Renault geeft Espace subtiele facelift
Vernieuwde MPV-SUV staat medio 2020 bij de dealer
De MPV moet je tegenwoordig met een vergrootglas tussen alle SUV’s in de showroom zoeken. Bij Renault denken ze daar anders over. Zij steken hun top-MPV (met SUV-trekjes) in een licht gewijzigd jasje.
Luxer en sportiever
Je zou het misschien niet zeggen, maar de vijfde generatie Espace is sinds 2015 op de markt. Toentertijd verbaasde Renault ons door de Europese stamvader van de MPV SUV-achtige trekjes mee te geven. De Espace staat hoger op zijn wielen, heeft een licht aflopende daklijn en oogt luxer en sportiever.
Espace Initiale Paris
Volgens Renault is de Espace dan ook een ’topklasse crossover’ en dat legt ze geen windeieren. Zestig procent van de verkopen betreft de meest luxe Initiale Paris-versie. ‘Never change a winning team’ moeten ze bij Renault gedacht hebben en daarom is de Espace na vier jaar slechts op subtiele punten aangepast.
LEES OOK: Autotest – Renault Trafic (2019), ook een prima hotelkamer?
Nieuwe voor- en achterzijde
De grootste veranderingen vind je direct aan de voorzijde, waarbij vooral de topversie in het zonnetje is gezet. De Espace krijgt een nieuw ontworpen voorbumper, grille en LED Matrix Vision-koplampen. Laatstgenoemde bestaat uit onafhankelijke LED-units die afzonderlijk van elkaar in- of uitschakelen en voorkomen dat tegenliggers verblind raken. Behalve dat schijnen de LED-koplampen tot maar liefst 220 meter ver.
20-inch lichtmetalen wielen
Verder krijgt de meest luxe versie een extra Initiale Paris-logo in de grille. Aan de achterzijde valt de gewijzigde bumper met ovale uitlaateindstukken en de bumperbescherming op. De LED-achterlichten zijn eveneens vernieuwd. Bij sportieve uitlaten hoort ook een set sportieve wielen. Daarom biedt Renault nieuwe wielen tot een grootte van 20-inch aan. De nieuwe carrosseriekleur Rouge Millésime maakt het af.
LEES OOK: Autotest – nieuwe Renault Captur (2020)
Apple Carplay en Android Auto
Binnenin maakte het Renault het multimediasysteem met 9,3-inch verticaal touchscreen nieuwer en gebruiksvriendelijker. Het systeem is compatible met Apple Carplay en Android Auto en biedt verder een Google-zoekfunctie, actuele brandstofprijzen en real-time verkeersinformatie.
De Initiale Paris is bovendien uitgerust met een 10,2-inch digitaal instrumentencluster en een head-up display. Met diverse rijmodi kun je het karakter van de Espace aanpassen.
Nieuw ontworpen middenconsole
De uitstraling van het instrumentencluster verandert automatisch mee. Verder plaatste Renault in de middenconsole een nieuw ontworpen opbergruimte met bekerhouders, twee usb-poorten en een AUX-aansluiting. Onder in de middenconsole vind je een inductielader voor je smartphone.
Highway & Traffic Jam Companion
De nieuwe Highway & Traffic Jam Companion combineert actieve cruisecontrol met rijstrookassistentie. Dankzij de technologie houdt de Espace tot een snelheid van 160 km/u afstand tot zijn voorganger. Ook voert hij stuurcorrecties uit om op het midden van de rijstrook te blijven. Je moet nog wel steeds je handen aan het stuur houden.
Lente 2020 in showroom
Renault levert de nieuwe Espace met één benzinemotor en twee dieselmotoren. De 1,8-liter TCe-benzinemotor met 225 pk is afkomstig uit de Alpine A110 en gekoppeld aan een 7-traps automaat met dubbele koppeling. De kilometervreters hebben de keuze uit een 2,0-liter Blue dCi-dieselmotor met 160 of 200 pk. Beide versies zijn gekoppeld aan een 6-traps automaat.
De nieuwe Espace verschijnt in de lente van 2020 in de showroom. Renault maakt de prijzen in aanloop naar de marktintroductie bekend.