Review – Audi Q4 e-tron (2021)
Elektrische Audi weet zich te onderscheiden
De Volkswagen Groep zet vol in op elektrisch rijden. Op het nieuwe MEB-platform staan inmiddels meerdere elektrische modellen, zoals de Cupra Born, Skoda Enyaq en de Volkswagen ID.3, ID.4 en ID.5. Ook Audi maakt nu gebruik van dit platform, in de vorm van de Q4 e-tron. Kan hij zich onderscheiden?
MEB-platform
Met de introductie van het MEB-platform heeft de Volkswagen Group het elektro-offensief definitief ingezet. Volkswagen begon in 2016 met de ontwikkeling van dit platform en investeerde daar zo’n 7 miljard dollar in. Dat geld willen ze natuurlijk graag terugverdienen en dus introduceren ze een hele hoop modellen die rusten op de modulaire MEB-architectuur. Volkswagen verwacht het komende decennium zo’n 15 miljoen auto’s op dit platform te bouwen.
Audi Q4
Het Volkswagen-concern is er redelijk goed in geslaagd om alle MEB-modellen een eigen identiteit te geven. Dat geldt ook voor de Audi Q4 e-tron. Ondanks dat hij onderhuids grotendeels gelijkwaardig is aan zijn MEB-broers, is het toch duidelijk een echte Audi.
Uiteraard zijn een aantal uiterlijke kenmerken heel herkenbaar, maar Audi heeft nog een extra futuristisch sausje over de elektrische SUV gegoten. Zo is de opvallende zilveren grille compleet gesloten en op de achterzijde pronkt een modieuze led-balk.
Fraai interieur
In het interieur doet de Q4 ook niet denken aan een Volkswagen of Skoda. Het herkenbare strakke Audi-design met scherpe hoeken en hoogwaardige materialen geeft ook de cabine een eigen gezicht. Het infotainmentsysteem lijkt daarnaast een stuk beter te werken dan in de ID.4 – terwijl het onderhuids van dezelfde techniek gebruikmaakt.
Misschien komt dat omdat het systeem minder functies bevat. In de Volkswagen ID.4 moet je bijna alle functies van de auto via het infotainmentscherm bedienen. Van de stoelverwarming tot de klimaatregeling. Audi heeft ervoor gekozen om het interieur van fysieke knoppen te voorzien, wat een stuk prettiger werkt, zeker tijdens het rijden. Ook het indrukwekkende digitale instrumentarium zorgt voor extra gemak, doordat de navigatiekaart recht voor je neus getoond wordt.
Actieradius Audi Q4 e tron
In de Q4 e-tron heb je keuze uit twee accu’s: 52 kWh en 77 kWh. Onze testauto heeft het grootste pakket en heeft een maximale actieradius volgens WLTP-norm van 521 km. In de praktijk kun je daar al snel zo’n 50 kilometer vanaf halen en tijdens een koude winter moet je eerder rekenen op 300 tot 350 kilometer. De daadwerkelijke actieradius hangt uiteraard ook sterk af van je rijgedrag.
Het 52 kWh accupakket is geschikt voor 7,4 kW AC-laden en kan tot 100 kW snelladen. Het 77 kWh accupakket is geschikt voor 11 kW AC-laden en 125 kW DC-snelladen. Daarmee is het onder optimale omstandigheden mogelijk om in 10 minuten 130 kilometer bij te laden.
Vermogen
De Audi Q4 e-tron is ook als Sportback verkrijgbaar en beide carrosserie-varianten zijn leverbaar met verschillende aandrijfconfiguraties. In de Audi Q4 35 e-tron ligt standaard een 52 kWh accupakket en een 170 pk sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft.
De Q4 40 e-tron die wij testen heeft ook achterwielaandrijving, maar dan in combinatie met het 77 kWh accupakket en een elektromotor met 204 pk. Dat blijkt in de praktijk meer dan voldoende vermogen te zijn. In 8,5 seconden sprint hij van 0 naar 100 km/u. Rap genoeg om vlug even iemand in te halen, maar niet zo snel dat iedereen op de tweede zitrij misselijk wordt zodra je kleine teen het gaspedaal aanraakt.
Wil je toch altijd als eerste bij het stoplicht vertrekken, dan kun je beter kiezen voor de Q4 e-tron 45 (265 pk) of 50 e-tron quattro (299 pk). Deze varianten beschikken over het grote accupakket en hebben op de voor- en achteras elk een eigen elektromotor. De 50 e-tron quattro heeft slechts 6,2 seconden nodig voor de 0-100 sprint.
Regeneratief remmen
Via flippers achter het stuur kun je bepalen hoe hard de auto afremt op de motor: het zogeheten regeneratief remmen. De energie die daarbij vrijkomt slaat de auto op in het accupakket. De Q4 e-tron remt in de meest extreme stand niet zo hard af als we zouden willen, waardoor je nog steeds regelmatig het rempedaal moet gebruiken.
Kleine draaicirkel
Met een lengte van 4,59 meter is de Audi Q4 e-tron ongeveer even lang als de ID.4 en Enyaq. Dankzij een bijzonder kleine draaicirkel van 10,2 meter, kun je ook in krappe straatjes in de binnenstad redelijk eenvoudig manoeuvreren. De Q4 is iets langer dan een Audi Q3, maar dankzij het ontbreken van een traditionele brandstofmotor en transmissietunnel biedt hij evenveel binnenruimte als een Audi Q7.
Ruimteschip
Vooral op de tweede zitrij valt op hoeveel ruimte de Q4 biedt. Zelfs basketballers kunnen zonder veel moeite hier hun benen kwijt. Ook de bagageruimte is riant: 520 liter en 1.490 liter wanneer je de achterbank naar beneden klapt (Sportback: 535-1.460 l). Helaas beschikt de SUV – net als zijn MEB-broers – niet over een opbergruimte onder de motorkap.
Gelukkig zijn er verspreid in het interieur veel opbergvakken aanwezig, waardoor je in totaal over nog eens 25 liter extra opbergruimte beschikt. De Q4 e-tron 40 kan ook aanhangers trekken, tot een gewicht van 1.000 kilogram. De krachtigere e-tron 45 en 50 hebben een geremd trekvermogen van 1.200 kilogram.
Prijzen Q4 e-tron
De Audi Q4 e-tron is er vanaf 48.155 euro. Hiervoor krijg je de 170 pk sterke 35 e-tron uitvoering met het kleine accupakket. De Q4 40 e-tron is standaard voorzien van het grote 77 kWh accupakket en staat voor 52.675 euro in de prijslijst. Voor 265 pk (45 e-tron) betaal je minimaal 62.675 euro en de topuitvoering – de 299 pk sterke 50 e-tron – kost minimaal 64.675 euro.
LEES OOK: AUTOTEST – SKODA ENYAQ IV (2021) – DE BESTE ELEKTRISCHE GEZINSAUTO?