Renault Scénic Vision Concept lust stroom én waterstof
De Scénic komt terug!
In 2024 krijgt de elektrische Mégane E-Tech Electric een grote elektrische broer in de vorm van een nieuwe generatie van de Scénic. Dat duurt nog even dus, maar Renault toont vast een studiemodel dat volgens het merk sprekend op het definitieve productiemodel lijkt: de Scénic Vision.
Elektrische Renault
Renault weet hoe je een elektrische auto moet bouwen en verkopen. Met 71.579 exemplaren was de Zoe in 2021 de twee na best verkochte EV in Europa. De Zoe heeft inmiddels een grote elektrische broer gekregen: de Renault Mégane E-Tech Electric. De Fransen pakken nu stevig door en komen over twee jaar met een nog groter model, een elektrische Scénic.
Concurrenten
De Mégane E-Tech Electric is inmiddels de strijd aangegaan met de Volkswagen ID.3, de elektrische Scénic gaat het over twee jaar opnemen tegen onder andere de ID.4. Hoewel je nog twee jaar moet wachten op de nieuwe Scénic, is het productiemodel volgens Renault al klaar. De auto die je op de foto’s ziet is officieel een concept car, maar zal in bijna dezelfde vorm op de markt komen. Het interieur zal er wel minder futuristisch uitzien in het eindproduct.
Renault op Waterstof
De Scénic Vision is voorzien van een bijzondere aandrijflijn. In de bodem ligt een accupakket met een capaciteit van slechts 40 kWh. Op stroom uit de accu komt de Renault ‘slechts’ 250 kilometer ver. Een waterstof-brandstofcel van 16 kW zorgt voor een extra rijbereik van 250 kilometer. Het waterstofsysteem zorgt ervoor dat de familie-SUV een twee keer zo compacter en lichter accupakket nodig heeft om over dezelfde actieradius als concurrerende modellen te beschikken, die wel een groot accupakket moeten rondslepen. Naast de gewichtsbesparing zijn er nog meer voordelen. Zo zijn er minder grondstoffen nodig voor het accupakket en daarnaast is een kleine accu natuurlijk minder duur.
Nog duurzamer
Ook op het gebied van materialen ligt de focus bij de Scénic Vision op duurzaamheid. Meer dan 70 procent van de gebruikte materialen in de auto zijn gerecycleerd, waarvan 95 procent recyclebaar is zodra de auto aan het einde van zijn leven is gekomen. Het interieur is ledervrij en zit vol met hernieuwbare en biologische materialen. De delen rond het dashboard zijn vervaardigd uit 100% gerecycled aluminium.
800 kilometer
Volgens Renault kunnen vanaf 2030, wanneer er een groter netwerk van waterstofstations ligt, lange ritten tot 800 kilometer in de Scénic Vision worden afgelegd zonder elektrisch op te laden. Je hoeft dan alleen op de helft van je reis vijf minuten te stoppen bij een waterstoftankstation. Of de productieversie van de Scénic over twee jaar met deze bijzondere ‘hybride-aandrijflijn’ op de markt komt is nog niet duidelijk.
Bekijk ook: