Review – Citroën ë-C4 X (2023) – Franse Comfortkoning
Mét Kardashian-achterwerk
Citroën introduceert een nieuw model: de Citroën ë-C4 X. De verwarring met de ë-C4 is snel gemaakt. Niet alleen vanwege zijn naam, maar ook omdat de twee modellen veel uiterlijke kenmerken delen. AutoRAI.nl kreeg de sleutels van de elektrische Fransoos en zocht naar de verschillen.
Waar staat ‘X’ voor?
De Citroën ë-C4 X is misschien wel het meest eigenzinnige model dat het Franse merk momenteel in de showroom heeft staan. Dat zegt wat. Citroën staat bekend om zijn opvallende modellen. Waar staat de X voor? Niet voor SUV, want dat is hij niet meer dan de ‘reguliere’ (ë-)C4 al is, met of zonder X in zijn naam. Bovendien gebruikt het merk de term ‘Aircross’ voor modellen die hoger op hun wielen staan.
Crossover
Volgens het merk staat de X voor crossover. Dan bedoelen ze een échte crossover: een model dat een mengelmoesje is van verschillende carrosserievarianten. Dat is de ë-C4 X zeker. Hij staat iets hoger op zijn poten, heeft extra bescherming rond z’n wielkasten, maar… het is een sedan. Hij heeft namelijk een traditionele kofferbakklep. Het is geen hatch- of liftback dus.
Kardashian
De ë-C4 X kun je zien als een Kardashian-versie van de ë-C4. Z’n flinke sedankont onderscheidt hem namelijk van zijn hatchbackbroer. Door de indrukwekkende derrière is de ë-C4 X maar liefst 24 centimeter langer dan de ë-C4. Van de neus tot en met de c-stijl is het design verder compleet identiek.
Bagageruimte
Z’n flinke achterwerk is goed voor een hoop extra opbergruimte. In de ë-C4 past 380 liter, maar met de ë-C4X kun je tot 510 liter aan spulletjes vervoeren. 1.360 liter met de bank plat. Z’n relatief kleine laadopening is minder praktisch, vooral als je grote items wil vervoeren. Geen ideale verhuiswagen dus. Maar hij is zeer geschikt om het hele gezin en een grote hoeveelheid koffers en kratten vol Nederlandse producten naar de camping in Zuid-Frankrijk te vervoeren.
Maar kom je daar wel?
In West-Europa brengt Citroën de C4 X alleen als elektrische ë-C4 X op de markt. In de bodem ligt een accupakket met een capaciteit van 50 kWh. Hierdoor kan hij in optimale omstandigheden 363 kilometer ver komen. Een paar kilometer verder dan de ë-C4, dankzij de aerodynamische aflopende daklijn. In de praktijk moet je eerder aan gemiddeld zo’n 300 kilometer denken.
Laden
Langs de Autoroute du soleil zul je dus een paar keer moeten laden. Dat kan tot 100 kW. Binnen 30 minuten zit het accupakket dan op 80 procent capaciteit. Bij een openbare lader kan hij 11 kW laadkracht aan. Prima cijfers. Niet baanbrekend maar ook niets om over te klagen.
Prestaties
De ë-C4 X wordt aangedreven door de bekende 136 pk sterke elektromotor, die in meer Stellantis-modellen ligt. Hij is goed voor een 0-100-tijd van 9,5 seconden en een topsnelheid van 150 km/u. Zoals haast elke elektrische auto’s is hij lekker vlot weg bij het stoplicht. Boven de 50 km/u zakt de acceleratie wat in.
Nieuwe aandrijflijn
De ë-C4 X profiteert niet van de nieuwe EV-aandrijflijn van Stellantis, die bijvoorbeeld al wel in de vernieuwde DS 3 ligt. De nieuwe 54 kWh-accu en 156 pk sterke elektromotor gaat zijn neus én stevige kont dus voorbij. Tenminste, voor nu. Wanneer is nog niet duidelijk – wij zetten in op medio 2024 – krijgt ook de ë-C4 X deze verbeterde aandrijflijn, die zal resulteren in zo’n 40 extra kilometer actieradius. Leuk om te hebben – en het wachten waard als je geen enkele haast hebt – maar ook geen reden om de aankoop uit te stellen.
Nieuwe technologie
De ë-C4 X profiteert in het interieur wél direct van nieuwe technologie, die de ë-C4 bijvoorbeeld nog niet heeft. Denk aan een nieuw infotainmentsysteem, dat ook in het vlaggenschip van Citroën zit: de C5 X. Het infotainmentscherm is helder en het besturingssysteem laat zich eenvoudig bedienen. Dat komt vooral door de hoeveelheid rekenkracht die aanwezig is, wat voor een prettige gebruikservaring zorgt.
Twee fysieke knoppen onder het scherm bieden direct toegang tot het thuisscherm en voertuiginstellingen. De bediening van de klimaatregeling gaat gelukkig ook via fysieke (draai)knoppen. Wel zo prettig tijdens het rijden. Uiteraard is het systeem geschikt voor zowel (draadloze) Android Auto als Apple CarPlay.
Comfortkoning
De rijervaring bestempelen wij ook als zeer prettig. Het onderstel is haast zo zacht als de fantastische stoelen. Net als de luxe Citroëns van weleer, zweeft de ë-C4 X heerlijk over het asfalt. Iedere hobbel of kuil in de weg wordt moeiteloos opgevangen. Er zijn weinig auto’s in deze klasse die je zo comfortabel van punt A naar punt B kunnen brengen. Ben je dol op een stevig potje sturen? Ga dan winkelen bij een ander merk. Voor dat werk is de ë-C4 X niet gemaakt. Je kunt je echter afvragen wat prettiger is voor dagelijkse woon-werk-kilometers. Een Franse comfortkoning of een wannabe circuitknaller?
Wat kost de Citroën ë-C4 X?
De elektrische ë-C4 X heeft een vanafprijs van 40.840 euro. Dat maakt hem slechts 600 euro duurder dan een ë-C4. Niet gek, voor 24 centimeter meer auto, een hoop extra bagageruimte en zelfs (ietsje) meer actieradius. In de video hieronder vertellen we je meer over de nieuwe Citroën.