Review – BMW iX M60 (2022) – Overkill?
Leuk, maar wanneer is het genoeg?
Door Max Veldhuis. Journalist en autoliefhebber die schrijft en presenteert voor AutoRAI.nl. Rijdt het liefst dakloos, een beetje regen maakt niet uit. Interesseert zich voor techniek en houdt van verbrandings- én elektromotoren. |
De BMW iX M60 is de krachtigste elektrische BMW die je nu kunt kopen. Sterker nog, met een vermogen van 619 pk is de iX M60 zelfs één van de krachtigste BMW’s van dit moment! Maar is deze topversie ook de beste keuze binnen het iX-gamma? Tijd voor een blokje om met de beresterke mastodont om die vraag te beantwoorden.
De gedachte achter de BMW iX M60
BMW riep enkele jaren geleden het M Performance-label in het leven om een brug te slaan tussen de reguliere motorversies en de machtige M-modellen. Bij de elektrische tak van BMW, BMW i, zijn de M Performance modellen op dit moment juist de meest krachtige versies die je kunt kopen. De eerste volledig elektrische M moet immers nog verschijnen. Na de i4 M50 dient de iX M60 zich aan als tweede rangetopper. Als je de cijfers erbij pakt, zou je overigens zo de indruk kunnen krijgen dat je wél met een echte M van doen hebt: 619 pk en 1.015 Nm koppel!
Specificaties BMW iX M60: een zwaargewicht
Het vermogen van de BMW iX M60 vertelt uiteraard lang niet het hele verhaal. Twee elektromotoren, eentje op de vooras en eentje op de achteras, zijn de leveranciers van de bovenstaande getallen. De iX M60 is dus vierwielaangedreven. Om het vermogen een beetje fatsoenlijk over te kunnen brengen op het asfalt staat de iX M60 rondom op banden van 275 mm breed en 22-inch ‘M Aerodynamica Bicolor’-wielen. Die sloffen vormen nogal een contrast met de ‘fietsbandjes’ van de BMW i3.
Nu ben je vast heel benieuwd naar de acceleratietijd en de topsnelheid van de BMW iX M60. Nog even geduld, daar komen we zo op. Om die cijfers een beetje in perspectief te kunnen plaatsen moet je eerst het gewicht van deze kolossale SUV gehoord hebben: 2.559 kilogram, zonder bagage en passagiers. Daarmee is de iX M60 niet alleen de snelste versie binnen het iX-gamma, maar ook direct de zwaarste. De xDrive50 weegt namelijk zo’n 50 kilogram minder. Dat kolossale gewicht is vooral te danken aan de grote batterij in de bodem van de BMW iX M60. Die heeft namelijk een nettocapaciteit van 105 kWh, waarmee je in theorie 565 kilometer ver moet kunnen komen op één acculading.
Achtbaanrit
Leuk allemaal, die cijfers, maar alleen papier en inkt zijn natuurlijk niet genoeg om het hele verhaal te vertellen. Na het ophalen van de BMW iX M60 zetten we de auto daarom direct in de rijmodus ‘Sport’, zetten we de linkervoet op het rempedaal en trappen we het ‘gaspedaal’ vol in. De iX M60 zet zich voelbaar schrap, waarbij de achteras vibreert om het effect van een burnout te stimuleren.
Als we het rempedaal loslaten, schiet de iX M60 weg in een werkelijk verbluffend tempo. De sprint naar 100 km/u zit erop in 3,8 seconden, maar de auto voelt rapper aan. Dat komt vooral omdat het ontzettend indrukwekkend is hoe al die massa met ogenschijnlijk gemak in beweging wordt gezet. De neus komt omhoog tijdens het accelereren, op de achtergrond klinkt de door Hans Zimmer samengestelde soundtrack en in je buik heb je hetzelfde gevoel als wanneer je in een achtbaankarretje naar beneden stort. Waanzin! Op de Duitse Autobahn kun je met de iX M60 een topsnelheid behalen van 250 km/u. Al sta je dan waarschijnlijk wel weer snel aan de lader…
Comfort über alles
Het M-label staat van oudsher natuurlijk voor sportiviteit. Bij de iX M60 is de luchtvering aangepast om de auto iets sportiever aan te laten voelen, is de variabele stuurinrichting wat scherper gemaakt, kreeg het remsysteem een upgrade en zijn de stabilisatorstangen aan de achterkant verstevigd. Maken die wijzigingen de auto dan ook uitgesproken sportief? Nee, het comfort voert nog altijd de boventoon in de iX M60. Je kunt ‘m wel met een aardig tempo een bocht in gooien, maar aan alles voel je dat dat eigenlijk niet de bedoeling is.
De stoelen zijn daar ook voor een deel debet aan. Het interieur van de iX is haast een lounge, met enorm zachte stoelen die weinig zijdelingse steun bieden. Je merkt wel dat de wangen van de stoel in de sportstand opgeblazen worden om je beter in te klemmen, maar als je een bocht hard neemt heb je alsnog het idee dat je je goed vast moet houden om niet uit de stoel te glijden. Daar staat dan wel tegenover dat de stoelen fantastisch zijn voor langere ritten.
Met de interieurruimte van de iX zit het wel goed. Achterin zit je als een vorst en met een bagageruimte van 500 liter is er genoeg ruimte voor bagage. Wat ook helpt is dat er onder de laadvloer een behoorlijk grote bergruimte zit voor bijvoorbeeld de laadkabels.
Opgeruimd staat netjes
Het dashboard van de iX M60 oogt boven alles opgeruimd. Veel zaken, bijvoorbeeld de klimaatcontrole, moet je regelen via het 14,9-inch touchscreen. Daarop draait BMW OS 8, de laatste versie van het iDrive-systeem. Aan de menustructuur moet je wel even wennen als je de vorige versie van iDrive gewend bent. Gelukkig heb je naast het touchscreen wel nog steeds een draaiknop op de middenconsole waarmee je door de menu’s kunt navigeren. Met name tijdens het rijden werkt dat prettig.
Die draaiknop is overigens meteen een opvallend stijlelement in het interieur van de BMW iX M60. Hij is namelijk van kristalglas. Dat geldt ook voor de keuzehendel van de automaat en de knoppen van de stoelverstelling in de deuren. Naast al dit moois kunnen muziekliefhebbers hun hart ophalen met het Bowers & Wilkins-audiosysteem. Extra bijzonder daarbij is dat de stoelen meetrillen met de muziek om het geluid nog meer tot je door te laten dringen.
Het fijne van de iX M60 is dat dit alles geen eindeloze lijst aan opties oplevert. Bijna alle bovenstaande zaken zijn namelijk al standaard op de topversie. De vanafprijs van 136.655 euro, 31.943 euro meer dan een iX xDrive50, is in dat licht bezien helemaal niet zo’n slechte deal. De rijke standaarduitrusting betekent echter niet dat er helemaal geen opties meer zijn. Zo kost het panoramadak Sky Lounge 3.524 euro, betaal je 1.281 euro voor de elektrisch uitklapbare trekhaak en kost de kleur Oxidgrau Metallic 1.295 euro. Alles bij elkaar opgeteld komt de testauto uit op een bedrag van 141.873 euro.
Waarom een iX M60?
Wat moeten we aan met de iX M60? Hij is bloedsnel en dat maakt hem leuk, maar aan de andere kant overheerst toch voornamelijk het comfort. De xDrive50 lijkt dan een betere optie, vooral omdat die versie 60 kilometer actieradius toevoegt en qua performance en looks nauwelijks onderdoet voor de M60. Sterker nog, als je het sportpakket aanvinkt op een iX xDrive50 of xDrive40, is het uiterlijk gewoon identiek. Ga je echter opties aanvinken op de xDrive50 die standaard zijn op de M60, dan komen de twee varianten weer een stuk dichter bij elkaar qua prijs.
Het is dus maar net waar je eigen voorkeur naar uitgaat. Als je onbetwist de dikste iX wil hebben, dan kies je uiteraard voor de M60. De xDrive50 lijkt echter de betere deal, vooral omdat je al dat vermogen van de iX M60 zelden tot nooit volledig aan zult spreken. Aan de extra actieradius heb je bij dagelijks gebruik een stuk meer. Aan de andere kant: een 619 pk sterke SUV voor minder dan 140.000 euro is een behoorlijk goede deal. Keuzes, keuzes…