast de elektrische variant ook leverbaar met 1,5-liter dieselmotor met (88 kW (120 pk)) en een 2,0-liter dieselmotor met 132 kW (180 pk)). Deze motoren zijn te combineren met dezelfde transmissies als bij de City.
Volop configuratiemogelijkheden
Daarnaast blijft het net als voorheen mogelijk om te kiezen uit diverse lengte- en hoogtevarianten en verschillende inrichtingen. Zit jouw ideale bestelbus niet in het standaard Toyota-aanbod, dan zijn gewoon via de Toyota-dealer configuraties via derden mogelijk. Zo is er altijd een bestelbus die perfect is afgestemd op jouw werkzaamheden.
Volledig nieuw: Toyota ProAce Max
Een volledig nieuwe toevoeging aan de Toyota-bedrijfswagenfamilie is de ProAce Max. Nou ja, volledig nieuw… Voor het eerst brengt Toyota een eigen variant uit van de bestelbus die we al kennen als Citroën Jumper, Fiat Ducato Opel Movano en Peugeot Boxer (en buiten Nederland zijn er nog enkele merkvarianten). Het is dus een bestelbus die in de basis al sinds 2006 meegaat, maar in de tussentijd is hij wel op de nodige punten gemoderniseerd.
Zo profiteert de ProAce Max gewoon van alle hiervoor genoemde zaken van de gefacelifte andere ProAce-modellen. Aanvullend biedt hij standaard full-led-koplampen, mistlampen met bochtenfunctie, Traffic Jam Assist en een zijwindassistent. Optioneel zijn parkeersensoren achter, een achteruitrijcamera en 360-gradenwaarschuwingen.
Diverse varianten voor Toyota ProAce Max
Af fabriek is de Toyota ProAce Max al leverbaar in diverse carrosserievarianten, qua laadvolume variërend van 10 tot maar liefst 17 m3. Ofwel er is dan plaats voor tot vijf europallets. Daarnaast zijn er varianten met enkele of dubbele cabine, of met kiepbare open laadbakken. Daarnaast zijn er net als bij de kleinere ProAce-modellen nog talrijke ombouwmogelijkheden, al dan niet via derden. De Toyota ProAce Max heeft afhankelijk van de configuratie een laadvermogen van tot 1.500 kg en een maximaal geremd trekvermogen van tot 3.000 kg (2.400 kg voor elektrische versie).
Motoren Toyota ProAce Max
Ten opzichte van de kleinere Toyota ProAce-busjes heeft de ProAce Max zijn eigen aandrijflijnen. Het instapmodel heeft een 2,2-liter dieselmotor met 88 kW (120 pk) en 320 Nm, gecombineerd met een handgeschakelde zesbak. Daarboven staat een 103 kW (140 pk) sterke variant, die daarnaast ook leverbaar is met achttrapsautomaat. Afhankelijk van de transmissie bedraagt het koppel respectievelijk 350 of 380 Nm. Daarboven staat nog weer een 132 kW (180 pk) sterke versie met een koppel van 380 Nm (handgeschakeld) of 450 Nm (automaat).
Aan de top staat de volledig elektrische variant van de Toyota ProAce Max, met een vermogen van 200 kW (272 pk) en 410 Nm koppel. Dankzij een 110 kWh batterijpakket bedraagt de actieradius 420 km (WLTP). Opladen tot 80% duurt met een 150 kW snellader. Opladen aan een gewone laadpaal gaat met 11 kW, maar in 2025 wordt een optionele 22 kW-lader aan het aanbod toegevoegd.
Het rijden met de nieuwe Toyota ProAce-modellen
We maken gelijk een proefrit met de vernieuwde en nieuwe Toyota ProAce-modellen. Over de ProAce City en ProAce Worker kunnen we kort zijn. De facelift heeft aan het rijden niet veel veranderd, maar dat hoefde ook niet. Beide busjes bieden het comfort en de rijeigenschappen van een personenauto. Net als bij ieder ander busje geldt wel dat ze fijner rijden met wat lading achterin, anders zijn ze wat stuiterig op korte oneffenheden.
We stappen over naar de Toyota ProAce Max. Die biedt wat meer de rijbeleving van een bedrijfswagen, al heeft dat juist wel wat. De zitpositie is erg hoog. In absolute zin, maar ook ten opzichte van de bus zelf. Stuur, tellers en de rest van het dashboard zitten relatief laag, in ieder geval als je personenauto’s of kleinere busjes bent gewend. De hoge zitpositie biedt wel het voordeel dat je optimaal overzicht hebt, zowel op de weg als bij het manoeuvreren. Doordat je zo hoog zit volgt je zichtlijn precies het verloop van de motorkap, dus een dode hoek vlak voor de bus is er niet. Wel zijn de A-stijlen vrij dik, valt op zodra we enkele rotondes naderen.
Digitale hulpmiddelen
Ook handig voor het overzicht is de digitale achteruitkijkspiegel, die er met een mooi helder beeld voor zorgt dat je ondanks de gesloten achterzijde ook de weg achter je in de gaten houdt. De camera is wel hoog gemonteerd (aan de dakrand) en heeft geen groothoeklens, waardoor een compacte auto alsnog volledig achter de ProAce Max buiten beeld kan verdwijnen.
Ten opzichte van de andere Toyota ProAce-modellen valt in de Max ook op dat de veiligheidssystemen wat meer aanwezig zijn. Piepje voor een minimale snelheidsoverschrijding, peipje voor een gewijzigde snelheidslimiet, piepje voor de schakelindicator, piepje voor wat dan ook nu weer… Op een gegeven moment begint het te wennen (maar wat voegen de piepjes dan nog toe?) en desgewenst kan het allemaal uit, maar een aantal waarschuwingen moet je wel voor iedere rit opnieuw uitschakelen. Met zo’n brede bestelbus grijpt ook de rijstrookassistent al snel in, maar dat gaat juist heel subtiel en beheerst. Het kan dus wel, een rijstrookassistent die niet storend is.
Het overige rijcomfort is dik in orde. Oneffenheden in het wegdek worden goed verwerkt, waarbij ook hier geldt dat wat lading achterin het veercomfort zal verbeteren. Bij onze proefritten reden we immers leeg. Zolang je niet al te zware ladingen vervoert is de 120 pk-versie eigenlijk al voldoende krachtig voor het Nederlandse verkeer. Aan de andere kant van het spectrum maken de 272 elektrische pk’s er een serieus snelle bestelbus van. In de praktijk betekent dat ook met zware belading nog prima prestaties.
Prijzen
Bij al die vernieuwingen horen ook nieuwe prijzen. De nieuwe Toyota ProAce City is voortaan te bestellen vanaf 18.600 euro, of vanaf 32.300 euro in volledig elektrische uitvoering. De nieuwe Toyota ProAce Worker heeft een nieuwe vanafprijs van 27.000 euro voor de dieselversie en 38.800 euro voor de elektrische variant. De prijzen voor de Toyota ProAce Max, die begin 2025 op de markt komt, worden tegen die tijd bekendgemaakt.
Overigens zijn dit de prijzen voor grijskenteken (dus ook excl. btw) en geldig voor 2024. Wanneer in 2025 de bpm-vrijstelling vervalt, zal de brandstofversie waarschijnlijk min of meer hetzelfde kosten als de elektrische variant.
Uitgebreide garantie
Net als voor de Toyota-personenauto’s geldt voor de ProAce-modellen dat de fabrieksgarantie tot 10 jaar en 200.000 kilometer te verlengen is. Voor de batterij-elektrische versies is de garantie nog uitgebreider: tot 10 jaar garantie op de batterij (tot 300.000 kilometer) en tot 70% van de oorspronkelijke netto batterijcapaciteit.