
Renault Master E-Tech Electric (2025) Review

De Renault Master E-Tech Electric is uitgeroepen tot Bestelauto van het Jaar 2025. Wat maakt hem zo goed? AutoRAI.nl ging er een week mee op pad en zocht het uit.
Bestelauto van het jaar
Veel consumenten vinden elektrische auto’s nog spannend. Je kunt ze tenslotte niet binnen vijf minuten voltanken. Ook ondernemers delen die zorgen, want een bedrijfswagen moet altijd inzetbaar zijn en bij voorkeur dag en nacht kunnen draaien. Met dat in gedachten biedt Renault de nieuwe, vierde generatie Master aan met verschillende aandrijflijnen: diesel, elektriciteit én zelfs waterstof.

Met de dieselversie kun je in één streep naar Zuid-Spanje rijden, maar ook de elektrisch versie heeft een lange adem. Hij is leverbaar met twee batterijvarianten. De 40 kWh-versie haalt tot zo’n 180 kilometer (WLTP) en is vooral geschikt voor stadsritten. Daarnaast is er de 87 kWh long range, goed voor een theoretisch bereik van ruim 410 kilometer.

Praktijkervaring
Wij reden een week met de 87 kWh-versie en hebben hem stevig aan de tand gevoeld. Lange snelwegritten, van het oosten naar het westen van Nederland en terug – zonder te laden – leverden een praktijkbereik van ongeveer 350 kilometer op. Een keurige score. Onze test vond plaats in de zomer, met prettige weersomstandigheden. Wanneer de temperatuur flink onder nul zakt, of wanneer je veel stopt en optrekt met zware lading, zakt de actieradius waarschijnlijk naar zo’n 250 à 300 kilometer. Ook dat is voor veel bedrijven nog ruim voldoende voor een werkdag.

Laden
Snelladen kan tot 130 kW DC. Daarmee voeg je in een halfuur ongeveer 250 kilometer extra rijbereik toe. Daarnaast ondersteunt de Master 22 kW AC-laden, twee keer zo snel als de meeste elektrische voertuigen. Een volle laadbeurt duurt dan circa vier uur.

Laadruimte en capaciteit
De Renault Master is verkrijgbaar in diverse lengte- en hoogtevarianten. Wij reden de L2/H2-uitvoering, goed voor:
- 10,8 m³ laadvolume
- 1,88 meter stahoogte
- 3,23 meter laadvloerlengte
- 1.625 kg laadvermogen
- 2.500 kg trekgewicht
Met een maximaal toegestaan totaalgewicht van 4 ton behoort dit tot de zwaarder inzetbare elektrische bestelbussen. Op dit vlak doet de Master E-Tech dus nauwelijks onder voor een dieselvariant.



Energiebeheer
De Master is voorzien van systemen die het energieverbruik beperken. Denk aan regeneratief remmen, een warmtepomp voor efficiënte klimaatregeling en een thermisch batterijmanagementsysteem. Renault claimt dat deze maatregelen samen het verbruik met ruim 20% kunnen reduceren. We moeten toegeven: tijdens onze testweek hebben we geen moment actieradiusangst gehad.
Interieur en bediening
Het interieur is ruim opgezet, met veel praktische opbergmogelijkheden: vakken in het dashboard, lades, ruimte onder de passagiersbank en een neerklapbare rugleuning die als werkblad fungeert. Het standaard 10-inch touchscreen voelt aan als een smartphone en ondersteunt Android Auto en Apple CarPlay. Optioneel zijn Google Maps en Google Assistant geïntegreerd. Ideaal, want Google Maps is simpelweg het meest gedetailleerde navigatiesysteem dat er is.
Via de My Renault-app kun je op afstand de laadstatus bekijken of de locatie van de bus opvragen. Voor wagenparkbeheerders is dat extra handig, want zij kunnen vanuit kantoor in real-time het hele wagenpark volgen en eenvoudig zien welke bus een laad- of onderhoudsbeurt nodig heeft.



Rijervaring
Het forse accupakket in de bodem geeft de Master een stabiel rijgedrag en een strakke wegligging. De elektromotor levert direct koppel, waardoor je ook met lading soepel accelereert. Dat maakt het rijden merkbaar prettiger dan in een dieselvariant. De besturing voelt licht aan en dankzij de kleinere draaicirkel is de bus opvallend wendbaar in stadsverkeer. Er zijn tot wel twintig rijhulpsystemen beschikbaar, waaronder automatische noodremhulp en een snelheidsassistent.



Conclusie
De Renault Master E-Tech Electric combineert een praktisch rijbereik met een hoog laadvermogen. Het interieur is functioneel, de technologie is up-to-date en de rijervaring is comfortabel. De actieradius is binnen Nederland ruim voldoende, ook als je lange afstanden moet overbruggen. Bedrijven die de bus op eigen terrein kunnen laden, besparen bovendien aanzienlijk op de kosten. Onze conclusie? De Master E-Tech Electric terecht uitgeroepen tot Bedrijfswagen van het Jaar 2025.
