Review – Audi RS e-tron GT (2023) op Circuit Zandvoort – Elektrisch rijplezier?
Met een elektrische auto het circuit op
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
We maken kennis met de Audi RS e-tron GT. Het draait nu alleen eens niet om efficiëntie en actieradius, maar om rijplezier. Want dat kan een elektrische auto tegenwoordig ook bieden.
Krachtigste versie Audi e-tron GT
‘Elektrische auto’s bieden geen beleving’, hoor je nog wel eens zeggen. Inmiddels zijn er al genoeg modellen die het tegendeel proberen te bewijzen. Tesla biedt met zijn krankzinnige acceleraties zeker een vorm van beleving en Porsche weet met de Taycan een auto te bieden die eer doet aan het merk. Dat brengt ons bij zijn neefje: de Audi e-tron GT. Die hadden we al eens in de reguliere rijtest, nu gaan we met de krachtigste versie – de Audi RS e-tron GT – het circuit op om te zien of de auto ook daar weet te overtuigen.
Audi Driving Experience
Daarvoor zijn we door Audi uitgenodigd op Circuit Zandvoort. We doen deze rijtest als onderdeel van de Audi Driving Experience, die voortaan op het circuit van Zandvoort worden georganiseerd in plaats van op het TT Circuit van Assen. Bij de Driving Experience is er keuze uit drie auto’s: de RS3 Sportback (294 kW/400 pk), de R8 V10 (419 kW/570 pk) en de RS e-tron GT met 440 kW (600 pk – en zelfs 475 kW/646 pk in overboost). Raad eens welk van deze auto’s Audi gebruikt voor de deelnemers met de minste ervaring? Fout, het is de RS e-tron GT.
600 pk voor beginners
Het klinkt niet direct logisch om de minst ervaren groep de krachtigste auto mee te geven. Overigens behoor ik zelf ook tot die minst ervaren groep. Afgezien van enkele kartbanen en een paar rondjes meerijden met een Porsche 911 GT3 Cup heb ik geen eigen rijervaring op welk circuit dan ook. Of je moet videogames meetellen. Na een korte theorieles (zitpositie, positie van handen op het stuur, ideale lijn en rempunten) mogen we de baan op. Gelijk met 600 pk dus.
Het circuit op
De deelnemers rijden ieder in een eigen auto achter de instructeur aan, die de rol van pace car op zich neemt en via de portofoon tips geeft. We beginnen rustig om het circuit te leren kennen, maar al bij de tweede ronde wordt het tempo flink opgebouwd. Daarna gaan we ronde na ronde steeds nog iets harder.
Koersvast
Al snel blijkt dat het toch best begrijpelijk is dat Audi ons ‘beginners’ uitgerekend de RS e-tron GT meegeeft. De auto is behoorlijk vergevingsgezind. De vierwielaandrijving zorgt er samen met tractiecontrole, ESP en ABS voor dat de auto altijd het spoor blijft volgen dat je wilt. Alsof hij op rails staat. Zelfs als je eigenlijk net iets te laat afremt voor de bocht, in de bocht toch nog moet bijremmen, of plotseling in de remmen moet omdat de nog minder ervaren deelnemer voor je op onverwachte momenten afremt. Ook bij volle acceleratie bocht uit geeft de Audi het volle vertrouwen dat hij de gewenste richting blijft volgen. Niets lijkt de Audi uit koers te kunnen brengen.
Natuurlijk, als je de limiet opzoekt of echt gekke dingen doet zal de auto vast wel zijn grenzen hebben, maar voor een training als deze blijkt de Audi RS e-tron GT uitermate geschikt. Hij laat je op een vertrouwenwekkende manier het circuit verkennen. Als jij er klaar voor bent om het tempo op te voeren, is hij dat ook.
En die beleving dan?
Goed, snel accelereren en vertrouwenwekkende grip bieden kunnen moderne EV’s al gauw. We wilden ook ontdekken of de Audi RS e-tron GT nog een beetje beleving weet te bieden. Het antwoord is ja. In stuurgevoel blinkt de auto misschien niet uit, maar het is zeker leuk sturen in de e-tron GT. Waar je alleen niet omheen kunt is het gewicht van de auto. Leeg weegt de RS e-tron GT al 2.322 kg. Enerzijds weet hij zijn gewicht bijzonder goed te maskeren. Je hebt echt niet het idee dat je met een zodanig zware auto onderweg bent. Tegelijkertijd voel je het gewicht wel, zeker vergeleken met de Audi R8 en RS3 die we kort erna reden.
Wat je wellicht niet direct zou verwachten: de Audi RS e-tron GT biedt zelfs geluidsbeleving. De zware, misschien zelfs wat dreigende toon die hij op lage snelheid produceert om voetgangers te waarschuwen, zwelt bij stevige acceleratie aan en dat vooral in het interieur. Oké, het is een kunstmatig geluid dat het ook zeker niet haalt bij het echte motorgeluid van bijvoorbeeld Audi’s eigen vijfcilinder, V8 en V10, maar de donkere toon draagt toch wel positief bij aan de rijbeleving.
Over de wegligging hebben we het eigenlijk al gehad. Ook een paar rondes verder, als ik en de andere deelnemers het tempo durven en kunnen opvoeren, laat de Audi zich koersvast over het circuit loodsen.
Conclusie
Terugkomend op de eerste alinea: de stelling ‘elektrische auto’s bieden geen beleving’ hoor je inderdaad nog steeds wel eens zeggen. Ik heb wel het idee dat dat vooral wordt gezegd door mensen die zelf nog nooit met een elektrische auto hebben gereden. Natuurlijk zijn er elektrische auto’s die voor de autoliefhebber weinig te bieden hebben, maar dat geldt net zo goed voor genoeg auto’s met brandstofmotor. Als ik het hart laat spreken gaat er qua beleving niets boven het geluid van een Amerikaanse V8, of Audi’s eigen V10. Toch zijn elektrische auto’s zoals de Audi RS e-tron GT echt geen verkeerd alternatief.
Zelf rijden met een Audi RS e-tron GT?
Wil je de Audi RS e-tron GT een keer zelf ervaren? Dat kan met de Audi Driving Experience. Daar zijn verschillende varianten van. Wij namen deel aan de Sportscar Experience, waarbij je mag rijden met de Audi RS3 Sportback, Audi R8 V10 en Audi RS e-tron GT. Behalve op Circuit Zandvoort is deze experience ook te boeken op de circuits Spa-Francorchamps, de Nürburgring, Bilster Berg Drive Resort en de Red Bull Ring. Behalve op Zandvoort is dat inclusief verblijf in een hotel. De prijzen beginnen bij 1.295 euro voor de experience op Circuit Zandvoort. Niet goedkoop dus, maar je krijgt er wel een onvergetelijke ervaring voor terug.