
Review: BMW i5 eDrive40 Touring – een elektrische zee aan ruimte

De BMW 5 Serie Touring is een icoon onder de (zakelijke) stationwagens. Met de komst van de BMW i5 Touring is er nu voor het eerst een volledig elektrische variant. Deze stationwagen ‘containt’ een zee van ruimte, maar om hem nou een zeecontainer te noemen? Dat is een beetje oneerbiedig.
In tegenstelling tot een zeecontainer op een vrachtschip biedt deze i5 Touring een zee aan ruimte op vier wielen met de dynamiek die we van BMW gewend zijn. Maar hoe goed is dit vlaggenschip echt? We stappen aan boord.
Toegenomen afmetingen BMW i5 Touring
Wat meteen opvalt: dit is een grote auto. Met zijn 5.060 mm lengte, 1.900 mm breedte en 1.515 mm hoogte is hij niet alleen 10 cm langer, maar ook breder en hoger dan de vorige generatie BMW 5-Serie Touring. De wielbasis groeide met 2 cm, wat zich vertaalt in extra interieurruimte.

De bagageruimte bedraagt 570 liter, uit te breiden tot 1.700 liter met neergeklapte achterbank in 40:20:40-verhouding. Daarmee doet hij zijn stationwagen-naam alle eer aan. Het ontbreekt helaas aan de handige details zoals een afzonderlijk te openen achterruit en een elektrische rolhoes, zoals bij de vorige generatie nog wel het geval was. Kleine minpuntjes, maar toch vinden we achterin nog de nodige handigheidjes. Denk aan een 12V-aansluiting, haakjes en netjes aan beide kanten van de kofferbak – dat is wel zo netjes. En met één keer trekken aan de hendel, klap je de achterbank makkelijk naar beneden. Onder de laadvloer is er bovendien nog wat extra ruimte voor bijvoorbeeld de laadkabel.


Wat schuilt er onder de ‘motorkap’?
De motorkap van de i5 Touring is lang, maar er schuilt geen frunk onder. Wat er wel onder schuil gaat, zijn diverse aandrijflijnen. De batterij heeft altijd een capaciteit van 81,2 kWh en werkt met 400V-techniek. Laden kan optioneel tot 22 kW AC, anders bedraagt dit gewoon 11 kW. Snelladen is mogelijk tot 205 kW. Dat is keurig, maar het maakt de i5 Touring geen koploper in het segment – daarover later meer. Bovendien ontbreekt de Vehicle-to-Load-functionaliteit (V2L), dat BMW pas introduceert met de komende Neue Klasse-modellen.
De i5 Touring wordt geleverd in de volgende gedaantes:
- eDrive40 Touring – vanaf 75.220 euro, 340 pk, 400 Nm, 81,2 kWh accu, 560 km WLTP, 0-100 in 6,1 seconden.
- eDrive40 Touring M Sport Edition – vanaf 75.671 euro, dezelfde cijfers.
- xDrive40 Touring – vanaf 77.882 euro, dezelfde specs, maar dan met vierwielaandrijving.
- M60 xDrive Touring – vanaf 106.075 euro, 601 pk, 820 Nm, 500 km WLTP, 0-100 in 3,9 seconden.
Al het comfort aan boord van de BMW i5 Touring
Voorin is het interieur herkenbaar BMW: strak, kwalitatieve materialen en natuurlijk – iDrive! Het dashboard oogt opmerkelijk opgeruimd, waarbij vooral een digitale beleving centraal staat. De bediening van functies gebeurt grotendeels via het touchscreen, maar de fysieke bediening van het iDrive-systeem ondersteunt dit nog steeds, wat zorgt voor een intuïtieve werking tijdens het rijden.

De stoelen zijn comfortabel en bieden voldoende ondersteuning voor lange ritten. Ook de zichtlijnen zijn goed: ondanks de grootte van de auto heb je als bestuurder goed overzicht over de weg. Qua materialen en afwerking voelt het interieur premium: zachte bekleding, nette stiksels en een combinatie van hoogwaardige materialen en digitale features geven het interieur van de i5 Touring een moderne uitstraling.
Een paar kanttekeningen dienen zich aan als je langer met deze auto rijdt. De ventilatieruimtes en luchtstromen zijn geïntegreerd in het dashboardontwerp, wat het geheel overzichtelijk houdt. Opvallend is dat de bediening van de luchtstromen niet direct gekoppeld is aan de ‘ventilatieroosters’, wat even anders is dan je gewend bent. Maar, het went wel. De iDrive op de middenconsole uitgevoerd in hoogglans zwart. Dat ziet er elegant uit, maar als de zon er net verkeerd op valt, kan het licht reflecteren in je ogen.

Ook achterin heb je de ruimte
Op de achterbank is het ruim, al merk je dat de middentunnel de gebruiksmogelijkheden van de middelste plaats beperkt. Voor twee passagiers achterin is er voldoende beenruimte, maar volwassenen op de middenpositie zullen iets minder comfortabel zitten. Wat opvalt, is dat de achterportieren geen sfeerverlichting hebben, iets wat bij concurrenten soms wel aanwezig is en het gevoel van luxe verder versterkt.

Rijervaring en efficiëntie in de praktijk
En dan het belangrijkste – rijden! Ervaar je de nodige “Freude am Fahren” in een elektrische stationwagen? De i5 Touring is duidelijk gericht op comfort, maar reageert nog altijd scherp en gebalanceerd. Het onderstel filtert oneffenheden uitstekend weg, terwijl de besturing fijne feedback geeft als je wat sportiever gaat rijden. De i5 Touring mag misschien een fors en relatief zwaar vlaggenschip zijn, het voelt niet aan alsof je een zeecontainer aan het verschepen bent.
In tegendeel, BMW weet een knappe balans te behouden in het onderstel wat zorgt voor de typische rijdynamiek van het merk. Dit wordt uiteraard geholpen door het feit dat deze i5 eDrive40 Touring achterwielaandrijving heeft.

Wat ons daarnaast verraste, was de efficiëntie in de praktijk. Tijdens onze periode met de i5 Touring reden we in totaal meer dan 800 kilometer. Het gemiddelde verbruik bleef steken op 15,8 kWh per 100 kilometer. Reken je dat door op de bruikbare batterijcapaciteit van 81,2 kWh, dan kom je uit op een praktijkbereik van ruim 500 kilometer op één lading. Dat ligt opmerkelijk dicht bij de opgegeven WLTP-waarde en bevestigt dat de i5 Touring verrassend zuinig met zijn energie om gaat. Mits je niet constant het maximale van de i5 Touring verlangt in de sport-modus.

Vergelijking: BMW i5 Touring vs. Audi A6 e-tron Avant
Wie kijkt naar concurrentie in dit segment kan niet om de Audi A6 e-tron Avant heen. Er blijken wat verschillen te zijn tussen deze twee Duitsers. Allereerst is er de techniek en batterij. De i5 Touring werkt met een 400V-architectuur en een accupakket van 81,2 kWh, goed voor een WLTP-range tot 560 kilometer. Audi zet daar een 800V-systeem tegenover met een 95 kWh-accu, waardoor niet alleen de opgegeven actieradius (tot 720 kilometer WLTP) groter is, maar ook het snellaadvermogen aanzienlijk hoger ligt: 270 kW tegenover 205 kW bij BMW. Voor wie vaak lange afstanden rijdt en onderweg moet snelladen, heeft Audi hier dus een Vorsprung durch Technik.
Onze ervaring met de A6 Avant e-tron onderweg naar Frankrijk check je hier!
Praktische verschillen
Een ander praktisch verschil is het trekgewicht. De Audi mag tot 2.100 kilo trekken, de BMW in deze achterwielaangedreven uitvoering slechts 1.500 kilo. Daar staat tegenover dat de i5 Touring juist wint op bagageruimte: 570 liter tegenover 502 liter bij Audi, uit te breiden tot 1.700 liter (Audi: 1.422 liter). Voor vakantiegangers en gezinnen kan dat verschil doorslaggevend zijn.
Daarnaast biedt de Audi iets wat de BMW mist: een frunk. Het voorste bagageruim van 27 liter is precies genoeg voor laadkabels en kleine spullen. Bij de i5 Touring moet je die in de reguliere bagageruimte kwijt, wat in de praktijk minder handig is.

Verschillen in de prijslijst
Tot slot is er de prijspositionering. De Audi A6 e-tron performance Avant biedt een vergelijkbaar pakket met de i5 eDrive40 Touring. Deze variant heeft 367 pk (de BMW 340 pk) en een accupakket van 95 kWh (81,2 kWh bij de BMW). De vanafprijs bedraagt 73.490 euro. Dat is net iets minder dan de 75.220 euro van de BMW.
Bovenaan in het gamma schittert de i5 M60 xDrive Touring bij BMW. Deze variant biedt een vermogen van 601 pk en 820 Nm koppel – dat is meer dan een verdubbeling! Je schiet naar de 100 km/u in slechts 3,9 seconden. De Audi S6 Avant e-tron doet ongeveer hetzelfde kunstje en biedt 551 pk. Het verschil in prijs? De S6 is er vanaf 97.490 euro, terwijl de M60 een vanafprijs heeft van 106.075 euro…
Korte blik op de Volkswagen ID.7 Tourer
Als derde optie in dit speelveld is er de Volkswagen ID.7 Tourer. Die is beduidend goedkoper – vanaf 48.990 euro – en altijd als elektrische auto ontwikkeld. Met een bereik tot 615 kilometer (WLTP) in de basisversie en tot 175 kW snelladen is hij technisch ongeveer net zo sterk, maar qua beleving en afwerking speelt hij in een ander segment. De ID.7 voelt minder sportief en premium, maar is wel praktisch en efficiënt.
Conclusie BMW i5 Touring
De BMW i5 Touring bewijst dat elektrisch rijden en praktisch gebruiksgemak uitstekend samengaan in het hogere segment. Hij is ruim, comfortabel en heeft de typische BMW-rijdynamiek weten te behouden.
Maar wie maximale actieradius, snellaadvermogen of trekgewicht voorop stelt, doet er goed aan om ook even bij Audi te kijken. Voor wie meer op budget en pragmatiek let, kan de Volkswagen ID.7 Tourer een aantrekkelijk alternatief zijn. Wie een premium en stijlvolle station zoekt die elektrisch is, vindt in de i5 Touring een indrukwekkend totaalpakket.











