Renault Group: 20% van de omzet in 2030 uit Mobilize
Strategie deelauto's uitgelegd
Een nieuwe tak binnen de strategie van de Renault Group, genaamd Mobilize, moet in 2030 goed zijn voor 20% van de omzet. Dat meldt de automaker in het businessplan dat het vandaag presenteerde.
Wat is Mobilize?
Voor het geval je het nog niet wist, de Renault Group bestaat uit verschillende afdelingen. Drie daarvan zijn de merken Renault, Dacia en Alpine. De vierde is Mobilize en wellicht iets minder bekend. Mobilize is gericht op duurzame en gedeelde vormen van mobiliteit, met de focus op het deelautoprincipe.
Renault is namelijk van mening dat de manier waarop wij auto rijden in de (nabije) toekomst zal veranderen. Het bezitten van een auto is niet meer een statussymbool zoals dat vroeger was, maar veel meer naar een gebruiksvoorwerp geschoven. Ook de huidige levensstijl van mensen vraagt om een andere manier van mobiliteit. Autobezit transformeert naar gebruik.
Markten
Het businessmodel omvat een ecosysteem van verschillende diensten, die voor zowel consumenten als de zakelijke markt interessant zijn. Ze spelen in op de behoeften en op de uitdagingen die deze markten tegenkomen. Denk hierbij aan het verlagen van gebruikerskosten en het omgaan met milieuregels in het stadscentrum. ‘Vehicle-as-a-Service’ zoals Mobilize het noemt. Van begin tot eind verzorgt Mobilize de integratie.
Diensten
De diensten waarmee de Renault Group met Mobilize wil zorgen voor een naadloze integratie in het dagelijks leven van de consument of op operationeel niveau voor bedrijven zijn onder meer financiële diensten (zoals verzekeringen en betalingsmogelijkheden), energievoorziening (laadinfrastructuur) en onderhoud en reparaties (bij 6.000 Europese Renault dealers). Alles om ervoor te zorgen dat het gebruik van de Mobilize-voertuigen zo min mogelijk kost voor de gebruiker.
Voertuigen
Alle voertuigen die binnen Mobilize vallen zijn volledig elektrisch en niet te koop. De kleinste is de Duo, een compacte tweezitter die gericht is op alle vormen van autodelen in grote steden. De componenten zijn goedkoop te fabriceren – zo zijn bijvoorbeeld de voor- en achterbumper identiek – en bestaat de auto voor 50% uit gerecycled materiaal.
De bestelvariant van de Duo is de Bento. Dit is een éénzitter met een laadbak achterop, die een grootte heeft van maximaal 1 kubieke meter. De Bento is bedoeld voor het vervoer van goederen in een stedelijke omgeving.
De grote bestelbus van Mobilize is de Hippo en is bedoeld voor Last-mile delivery in milieuzones.
De Limo is een vierdeurs sedan die bedoeld is voor taxiritten. Deze auto moet het mogelijk maken om de auto met andere chauffeurs te delen, zodat de auto altijd onderweg is en niet stil hoeft te staan.
Ambities
In de loop van 2022 moeten de eerste uitwerkingen van het businessplan tastbaar worden met de eerste Limo’s die de weg op gaan. In 2023 zullen de eerste exemplaren van de Duo in gebruik worden genomen en niet veel later de Bento. De services moeten in 2025 zorgen voor ongeveer 10% van de omzet van de Renault Group en in 2030 voor 20%.