Renault Kaptur is géén Captur
Dacia Duster met een Renault-carrosserie
Raak niet in de war bij het zien van deze Renault Kaptur, inderdaad met een ‘K’ geschreven. De Kaptur lijkt op de Renault Captur zoals we die hier in Europa kennen, maar heeft geen enkele overeenkomst met dat model.
Grote verschillen
Renault heeft de Kaptur speciaal ontwikkeld voor de Russische markt. Hoewel de naamgeving doet vermoeden dat de verschillen klein zijn, is dat niet het geval. Je kijkt naar een gemodificeerde Dacia Duster met een Renault-carrosserie. Jawel, ten opzichte van de Captur is de Kaptur in totaal 21 centimeter langer. Bovendien staat de Kaptur 4 centimeter hoger op zijn veerpoten. Dat is volgens Renault noodzakelijk, vanwege de slechte wegen.
[parallex-2]
Bewuste keuze Renault
De Franse autofabrikant produceert de Kaptur in Moskou, Rusland. Naar Europa komt het model niet, benadrukt de Franse autobouwer. Renault brengt het model alleen in Rusland op de markt omdat het specifiek aan de wensen van Russische kopers voldoet. Renault kiest er bewust voor om op het platform van de Duster een Renault-carrosserie te plaatsen. Volgens de autobouwer is er voor een auto met Renault-badge in Rusland meer potentieel dan voor een model met Dacia-embleem. Een compleet nieuwe crossover voor alleen Rusland ontwikkelen, vindt de fabrikant overbodig. Renault heeft alle componenten in huis voor een eenvoudigere oplossing, vandaar dat de autobouwer nu voor deze goedkopere oplossing kiest.
De verkoop van de Kaptur start aankomende zomer. Optioneel is de Kaptur ook met vierwielaandrijving leverbaar, terwijl ‘onze’ Captur alleen met voorwielaandrijving verkrijgbaar is.
[parallex-1]