
Renault 5 Turbo 3E: iconische Renault 5 Turbo krijgt vervolg, zónder turbo – AutoRAI TV
Elektrische super hot hatch
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |

De Renault 5 Turbo 3E blaast de iconische Renault 5 Turbo en Turbo 2 uit de jaren ‘80 nieuw leven in. Renault spreekt over de eerste volledig elektrische ‘mini-supercar’. Wat heeft deze Turbo 3E te bieden? En hoe zat het ook alweer met zijn voorgangers? AutoRAI.nl-journalist Bart Oostvogels vertelt je alles over deze elektrische super hot hatch.
Drie hoofdstukken Renault 5
Met de komst van de elektrische Renault 5 E-Tech heeft Renault een vervolg gegeven aan de Renault 5 van weleer. De Alpine A290 vult de rol in van de Renault 5 Alpine van destijds. Een derde hoofdstuk in de geschiedenis van de Renault 5 was nog niet ingevuld: die van een nieuwe Turbo. Met de komst van deze Renault 5 Turbo 3E is dat ‘gat’ gedicht. Voordat we in de nieuwe Turbo duiken, is het eerst belangrijk om wat ‘lading’ te geven aan de 5 Turbo. Want hoe is het ook alweer begonnen?
Renault 5 Turbo
De Renault 5 Turbo uit 1980 is een iconische auto. Het is een extra brede en sportieve versie van de 5. Het is een tweezitter, want de aandrijflijn van de auto schuilt achter de voorstoelen. Van de Turbo 1 – met aluminium dak – zijn in totaal 888 exemplaren geproduceerd. Daarna was het voor Renault duidelijk dat de 5 Turbo wat goedkoper moest worden om een breder publiek aan te spreken. Om die reden kwam de Renault 5 Turbo 2, opgebouwd uit minder exotische materialen, maar niet minder spectaculair. In totaal zijn er van de Turbo 1 en Turbo 2 in totaal 4.857 exemplaren geproduceerd. Van de nieuwe Renault 5 Turbo 3E produceert de Franse autofabrikant in totaal 1.980 exemplaren, als verwijzing naar het introductiejaar van de originele Renault 5 Turbo.
RENAULTJE TURBOOO! Dit is de nieuwe Renault 5 Turbo 3E (2027) – AutoRAI TV
Mini-supercar
De nieuwe Renault 5 Turbo 3E gaat wel een stukje verder dan een eerbetoon. Hij is gemoderniseerd, innovatief, elektrisch én nog uitbundiger en krachtiger dan zijn voorgangers. Daarmee creëert hij een geheel nieuwe voertuigklasse: mini-supercars. We duiken zo in de prestaties. Eerst het volgende: de Renault 5 Turbo 3E is gebouwd op een speciaal ontwikkeld aluminium platform. Aan de buitenkant heeft de 5 Turbo 3E een supercar-uitstraling: uitbundig en opvallend, met een prominente bumper en brede ietwat ingetogen achtervleugel. De body is gemaakt van een koolstofvezel composiet om het gewicht te drukken.
De ontwikkeling van het platform werd toevertrouwd aan Alpine. Zij ontwierpen een speciaal aluminium platform dat geschikt is voor verschillende aandrijfconfiguraties. Voor de aandrijflijn kozen ze voor achterin geplaatste in-wheel-motoren (ofwel: achterwielaandrijving). De batterij is onder de vloer geplaatst, dat is goed voor het zwaartepunt. Dankzij een speciale drift-assist-functie en een verticale handrem zoals in een rallyauto biedt de Renault 5 Turbo 3E een spannende rijervaring.
Tekst gaat verder onder de fotogalerij










70 kWh-batterij
Ondanks de 70 kWh-batterij weegt de Renault 5 Turbo 3E niet meer dan 1.450 kilo. Met een vermogen van 396 kW (540 pk) levert hij een uitzonderlijke vermogen-gewichtsverhouding van 2,7 kg/pk – vergelijkbaar met iconische supercars. De verwachte acceleratie van 0-100 km/u ligt onder de 3,5 seconden, terwijl het rijbereik op de weg meer dan 400 km bedraagt (WLTP-cyclus, homologatie nog in afwachting). Opladen met de 11 kW-boordlader duurt ongeveer acht uur. Voor intensief gebruik op het circuit kan de Renault 5 Turbo 3E meerdere snelle rondes rijden met een topsnelheid tot 270 km/u.
800 Volt
Vervolgens kan hij dankzij de 800-volt architectuur snelladen met een vermogen tot 350 kW. Het opladen van de batterij van 15% naar 80% duurt slechts 15 minuten. Voor extra vermogen tijdens inhaalacties is een boost-knop op het stuur geplaatst. Daarnaast kan de mate van regeneratief remmen worden ingesteld op vier niveaus. Met Multi-Sense zijn vier rijmodi beschikbaar: Snow, Regular, Sport en Race, waarbij de laatste ook de drift-assist-functie activeert.
Afmetingen
Ten opzichte van de Renault 5 E-Tech electric (3,92 meter lang, 2,54 meter wielbasis) is de voorruit verder naar achteren geplaatst en is de wielbasis verlengd tot 2,57 meter. Dit resulteert in indrukwekkende proporties: 4,08 meter lang, 2,03 meter breed en 1,38 meter hoog. Slechts weinig onderdelen zijn uitwisselbaar met een reguliere Renault 5 E-Tech. Het gaat hierbij om de voorruit, zijspiegels en handgrepen. In het interieur neemt deze ‘Turbo’ ook het infotainmentsysteem over.
Aerodynamica Renault 5 Turbo 3E
De grote splitter rondom de voorbumper en de royale luchtuitlaat op de motorkap dragen bij aan een optimale downforce en een perfecte gewichtsbalans tussen de voor- en achterzijde. Om de luchtstroom zo efficiënt mogelijk te geleiden, zijn de luchtinlaten aan de zijkanten van de bumper ontworpen om de luchtstroom voor de wielen langs te sturen. De hogere luchtinlaten op de achterste wielkasten leiden de luchtstroom onder de achterlichten en naar de achterkant van de auto, terwijl de lagere luchtinlaten specifiek bedoeld zijn voor de koeling van de remmen. De linker luchtinlaat verbergt bovendien subtiel de laadpoort.
Tekst gaat verder onder de fotogalerij