Reportage – Off-roaden met de Jeep Grand Cherokee Trailhawk
4x4-experience met één van de beste terreinwagens van dit moment
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Na de Jeep Renegade en Cherokee is nu ook de Grand Cherokee leverbaar als Trailhawk. Deze uitvoering is specifiek aangepast voor nog betere prestaties in ruig terrein. Daarmee is deze Grand Cherokee niet alleen een ruime, comfortabele en luxe SUV voor alledaags gebruik, maar ook een van de meest capabele terreinwagens van dit moment.
Vernieuwd vlaggenschip
We zijn in Frankfurt, waar de internationale autopers kennismaakt met de vernieuwde Jeep Grand Cherokee. Als eerste Nederlands medium rijden we met de 2017-versie van Jeeps vlaggenschip.
De SUV heeft een subtiel vernieuwde voorzijde, met een strakkere grille, nieuwe bumper en LED-mistlampen (afhankelijk per uitvoering). Het merk introduceert ook nieuwe uitvoeringen. Met de extra luxe Summit, de extra sportieve SRT en de extra terreinwaardige Trailhawk is het aanbod van de Jeep Grand Cherokee nu veelzijdiger dan ooit.
LEES OOK: Jeep: al 75 jaar een synoniem voor avontuur
Summit
Het programma van de persintroductie bestaat uit een uitgebreide testrit met een Summit- of SRT-uitvoering en een 4×4-experience met de Trailhawk. Als we einde middag bij aankomst in Frankfurt al een keuze moeten maken, kiezen we de Summit. Deze is immers substantieel vernieuwd en interessant voor de Nederlandse markt. En als vervolgens een compleet met modder besmeurde Trailhawk-uitvoering voor het hotel parkeert, hebben we al een vermoeden: dat wordt leuk morgen.
De volgende ochtend vertrekken we met een Jeep Grand Cherokee Summit (rijtest) naar Hofgut Mappen, een evenementenlocatie in de omgeving van Schlangenbad, 60 km ten westen van Frankfurt. Nog nooit van gehoord, geen idee waar dat ligt. We volgen de navigatie die ons via een omweg naar onze bestemming stuurt.
Onverwachts wit
De weersomstandigheden rondom Frankfurt zijn prettig voor de tijd van het jaar. Graadje of vijf, kurkdroog. Maar als we het laatste deel van de route ineens de heuvels induiken en via een mooi bospad steeds steiler omhoog rijden, wordt het ineens wit. Behoorlijk wit zelfs. Er ligt hier een flink pak sneeuw! Hadden we niet op gerekend, maar afijn.
Gelukkig houdt de Jeep Grand Cherokee wel overal rekening mee. Als het op een gegeven moment écht glad wordt en een wiel begint te slippen, draaien we de schakelaar van de Selec-Terrain-modi in stand ‘Snow’. Vanaf dat moment gaf onze Summit-uitvoering (op winterbanden) geen krimp. Een heerlijk gevoel geeft dat, alsof je de hele wereld aankan.
Lees hier de volledige rijtest van de Jeep Grand Cherokee Summit
Grand Cherokee Trailhawk
Eenmaal boven stappen we na een uitgebreide briefing in de Trailhawk. Die is te herkennen aan de deels matgrijze, niet-reflecterende motorkap en de speciaal ontwikkelde 18-inch ‘Goodyear Adventure’ terreinbanden met inwendige verstevigingen van kevlar. Ook zien we rode Trailhawk- en Trail Rated-badges. Dat laatste betekent dat het model in Amerika extreme tests heeft doorstaan.
In het interieur is alles zwart en zien we dezelfde sportstoelen als in de Grand Cherokee SRT (rijtest), in dit geval met suède bekleding en rood stiksel. Ook standaard is het 8,4-inch Uconnect infotainmentsysteem dat bijvoorbeeld actuele offroad pagina’s, de wieluitslag en informatie over het 4×4- en Selec-Terrain-systeem weergeeft.
Verder is het oliecarter onder de auto extra beschermd, de Quadra-Lift-luchtvering maakt een grotere veeruitslag mogelijk en behalve de aan- en afrijhoek is ook de klimhoek tussen de assen vergroot.
LEES OOK: Video – Land Rover test autonoom terreinrijden
Zonder sneeuwkettingen
We staan op het punt om het offroad-parcours te rijden. Voordat we starten, krijgen we nogmaals te horen dat we goed moeten luisteren naar de instructeurs die we op verschillende punten van de route tegenkomen. “Safety first”, is de uitleg. Logisch. En precies op dat moment komt een Jeep Wrangler met sneeuwkettingen aangereden. En wij dan!? “Die heb je niet nodig”, krijgen we te horen.
We zetten de 8-trapsautomaat in Neutral, de luchtvering op z’n hoogste stand en drukken op de knop ‘4WD Low’. En weg zijn we. Door de inschakelde low gearing trekt de auto rustig op en schakelt hij pas hoog in de toeren. We doen het rustig aan en rijden rond de 40 km/u in de tweede versnelling. Als je meer gas geeft, schakelt hij naar z’n drie, maar veel sneller lijkt de Trailhawk met V6 dieselmotor niet te willen.
Ploeteren in de sneeuw
We volgen de borden en rijden na een kwartiertje pal het bos in. Het is flink hobbelig. Je hoort de struiken en takken kraken en het pad gaat lichtjes bergopwaarts. Al snel komen we een instructeur tegen, want we moeten over een paar boomstammen heen. We laten de auto rustig rollen zonder te veel gas te geven en laten de systemen van de Jeep Grand Cherokee Trailhawk het werk doen. Tot nu gaat het allemaal vrij gemakkelijk. De Jeep heeft nergens moeite mee en geeft ons een enorme vertrouwensboost.
Maar dan maken we een scherpe draaier naar links en gaat het écht stijl omhoog. Vlak voor ons rijdt een andere Trailhawk, waarbij goed te zien hoe de wielen zich in de sneeuw graven op zoek naar grip. Op het moment dat je denkt dat de auto niet verder komt, kruipt hij gecontroleerd omhoog. En dat in een dikke pak sneeuw, zonder sneeuwkettingen en met grote klonten ijs tussen het bandenprofiel. Bijzonder.
LEES OOK: Autotest – Jeep Wrangler (2016)
Selec-Speed Control
Bovenaan de helling staat de volgende instructeur. We moeten de Selec-Speed Control activeren, waarmee de auto met een vooraf ingestelde snelheid gecontroleerd afdaalt (of klimt), zónder dat de bestuurder de pedalen gebruikt. Met de schakelpeddels aan de stuurkolom kun je de snelheid in stellen. We zetten hem op 2 km/u.
De instructeur vraagt of we zijn aanwijzingen nauwlettend willen volgen. We moeten een heel scherpe bocht maken. Er is weinig ruimte voor de 4,28 meter lange en 1,94 meter brede Jeep Grand Cherokee. Het is centimeterwerk. Het past allemaal net. Direct daarna gaat het behoorlijk steil naar beneden. En we mogen beslist niet remmen!
Als we ‘over het randje heen zijn’ en de auto een duw naar beneden krijgt, is het even schrikken. Dit gaat fout, dachten we. Het is zó glad. En we willen die 95.000 euro kostende Trailhawk niet tegen een boom rijden. Je bent geneigd om op de rem te trappen. Maar het gaat niet fout. De Jeep is tot veel meer toe in staat dan je zou denken. Als een soort kermisattractie rolt de SUV langzaam, gecontroleerd en zonder te glijden naar beneden. Petje af voor de techniek, echt waar.
Niet te stoppen
Het parcours eindigt met een aantal flink uitgegraven kuilen, een enkele zo diep als de Grand Cherokee zelf. Het grondoppervlak is een mix van loszittend en bevroren zand, modder sneeuw en ijs. Ook hier voel en hoor je de wielen graven en zoeken naar grip. Maar de Jeep redt zich ieder keer weer. Hij is niet te stoppen.
Op één stuk gaan we zó schuin, dat je denkt dat je omvalt. Als je buiten staat te kijken, valt het echter wel mee. En dat is ook een onderdeel van offroad-rijden: je moet het maar durven.
Nee, tenzij je zeer ervaren bent, zul je de Jeep Grand Cherokee Trailhawk nooit op de limiet rijden. Daarvoor is de auto te goed. En niemand wil met zo’n mooie auto op z’n dak belanden. Dus je neemt geen onnodig risico.
We zijn in Duitsland, rijden met de nieuwe Jeep Grand Cherokee Trailhawk. Indrukwekkende machine!
Geplaatst door AutoRAI op Vrijdag 27 januari 2017
Niet te ontwijken
Ben je op zoek naar een ruime, comfortabele, luxe en stoere SUV met een veilige wegligging in alle (weers)omstandigheden? Ga je jaarlijks op wintersport, rij je regelmatig op slechte onverharde wegen of hou je gewoon van offroad rijden? Kijk dan eens verder dan Mercedes-Benz en Range Rover.
De nieuwe Jeep Grand Cherokee Trailhawk is absoluut het overwegen waard. Het is een zeer indrukwekkende machine die zich op het Europese asfalt nagenoeg hetzelfde rijdt als een reguliere Grand Cherokee. Het is niet voor niets de meest bekroonde SUV aller tijden en hij is lager geprijsd dan de concurrentie met vergelijkbare motorisering en uitrusting. En aan de kwaliteit en de ‘premiumsfeer’ hoeft niemand te twijfelen.
Ook op grijs kenteken
De Trailhawk-uitvoering is ‘fully loaded’ en kost 95.050 euro. Hij is er alleen met de 250 pk/570 Nm sterke 3.0 V6 MultiJet dieselmotor met standaard 8-trapsautomaat.
En zoals elke Jeep Grand Cherokee is ook de Trailhawk leverbaar op grijs kenteken. Ondernemers profiteren van enorme belastingvoordelen. Deze versie met volledig tussenschot en zonder dakverhoging kost ‘slechts’ 56.479 euro, inclusief ombouwkosten, exclusief BTW.