
Nederland zou warm lopen voor deze Renault Kiger, maar hij komt niet
Behoefte aan betaalbare mobiliteit groeit

Renault India, een volledige dochteronderneming van Renault Group, heeft de vernieuwde Kiger gepresenteerd. Het model wordt geleverd met een verbeterde 100 pk sterke turbomotor en meer dan 35 aanpassingen ten opzichte van zijn voorganger. En ja, zo’n Kiger zou zich ook in Nederland prima thuisvoelen, want de behoefte aan betaalbare mobiliteit groeit.
Vernieuwde opzet en uitvoeringen
De nieuwe Kiger wordt geleverd in vier uitvoeringen: Authentic, Evolution, Techno en Emotion. Het ontwerp is aangescherpt met een nieuw front, een bredere uitstraling en extra designelementen zoals een opvallende skidplate en grafische details. Ook introduceert Renault twee nieuwe lakkleuren: Oasis Yellow en Shadow Grey, naast bestaande kleuren als Radiant Red, Caspian Blue en Stealth Black.
Motoren en aandrijving
- Kopers kunnen kiezen uit twee motorvarianten:
- een 1.0 turbobenzinemotor met 73 kW (100 pk) en 160 Nm koppel;
- een 1.0 atmosferische benzinemotor met 53 kW (72 pk) en 96 Nm koppel.
Beide motoren zijn geschikt voor E20-brandstof. De Kiger is verkrijgbaar met een handgeschakelde vijfversnellingsbak, een automatische Easy-R AMT of een X-Tronic CVT met zogenoemde D-Step-technologie, die natuurlijke schakelmomenten moet bieden. Ook wordt de Kiger in India geleverd met een fabriek-af CNG-installatie (handgeschakeld).

Interieur en technologie
In het interieur zijn de stoelen voorzien van licht lederlook bekleding en ventilatie voorin. Achterin is een centrale luchtuitstroomopening aanwezig. Het model biedt onder meer een 8-inch infotainmentscherm met draadloze Android Auto en Apple CarPlay, een Arkamys 3D-audiosysteem, een gekoeld dashboardkastje en meerdere USB-aansluitingen. Nieuwe technologie omvat onder meer een multi-view camerasysteem voor beter overzicht bij manoeuvreren, automatische koplampen en regensensoren.
Veiligheid
Standaard beschikt de vernieuwde Kiger over 21 veiligheidsvoorzieningen, waaronder zes airbags, elektronische stabiliteitscontrole (ESP), tractiecontrole, hill start assist, een bandenspanningscontrolesysteem en Isofix-bevestiging voor kinderzitjes. Het model is gebouwd op het CMFA+ platform, dat ook is toegepast bij eerdere Renault-modellen in India.
Marktpositie
Volgens Renault India richt de Kiger zich op het sterk groeiende compacte SUV-segment, dat momenteel de helft van de SUV-verkopen in India vertegenwoordigt. De fabrikant benadrukt dat de Kiger bedoeld is als praktisch en betaalbaar model voor uiteenlopende gebruiksomstandigheden, variërend van stadsritten tot snelweggebruik.















