Review – BMW i5 Touring (2024) – De BMW die gemaakt is voor Nederlanders
De nieuwe BMW 5 Serie staat inmiddels al een tijdje in de showroom als sedan en nu is het tijd voor de stationwagenversie: de 5 Serie Touring. Hij komt met benzine-, diesel- en plug-in hybrideopties, maar onze eerste kennismaking is met de elektrische variant: de i5 Touring.
Elektrische 5 Serie Touring
Wie op dit moment een bezoek brengt aan zijn lokale BMW-dealer, zal daar de nieuwe 5 Serie Touring aantreffen in twee verschillende varianten: diesel en elektrisch. Voorlopig wordt de dieselversie aangeboden als viercilinder, die later in de zomer wordt vergezeld door een zescilindermotor. Binnenkort zullen ook de benzineversies beschikbaar zijn, die standaard worden ondersteund door mild-hybridetechnologie. Wie uitkijkt naar de plug-in hybridevariant zal nog even geduld moeten hebben. Voor wie nu al met een 5 Serie Touring wil stekkeren, is de volledig elektrische i5 de enige keuze.
BMW i5 Touring
De i5 Touring is er voorlopig in twee smaken: i5 eDrive40 en de M60 xDrive. De i5 eDrive40 heeft op de achteras een 250 kW (340 pk) en 400 Nm sterke elektromotor liggen, goed voor een 0-100-sprint van 6,1 seconden en een topsnelheid van 193 km/u. Meer vermogen dan de gemiddelde Nederlanders over het algemeen nodig heeft dus.
Wie bijna het dubbele aan vermogen wenst, kan kiezen voor de i5 Touring M60. Dit elektrische kanon beschikt over maar liefst 448 kW (601 pk) en 795 Nm koppel. In Boost-mode stijgt het koppel zelfs naar 820 Nm. Het resultaat is een 100-sprint in 3,9 seconden en een topsnelheid van 230 km/u. Beide cijfers kloppen, kunnen we bevestigen na onze testrit in Zuid-Duitsland.
560 kilometer
Beide elektrische versies zijn voorzien van een 81,2 kWh batterij. In de eDrive40 trek je daar in de meest gunstige omstandigheden 560 kilometers uit. Wij gokken dat je in de praktijk 450 tot 500 wel kunt halen. De beresterke M60 die wij testen komt maximaal 506 kilometer ver op een volle acculading. In de praktijk moet je eerder op zo’n 350 tot 450 kilometer rekenen, tenzij je écht flink gaat trappen. Bijladen kan tot maximaal 205 kW. BMW heeft dit goed voor elkaar, zoals je mag verwachten van een merk die in het luxesegment opereert. Binnen een half uur zit de accu weer tot 80 procent gevuld. Bij een thuis- of openbare lader kan de eDrive40 met 11 kW overweg (22 kW optioneel) en de M60 kan 22 kW standaard aan.
Welke moet je hebben?
Die keuze is eigenlijk snel gemaakt: de eDrive40. Met zijn 340 pk komt hij nooit vermogen tekort en doet hij bijna alles wat de M60 ook kan. Begrijp ons niet verkeerd, de M60 is enorm vermakelijk, met zijn overvloed aan vermogen en het M Sport-onderstel dat de auto zelfs bij hoge snelheden perfect op de weg houdt. Het is knap dat BMW zo’n grote, zware auto zó kan laten sturen. De i5 M60 dartelt tijdens onze rit in Beieren door de bochten als een balletdanseres. Bovendien kun je hem – dankzij zijn adaptieve onderstel – met een druk op de knop omtoveren tot een comfortabele cruiser, waarin je urenlang op de snelweg kunt zitten. Een échte, typische Autobahn-cruiser is het, zoals de 5 Serie Touring dat altijd al geweest is. Maar de stevige meerprijs van de M60 ten opzichte van de eDrive40 is wel even slikken. Voor de M60 vraagt BMW minimaal 110 mille, terwijl de i5 Touring te rijden is vanaf 73.382 euro voor de eDrive40 Touring Business Edition. Die biedt bovendien een betere actieradius. Kortom: de keuze is snel gemaakt.
Praktisch
De bagageruimte van beide varianten is gelijk. Het is opvallend dat de bagageruimte ook overeenkomt met die van de versies met brandstofmotor, met een capaciteit van 570 liter tot maar liefst 1.700 liter wanneer de achterbank neergeklapt is. Het ruimteaanbod is ongeveer 10 liter gegroeid in vergelijking met zijn voorganger, of 140 liter meer in vergelijking met het uitgaande PHEV-model. In vergelijking met de i5 Sedan biedt de Touring 80 liter meer aan bagageruimte. Helaas zijn de elektrische rolhoes en de mogelijkheid om de achterruit te openen verdwenen. Volgens BMW zijn dergelijke constructies te zwaar. Gezien het gewicht dat de i5 Touring al met zich meedraagt begrijpen we dat, maar jammer vinden we het wel.
De weg kwijtraken
Het interieur van de BMW 5 Serie blijft trouw aan zijn karakter: zakelijk en met de bestuurder centraal. Het pronkstuk is het Curved Display, een groot, langwerpig en haarscherp scherm dat direct in het oog springt. Hierop draait het iDrive 8.5 systeem, dat zo boordevol functies zit dat je soms de weg kunt kwijtraken. De i5 heeft simpelweg enorm veel functies, die allemaal een eigen menu of icoontje krijgen op het scherm. Een luxeprobleem noemen ze dat. Gelukkig doet de interface denken aan die van een iPhone of iPad, waardoor je makkelijk door de menu’s kunt navigeren. Maar met zoveel menu’s en functies blijft het een uitdaging.
Gamen
Op de middenconsole vind je de iDrive-controller – een fraai vormgegeven kristallen draaiknop – waarmee je handig tijdens het rijden enkele zaken op het scherm kunt bedienen zonder te veel afleiding. BMW-rijders zijn daar al jaren bekend mee. Tijdens een laadstop kun je op het scherm video’s streamen en zelfs gamen. Voetbalfans kunnen genieten van Duits voetbal.
Conclusie
De BMW i5 Touring markeert een mijlpaal als eerste elektrische stationwagen in zijn segment, waar elektrische stationwagens sowieso nog zeldzaam zijn. Volgens BMW is de Touring gemaakt voor Europeanen. Vooral in Duitsland en Nederland doet de 5 Serie Touring het historisch gezien goed. In Nederland zijn we bovendien dol op elektrisch rijden, dus de elektrische i5 Touring is in feite speciaal gemaakt voor Nederlanders.
Ondanks zijn moderne, elektrische aandrijflijn voelt de i5 Touring direct vertrouwd aan. Ongeacht de gekozen versie, geniet je altijd van stevig vermogen en de prettige rijeigenschappen waar de auto’s van BMW bekend om staan. Het adaptieve onderstel, dat standaard is op de M60 en optioneel beschikbaar op de eDrive40, moet hoog op je verlanglijstje staan. Met verschillende rijmodi kun je dan de persoonlijkheid van de auto volledig naar je hand zetten, waardoor de grote stationwagen moeiteloos verandert van een strakke scheurneus naar een comfortabele Autobahn-cruiser, en andersom.
We zouden de benzine- of dieselversie laten voor wat het is ten gunste van de i5 Touring, maar de plug-in hybride variant – naar verwachting goed voor zo’n 100 kilometer puur elektrisch rijbereik – is aantrekkelijk voor potentiële kopers die dagelijks zeer lange afstanden moeten afleggen, maar tegelijkertijd lokaal emissievrij willen rijden. In de video hieronder vertellen we je meer over onze eerste ervaring met de BMW i5 Touring: