Review – Audi A6 e-tron (2025) – Elektrische A6 zet concurrentie op afstand
Voorsprong door elektrotechniek
De Audi A6 is sinds de jaren 90 een van de hoekstenen van het premiumsegment. Zijn recept werd door de jaren heen verfijnd, maar de kern bleef altijd hetzelfde: luxe, comfort en veelzijdigheid. Nu zet Audi een radicale stap met de A6 e-tron: een volledig elektrische versie die een directe aanval opent op concurrenten zoals de Mercedes-Benz EQE en de elektrische BMW 5 Serie. Tijd om deze nieuwe speler aan de tand te voelen.
Eerst even dit: modelnamen in beweging
Zoek je informatie over de nieuwe Audi A6 met een brandstofmotor? Dan ben je hier niet op de juiste plek. Dat model wordt voortaan aangeduid als A7. Audi heeft namelijk zijn modelnamen aangepast: auto’s met een traditionele brandstofmotor krijgen een oneven nummer (A3, A5, A7), terwijl volledig elektrische modellen een even nummer dragen (A4, A6, A8), aangevuld met de naam ‘e-tron’.
Keuze uit Sportback en Avant
Nu we dat uit de weg hebben: laten we het hebben over de nieuwe A6 e-tron. Net als eerdere generaties is hij beschikbaar als stationwagen, de vertrouwde Avant, en als een variant die voorheen een sedan zou heten, maar nu is omgedoopt tot Sportback. De Sportback is geen traditionele sedan, maar een liftback. Hij heeft een lange aflopende daklijn en een grote achterklep in plaats van een kleine kofferdeksel. Dit maakt hem veel praktischer dan een sedan. Je kunt nu bijvoorbeeld moeiteloos een mountainbike achterin kwijt – iets wat met de oude sedan nauwelijks mogelijk was.
De meeste Nederlanders zullen waarschijnlijk kiezen voor de stationwagen, want Nederland blijft een echt stationwagenland. Zowel de Sportback als de Avant bieden een bagageruimte van 500 liter, maar in de Avant kun je de lading hoger stapelen, wat hem nét iets praktischer maakt. Voor kleinere spullen, zoals laadkabels, is er een handige frunk van 27 liter onder de voorklep. Een opvallend detail: je opent de klep door simpelweg even met je hand over de neus van de A6 te bewegen – een speels én functioneel snufje.
Aerodynamisch
Beide uitvoeringen zijn indrukwekkend aerodynamisch. De Sportback springt eruit met een Cw-waarde van 0,21, waarmee het zelfs de meest gestroomlijnde Audi ooit is. Voor deze minimale luchtweerstand moet je kiezen voor camera’s in plaats van traditionele buitenspiegels. Dat scheelt zeven kilometer actieradius op een volle acculading. Dan maar zeven kilometers minder, denken wij dan.
Tot 503 pk
Audi biedt de A6 e-tron met verschillende elektromotoropties. De instapversie levert 210 kW (286 pk) en achterwielaandrijving. Ga je een stap hoger, dan krijg je een krachtigere achterwielaangedreven variant met 270 kW (367 pk). Kies je voor vierwielaandrijving (Quattro), dan begint het vermogen bij 314 kW (428 pk) en loopt het op tot 370 kW (503 pk) in de S6 e-tron. Die S-versie knalt in slechts 3,9 seconden naar 100 km/u. Wij testen de 367 pk sterke Performance-variant met achterwielaandrijving. Die sprint in een vijf seconden snel en soepel naar 100 km/u. Hoewel er nog geen officiële cijfers zijn, werkt Audi achter de schermen aan een RS6 e-tron. Verwacht een vermogen van tussen de 600 en 700 pk en een sprinttijd die waarschijnlijk de drie seconden benadert.
Actieradius Audi A6 e-tron
De A6 e-tron is verkrijgbaar met twee accupakketten: 79 kWh netto, goed voor een actieradius van 625 km, en 95 kWh netto, waarmee je tot 756 km kunt rijden. De Avant komt door zijn iets minder gestroomlijnde ontwerp een paar kilometer minder ver, maar dat verschil is te verwaarlozen. Met deze actieradius behoort de A6 tot de beste in zijn klasse.
Tijdens onze eerste kennismaking rijden we de A6 op het zonnige Tenerife. De omstandigheden zijn ideaal: 20 graden, waardoor we de airco of verwarming niet nodig hebben. Bovendien bestaat het wegennet op het eiland voornamelijk uit rustige binnenwegen zonder snelwegen. In deze omstandigheden tik je die 756 kilometer wel aan.
Hoe de A6 zich in Nederland staande houdt in natte en koude omstandigheden, vertellen we je binnenkort, zodra de auto in ons land is. We schatten dat een realistische actieradius van 550 tot 650 kilometer haalbaar is onder normale Nederlandse omstandigheden. Op een koude winterdag, met de verwarming op vol vermogen, ligt dat waarschijnlijk rond de 400 tot 500 kilometer.
Hoog laadvermogen
Naast zijn actieradius is zijn laadvermogen ook indrukwekkend dankzij het 800-volt boordnet. Bij de grotere accu kun je tot 310 kilometer bijladen in slechts 10 minuten met een laadvermogen van 270 kW. De kleinere accu doet daar nauwelijks voor onder, met 260 kilometer in 10 minuten bij een vermogen van 225 kW. Dit maakt de A6 e-tron bijzonder geschikt voor lange ritten. Ook hier laat de Audi de concurrentie achter zich.
Design: herkenbaar en toch vernieuwend
De A6 e-tron is onmiddellijk herkenbaar als een Audi, maar er zijn moderne accenten die hem duidelijk onderscheiden van zijn voorgangers. De single frame grille is behouden, maar dient nu vooral als stijlelement. De dagrijverlichting is strak vormgegeven, met dynamische lichtsignaturen die per uitvoering variëren. Aan de achterzijde valt de doorlopende oled-lichtbalk op, die bij het ontgrendelen een leuke lichtshow geeft. Het verlichte Audi-logo valt ook direct op.
Interieur: strak, zakelijk en modern
Binnenin straalt de A6 e-tron een mix van luxe en technologie uit. Het dashboard wordt gedomineerd door een gebogen scherm, terwijl het tweede scherm voor de passagier toegang biedt tot entertainment zoals Netflix en YouTube. Slimme technologie voorkomt dat de bestuurder door dit scherm wordt afgeleid, want het scherm wordt onzichtbaar voor de bestuurder zodra de auto in beweging komt.
Het interieur voelt als een cockpit, met een strakke, zakelijke afwerking die je mag verwachten in dit segment. Het panoramische dak biedt extra licht en ruimtegevoel en kan met een druk op de knop worden verduisterd of transparant gemaakt. Het infotainmentsysteem, gebaseerd op Android Automotive, is intuïtief en veelzijdig, maar soms wat druk door de hoeveelheid apps en menu’s.
Rijeigenschappen
De A6 e-tron behoudt, ondanks zijn moderne elektrische aandrijflijn, het vertrouwde gevoel van een klassieke A6. De rijervaring combineert comfort met prestaties, precies zoals je dat van dit model gewend bent. Het is geen strakke circuitracer, maar zeker ook geen grijze muis. Geen zacht Frans bankstel, maar ook geen harde plank. Hij biedt precies wat je van een gezinsauto in dit segment mag verwachten: een comfortabele en aangename rit, zowel voor korte als lange afstanden.
Praktische eigenschappen
De A6 e-tron bewijst dat elektrische auto’s niet alleen innovatief, maar ook praktisch kunnen zijn. Met een trekgewicht van 2.100 kg kun je moeiteloos een caravan of trailer meenemen. Je actieradius zal flink inzakken, maar dankzij een groot accupakket en het hoge laadvermogen is dit een van de eerste EV’s waarmee we een trip met een caravan naar een camping in Zuid-Frankrijk zouden overwegen.
Conclusie: een waardige opvolger
Met de A6 e-tron slaat Audi een nieuwe weg in. De volledig elektrische A6 biedt een indrukwekkende combinatie van prestaties, comfort en technologie. Hij laat zien dat elektrisch rijden de toekomst is – zonder dat je iets hoeft in te leveren aan luxe of veelzijdigheid. Met een riante actieradius en een hoog laadvermogen, laat hij zijn bekende Duitse concurrenten ver achter zich.
Prijzen beginnen bij 64.000 euro voor de instapversie met het kleinere accupakket en dik 600 kilometer actieradius. De grote accu – met maximaal 756 WLTP-kilometer actieradius – begint bij 76.000 euro. Voor de Avant betaal je ongeacht de uitvoering 1.500 euro extra. Voor de S6 e-tron ben je minimaal een ton kwijt. In de video hieronder vertellen we je meer.