Renault Talisman Estate dCi 160 – Rijtest
Kwaliteit en Frans comfort in een verpakking met flair
De grandeur is terug bij Renault. Kijk maar eens naar de Kadjar, de nieuwe Espace en de Talisman. Nieuwe modellen die opvallen met een stijlvol, sprankelend uiterlijk, een verfijnd afgewerkt interieur en vooral prima rijcomfort. In de geteste Talisman Estate kun je ook praktisch gebruiksgemak afvinken dankzij de extra laadruimte.
Bij Franse merken kon je pakweg tien tot twintig jaar geleden heel wat kiezen als je een ruime, luxe auto met stijl zocht. Zoals had je bijvoorbeeld de Citroën XM, de Renault Safrane en de Peugeot 605. Nu is de spoeling veel dunner. Wil je iets met stijl, uitstraling en de nieuwste technische snufjes, zoals bijvoorbeeld stoelen met massage? Dan kom je toch al gauw uit bij modellen van Duitse makelij.
Alternatieven
Sinds een dik jaar mengt Renault zich in de strijd. Eerst eind vorig jaar met de nieuwe Espace. Daarna volgde de Kadjar en van meer recente datum is de Talisman, waarvan sinds enkele maanden ook een strak gelijnde en grote Estate verkrijgbaar is. Met de kenmerkende nieuwe looks, die alle nieuwe modellen van het Franse merk onderscheidt. Dit design is van de hand van Renaults topontwerper, de uit Nederland afkomstige Laurens van den Acker. In enkele jaren tijd heeft hij het Franse merk op knappe wijze een eigen gezicht weten te geven. En dat legt Renault bepaald geen windeieren, getuige de stijgende verkoopresultaten.
[parallex-1]
Flair en comfort
Je bent geneigd de nieuwe Talisman Estate door zijn look & feel en zijn afmetingen te vergelijken met een andere grootheid in dit segment: de Volkswagen Passat. Het uiterlijk blijft een kwestie van persoonlijke smaak, maar de Renault heeft in onze ogen iets meer flair. Is dat niet met het uiterlijk, dan toch zeker met het interieur. Dashboard, aankleding en de met fraai leder beklede stoelen in de geteste Talisman Estate dCi 160 doen warm aan. Bijna huiselijk.
“De achterwielen sturen licht mee”
Inkleuren
De sfeer in het interieur kun je letterlijk nog inkleuren met de aanpasbare ambiance-verlichting (optioneel). In de donkere uren in de avond en nacht kun je schemeren in rood, groen en zelfs paars getinte achtergrondverlichting. Met een knop op de console tussen de stoelen kun je uit vijf rijstijlen kiezen. Van sportief tot supercomfortabel, waarbij de stoelen automatisch in de massagestand gaan en de leuning de rug aangenaam en verkwikkend masseert met pneumatische geactiveerde luchtkussens.
[parallex-2]
Vierwielbesturing
De Talisman biedt meer snufjes. De testauto heeft bijvoorbeeld 4Control-vierwielbesturing. Bij lage snelheden reageert de auto heel direct en kwiek op het stuurwiel. Een rotonde neem je zonder dat je het stuur hoeft over te pakken. Alsof je in een kart zit. Het komt doordat dan de achterwielen licht meesturen. Bij hoge snelheid sturen ze enigszins tegen wat je merkt aan sublieme stabiliteit als je met een flinke gang een bocht neemt.
“Met de Talisman Estate kun je praktisch gebruiksgemak afvinken dankzij de extra laadruimte.”
[parallex-3]
Kofferbak
De kofferbak is 572 liter groot. Trek je aan de hendels links en rechts in de zijwand, dan klapt de achterbank plat en krijg je tot zo’n 1.600 liter bagageruimte tot je beschikking. Kleine spulletjes kun je kwijt in extra ruimtes onder de vloer. De Estate is in elk geval groot genoeg om met z’n vieren een lang weekeinde op stap te gaan met alle bagage. En dan hou je nog ruimte over voor spullen die je onderweg koopt.
[gallerij-1]
Pittige krachtbron
De dCi 160 heeft een 1,6-liter diesel met twee turbo’s. Die levert 117 kW (160 pk). Een pittige krachtbron zo blijkt… Zonder enige moeite haal je in en terugschakelen is niet nodig. Bij lage toerentallen levert hij de meeste trekkracht. En stil dat die diesel is! Onder het rijden hoor je hem totaal niet.
De transmissie helpt hierbij wel, want in de testauto is de diesel gekoppeld aan een automaat met dubbele koppeling. Die zorgt dat het toerental laag blijft, wat bijdraagt aan het rijcomfort en aan een gunstig verbruik. Wij kwamen in de praktijk op een gemiddelde van een liter op om en nabij achttien kilometer. Wat voor een auto van deze afmetingen best zuinig is. Overigens zitten in deze meting heel wat lange ritten over de snelweg.
“De sfeer in het interieur kun je letterlijk inkleuren met de aanpasbare ambiance-verlichting”
[video-1]
De Renault Talisman Estate is er voor prijzen vanaf 31.790 euro. De geteste versie dCi 160 in de uitvoering Intens (met onder meer 4Control, head-updisplay en led-koplampen) kost 42.290 euro. We zouden dan de optionele R-Link-navigatie en -infotainment aanraden als optie. Voor 795 euro extra heb je een prima systeem met een verticale touchscreen en een werkelijk zeer fijne bediening. Plus dat je dan prima geluid krijgt omdat dit systeem ook een Bose Premium- audiosysteem omvat.