Review – Citroën C5 X Plug-in Hybrid (2022)
Het toppunt van comfort?
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
De Citroën C5 X is het nieuwe vlaggenschip van het merk en moet het Franse comfort van weleer terugbrengen. AutoRAI.nl ging met de auto op pad om te kijken of dat is gelukt.
De Citroën C5 X kwam in 2021 op de markt als de opvolger van zowel de C5 als C6. Twee comfortabele sedans, die toen alweer een tijdje uit productie waren. De vorige Citroën C5 liep namelijk in 2017 voor het laatst van de band en de C6 zelfs al in 2012. Ondanks de vergelijkbare naam is de Citroën C5 X wel een indirecte opvolger van beide sedans. Dat zit zo.
Met de X van ‘crossover’
Sedans zijn uit, crossovers zijn in, zo blijkt maar weer. Daarom is de opvolger van de C5 en C6 dat ook. De Citroën C5 X is geen sedan, maar een soort kruising tussen een sedan en een stationwagen en dat dan weer in iets opgehoogde vorm. Je kunt het van alles net niets noemen, maar het is een carrosserievorm die aan populariteit wint. Zeker in China, wat de belangrijkste afzetmarkt voor de C5 X zal zijn. Voor de technisch aan de C5 X gerelateerde nieuwe Peugeot 408 kiest Stellantis voor eenzelfde aanpak. Op de langere termijn krijgen ook de nieuwe modelgeneraties van de Ford Mondeo en Opel Insignia (zeer waarschijnlijk) een vergelijkbare carrosserievorm.
Geavanceerd comfortabel
Als we de carrosserievorm even vergeten is de Citroën C5 X wel een directe opvolger van de C5 en C6. De Citroën C5 X is namelijk het nieuwe vlaggenschip van het merk. Zoals we in de intro al schreven moet hij het typerende veercomfort weer terugbrengen. Daarvoor heeft men het Citroën Advanced Comfort-onderstel ontwikkeld, een hydroactief wielophangingssysteem met zogenaamde Progressive Hydraulic Cushions. Simpel gezegd is dat een soort extra demping in de wielophanging, aanvullend op de reguliere schokdempers.
Citroën C5 X als vliegend tapijt
Het nieuwe veersysteem mag misschien ingewikkeld klinken, het resultaat is het belangrijkst: een zeer goed veercomfort. Oneffenheden merk je eigenlijk alleen als dof gebonk onder de auto, je voelt ze vrijwel nooit. Zo goed is die demping. De Citroën C5 X zweeft als een vliegend tapijt over slecht wegdek. Op echt grote oneffenheden wil de auto nog wel eens wat deinen, maar niet op zo’n manier dat het oncomfortabel is.
Snelheidsbeleving
De enige keerzijde van al dat comfort is dat de snelheidsbeleving wat wegvalt. Netjes 80 km/u rijden op een N-weg voelt een beetje als voortkruipen. Anders gezegd: als je niet op de snelheidsmeter kijkt en het tempo ‘op gevoel’ bepaalt, rij je snel te hard. Uiteindelijk koop je deze auto natuurlijk niet voor de snelheid, maar om heerlijk in alle rust voort te zoeven. Daar slaagt de Citroën C5 X uitstekend in.
Citroën Advanced Comfort-stoelen
Niet alleen het onderstel zorgt voor comfort, ook de stoelen. Daar hangt Citroën eveneens het Advanced Comfort-label aan. Terecht. De stoelen hebben een vulling die vergelijkbaar is met die van hoogwaardige matrassen. Daar hou je het niet alleen uitstekend op vol bij een lange rit, het is zelfs jammer als die rit voorbij is. We zaten net zo lekker…
Akoestiek
Een andere vorm van comfort is de akoestiek aan boord. Ook dat is dik in orde. De motor blijft ook bij stevig optrekken op de achtergrond. Rij je net als wij met de plug-in hybridevariant, dan is het extra stil aan boord. Zolang er genoeg stroom in de batterij zit rijdt de auto namelijk volledig elektrisch. Wil je juist geen stilte, dan biedt het uitstekende audiosysteem uitkomst.
Citroën C5 X Plug-in Hybrid of alleen benzine?
De Citroën C5 X is leverbaar met benzinemotoren, maar ook als plug-in hybride. Dat is wat ons betreft de meest interessante versie. Daarbij wordt een 1,6-liter viercilindermotor gecombineerd met een elektromotor, goed voor een systeemvermogen van liefst 165 kW (225 pk) en een systeemkoppel van 360 Nm. Ter vergelijk: de benzineversie is een 1,2-liter driecilinder met een vermogen van 96 kW (130 pk) en een koppel van 230 kW. Daar komt bij dat de hybride sowieso al krachtiger aanvoelt omdat het vermogen van de elektromotor (81 kW/110 pk) al direct vanaf stilstand beschikbaar is.
Ook qua verbruik is de Plug-in Hybrid de logische keuze. De benzineversie heeft een gemiddeld verbruik van 6,0 l/100 (1 op 16,6) en de Hybrid slechts 1,2 l/100 km (1 op 83,3, alle waarden volgens WLTP). Natuurlijk is vooral die laatste waarde theorie, maar ook in de praktijk zal het verschil aanzienlijk zijn. Dat terwijl de vanafprijzen van beide aandrijflijnen niet eens zo ver uit elkaar liggen. Meer over prijzen en verbruik verderop in deze review.
De benzineversie kies je eerder om praktische redenen. Bijvoorbeeld omdat jouw autogebruik niet past bij een plug-in hybride, of omdat je zelden over een oplaadmogelijkheid beschikt. Verder is de benzineversie een stuk lichter (1.393 versus 1.697 kg) en heeft hij een iets grotere bagageruimte (545 versus 485 liter), maar hij mag wel weer iets minder trekken dan de Hybrid (1.050 versus 1.350 kg).
Rijeigenschappen Citroën C5 X
Wij reden dus met de plug-in hybrideversie van de Citroën C5 X. Dan komt nog een argument voor de Plug-in Hybrid naar boven: met deze aandrijflijn komt de auto het beste tot zijn recht. Los van het feit dat de auto met de (deels) elektrische aandrijving nog stiller is, rijdt hij er ook nog vloeiender door. De elektrische aandrijving camoufleert als het ware de vertragingen van de conventionele aandrijving, zoals schakelmomenten. Verder spreekt het voor zich dat je nooit vermogen tekort komt, ongeacht de aandrijfmodus.
Stroom- en brandstofverbruik in de praktijk
Het gemiddelde brandstofverbruik komt na de testperiode uit op 4,6 l/100 km en het gemiddelde stroomverbruik op 16,4 kWh/100 km. Daarbij geldt wel dat we hem de eerste helft van de testweek nauwelijks hebben kunnen opladen en we sowieso veel lange snelwegritten hebben gereden. Dan komt een plug-in hybride aandrijflijn minder tot zijn recht. Overigens rij je ook met een lege batterij al gauw bijna een kwart tot (in stedelijk verkeer) zelfs een derde van de afstand volledig elektrisch.
Sowieso is dit praktijkverbruik slechts een indicatie, want hoe zuinig een plug-in hybride in de praktijk is, hangt sterk af van hoe je ermee omgaat. Ga je altijd met een volle batterij van huis en rij je vooral korte afstanden, dan zal je zelden hoeven tanken. Rij je veel lange afstanden en/of laadt je de batterij zelden op, dan ga je nooit in de buurt komen van de fabrieksopgave.
Citroën C5 X is praktisch
Praktisch is de Citroën C5 X ook. De hybridetechniek neemt dan wel iets van de bagageruimte in, er blijft nog steeds meer dan genoeg over. De laadkabel past zonder al te veel proppen in een ruimte onder de bagageruimtevloer. Het comfort van de passagiers achterin is bovendien zeker niet vergeten. Er is meer dan genoeg beenruimte en de ver naar achteren doorlopende daklijn zorgt ervoor dat ook de hoofdruimte achterin ruim voldoende is. Wel zit je met een lengte van 1,80 m al bijna met je hoofd tegen het dak, maar we hebben in dit segment krappere auto’s gezien. Ook in de breedte is er veel ruimte, zelfs met drie volwassenen naast elkaar moet het prima kunnen. Dat zien we niet vaak.
Prijzen en uitvoeringen Citroën C5 X
De prijslijst van de Citroën C5 X begint bij 46.260 euro voor de benzineversie en 49.110 euro voor de Plug-in Hybrid. Dan heb je het uitrustingsniveau Feel. Alleen de Plug-in Hybrid is ook leverbaar als de nog iets luxere Shine, vanaf 51.910 euro.
Als vlaggenschip van het merk kom je in standaarduitvoering eigenlijk al niets tekort. Enkele highlights: keyless entry, een digitaal instrumentenpaneel, automatische airco, verwarmbare stoelen met deels lederen bekleding, uitgebreid infotainment met navigatie en spraakbediening. Zelfs een geluiddempende voorruit en een gekoeld dashboardkastje krijg je standaard, zaken waarbij je toch eerder aan hogere segmenten denkt. Natuurlijk zijn ook de Advanced Comfort-stoelen en het onderstel met de Progressive Hydraulic Cushions standaard aanwezig, net als bijna alle rijassistentiesystemen die Citroën op dit moment kan bieden.
De Shine voegt daar nog meer verwennerij aan toe in de vorm van een luxere afwerking/uitstraling, grotere beeldschermen en nog wat extra rijassistenten. Overigens zijn zaken als adaptieve cruise control en een head-up display wel pas bij de Shine te vinden en dus niet standaard voor de Citroën C5 X. Het volledige overzicht van uitrustingen en optieprijzen vind je op www.citroen.nl.
Conclusie
Bij de Citroën C5 X wordt Comfort weer als vanouds met een (grote) hoofdletter geschreven. Een comfortabeler auto ga je in het (relatief) betaalbare segment gewoon niet vinden. Verder is de carrosserievorm misschien even wennen, maar in praktisch opzicht weet hij de voordelen van een SUV of stationwagen te combineren met de meer elegante, uitgestrekte lijnen van een sedan.