Review – Alfa Romeo Junior Elettrica (2025) – Leukste Alfa in jaren?
Een elektrische Alfa Romeo. Voor puristen klinkt dat alsof je ananas door je pasta doet. Maar met de Junior bewijst het merk dat een elektrische auto ook vol Italiaanse passie en temperament kan zitten.
Een typische Alfa
De Junior Elettrica is qua design onmiskenbaar een Alfa Romeo. Het team in Turijn heeft de compacte SUV – hij is 4,17 meter lang – voorzien van strakke lijnen en herkenbare details, zoals een haast klassieke Alfa-grille en scherp gesneden koplampen. Ook binnenin straalt de auto Italiaanse flair uit: het dashboard is volledig op de bestuurder gericht en uitgerust met een digitaal instrumentenpaneel en een centraal touchscreen van 10,25 inch. De materialen? Ook typisch Italiaans – hoogwaardig en een lust voor het oog.
De aandacht voor details valt meteen op. Zo zijn de ventilatieroosters vormgegeven als een klavertjevier – quadrifoglio – en bieden de optionele Sabelt-sportstoelen uitstekende zijdelingse steun. Maar let op: maak je regelmatig lange ritten, dan kun je deze stoere sportstoelen beter overslaan – ze zijn meer geschikt voor kortere, sportieve ritjes dan voor urenlang comfort.
Scherp en verfrissend
Wat maakt een Alfa Romeo een echte Alfa? Precies, rijplezier. Daar stelt de Junior zeker niet in teleur. Met 115 kW (156 pk) voelt hij vlot en energiek aan, al is het geen strepentrekker. Voor dat soort prestaties moet je bij de Veloce-variant zijn, die 205 kW (280 pk) levert én voorzien is van een sperdifferentieel.
Bij de Junior draait het vooral om het onderstel. Hoewel hij zijn platform deelt met de Peugeot 2008, Jeep Avenger en Opel Mokka – niet bepaald auto’s die uitblinken in rijplezier – hebben de ingenieurs in Turijn hier hun magie toegepast. Het resultaat is een auto met directe besturing, een levendig onderstel en een prettige balans. Elke bocht nodigt uit tot een grote grijns. Alfa Romeo heeft duidelijk het beste uit het platform gehaald en dat maakt de Junior de leukst rijdende auto op dit CMP-platform van moederbedrijf Stellantis.
DNA
Zoals in veel Alfa-modellen zijn er drierijstanden: D, N en A. Oftewel, DNA. Zelfs in de ‘Natural’-modus, bedoeld voor alledaags gebruik, blijft de Junior speels en communicatief. Schakel je over naar de ‘Dynamic’-modus, dan wordt het rijgedrag scherper. Het gewicht van de auto (met 1.500 kg relatief licht voor een EV) is goed verdeeld, wat zorgt voor veel grip en stabiliteit. Het lage zwaartepunt, geholpen door de batterij in de bodem, maakt het geheel extra wendbaar. Voeg daar de directe besturing en het communicatieve onderstel aan toe en je hebt een auto die het rijden echt leuk maakt.
Niet nerveus
Wat opvalt is dat de Junior ondanks zijn sportieve karakter niet nerveus aanvoelt. Hij weet een goede balans te vinden tussen comfort en scherpte. Zelfs op een nat of hobbelig wegdek blijft de auto stabiel en voorspelbaar, zonder dat dit ten koste gaat van de rijbeleving. Dankzij de eerder genoemde Sabelt-sportstoelen zit je als bestuurder altijd stevig en stabiel op je plek.
Ook praktisch?
Ondanks zijn sportieve karakter is de Junior ook verrassend praktisch. Met 400 liter bagageruimte biedt hij meer dan de meeste concurrenten in dit segment. De achterklep op onze testauto is elektrisch bedienbaar en onder de motorkap zit een handige plek voor de laadkabel. Alfa Romeo heeft duidelijk ook aandacht besteed aan het dagelijkse gebruiksgemak.
Goede zitpositie
De hoge zitpositie zorgt voor goed zicht rondom. Daarnaast zijn er tal van handige functies, zoals het Alfa Connect-navigatiesysteem dat je laadstops tijdens een lange trip automatisch plant. Voeg daar een reeks rijhulpsystemen zoals een 360-gradencamera en adaptieve cruisecontrol aan toe en je hebt een compacte SUV die ook goed inspeelt op de wensen van rijders die meer zoeken in een auto dan alleen scherp rijgedrag.
Actieradius
De aandrijflijn van de Junior kennen we van zijn Stellantis-broers: 54 kWh accucapaciteit en een WLTP-actieradius van zo’n 410 kilometer. In de praktijk kun je dat natuurlijk alleen halen als werkelijk alle omstandigheden juist zijn. Reken gemiddeld op zo’n 300 tot 350 kilometer range en op een koude winterdag 250 kilometer. Snelladen gaat met maximaal 100 kW: in 30 minuten laad je de batterij van 10% naar 80%. Een Junior op benzine is er overigens ook: de Junior Ibrida.
Een Alfa Romeo met karakter
We geven het eerlijk toe: vooraf hadden we onze twijfels over de Junior. Niet omdat hij elektrisch is, maar omdat we zijn technische basis al kennen van verschillende andere Stellantis-modellen. Prima bouwstenen, maar of je daar een spannende auto van kunt maken? Daar waren we niet zeker van. Toch weet de Junior ons echt te verrassen. Hij blijft trouw aan het DNA van Alfa Romeo. Waar veel elektrische auto’s klinisch en emotieloos overkomen, brengt deze Junior juist rijplezier en beleving terug. Het is de auto die je kiest als je niet alleen van A naar B wilt rijden, maar ook wilt genieten van autorijden. Het is dus een échte Alfa Romeo.