
Renault 5 Turbo 3E: iconische Renault 5 Turbo krijgt vervolg, zónder turbo – AutoRAI TV
Elektrische super hot hatch
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |

De Renault 5 Turbo 3E blaast de iconische Renault 5 Turbo en Turbo 2 uit de jaren ‘80 nieuw leven in. Renault spreekt over de eerste volledig elektrische ‘mini-supercar’. Wat heeft deze Turbo 3E te bieden? En hoe zat het ook alweer met zijn voorgangers? AutoRAI.nl-journalist Bart Oostvogels vertelt je alles over deze elektrische super hot hatch.
Drie hoofdstukken Renault 5
Met de komst van de elektrische Renault 5 E-Tech heeft Renault een vervolg gegeven aan de Renault 5 van weleer. De Alpine A290 vult de rol in van de Renault 5 Alpine van destijds. Een derde hoofdstuk in de geschiedenis van de Renault 5 was nog niet ingevuld: die van een nieuwe Turbo. Met de komst van deze Renault 5 Turbo 3E is dat ‘gat’ gedicht. Voordat we in de nieuwe Turbo duiken, is het eerst belangrijk om wat ‘lading’ te geven aan de 5 Turbo. Want hoe is het ook alweer begonnen?
Renault 5 Turbo
De Renault 5 Turbo uit 1980 is een iconische auto. Het is een extra brede en sportieve versie van de 5. Het is een tweezitter, want de aandrijflijn van de auto schuilt achter de voorstoelen. Van de Turbo 1 – met aluminium dak – zijn in totaal 888 exemplaren geproduceerd. Daarna was het voor Renault duidelijk dat de 5 Turbo wat goedkoper moest worden om een breder publiek aan te spreken. Om die reden kwam de Renault 5 Turbo 2, opgebouwd uit minder exotische materialen, maar niet minder spectaculair. In totaal zijn er van de Turbo 1 en Turbo 2 in totaal 4.857 exemplaren geproduceerd. Van de nieuwe Renault 5 Turbo 3E produceert de Franse autofabrikant in totaal 1.980 exemplaren, als verwijzing naar het introductiejaar van de originele Renault 5 Turbo.
RENAULTJE TURBOOO! Dit is de nieuwe Renault 5 Turbo 3E (2027) – AutoRAI TV
Mini-supercar
De nieuwe Renault 5 Turbo 3E gaat wel een stukje verder dan een eerbetoon. Hij is gemoderniseerd, innovatief, elektrisch én nog uitbundiger en krachtiger dan zijn voorgangers. Daarmee creëert hij een geheel nieuwe voertuigklasse: mini-supercars. We duiken zo in de prestaties. Eerst het volgende: de Renault 5 Turbo 3E is gebouwd op een speciaal ontwikkeld aluminium platform. Aan de buitenkant heeft de 5 Turbo 3E een supercar-uitstraling: uitbundig en opvallend, met een prominente bumper en brede ietwat ingetogen achtervleugel. De body is gemaakt van een koolstofvezel composiet om het gewicht te drukken.
De ontwikkeling van het platform werd toevertrouwd aan Alpine. Zij ontwierpen een speciaal aluminium platform dat geschikt is voor verschillende aandrijfconfiguraties. Voor de aandrijflijn kozen ze voor achterin geplaatste in-wheel-motoren (ofwel: achterwielaandrijving). De batterij is onder de vloer geplaatst, dat is goed voor het zwaartepunt. Dankzij een speciale drift-assist-functie en een verticale handrem zoals in een rallyauto biedt de Renault 5 Turbo 3E een spannende rijervaring.
Tekst gaat verder onder de fotogalerij










70 kWh-batterij
Ondanks de 70 kWh-batterij weegt de Renault 5 Turbo 3E niet meer dan 1.450 kilo. Met een vermogen van 396 kW (540 pk) levert hij een uitzonderlijke vermogen-gewichtsverhouding van 2,7 kg/pk – vergelijkbaar met iconische supercars. De verwachte acceleratie van 0-100 km/u ligt onder de 3,5 seconden, terwijl het rijbereik op de weg meer dan 400 km bedraagt (WLTP-cyclus, homologatie nog in afwachting). Opladen met de 11 kW-boordlader duurt ongeveer acht uur. Voor intensief gebruik op het circuit kan de Renault 5 Turbo 3E meerdere snelle rondes rijden met een topsnelheid tot 270 km/u.
800 Volt
Vervolgens kan hij dankzij de 800-volt architectuur snelladen met een vermogen tot 350 kW. Het opladen van de batterij van 15% naar 80% duurt slechts 15 minuten. Voor extra vermogen tijdens inhaalacties is een boost-knop op het stuur geplaatst. Daarnaast kan de mate van regeneratief remmen worden ingesteld op vier niveaus. Met Multi-Sense zijn vier rijmodi beschikbaar: Snow, Regular, Sport en Race, waarbij de laatste ook de drift-assist-functie activeert.
Afmetingen
Ten opzichte van de Renault 5 E-Tech electric (3,92 meter lang, 2,54 meter wielbasis) is de voorruit verder naar achteren geplaatst en is de wielbasis verlengd tot 2,57 meter. Dit resulteert in indrukwekkende proporties: 4,08 meter lang, 2,03 meter breed en 1,38 meter hoog. Slechts weinig onderdelen zijn uitwisselbaar met een reguliere Renault 5 E-Tech. Het gaat hierbij om de voorruit, zijspiegels en handgrepen. In het interieur neemt deze ‘Turbo’ ook het infotainmentsysteem over.
Aerodynamica Renault 5 Turbo 3E
De grote splitter rondom de voorbumper en de royale luchtuitlaat op de motorkap dragen bij aan een optimale downforce en een perfecte gewichtsbalans tussen de voor- en achterzijde. Om de luchtstroom zo efficiënt mogelijk te geleiden, zijn de luchtinlaten aan de zijkanten van de bumper ontworpen om de luchtstroom voor de wielen langs te sturen. De hogere luchtinlaten op de achterste wielkasten leiden de luchtstroom onder de achterlichten en naar de achterkant van de auto, terwijl de lagere luchtinlaten specifiek bedoeld zijn voor de koeling van de remmen. De linker luchtinlaat verbergt bovendien subtiel de laadpoort.
Tekst gaat verder onder de fotogalerij












Verwijzing naar originele Renault 5 Turbo en Turbo 2
Aan de zijkant loopt een kenmerkende omlijsting rond de voorruitstijlen en langs de daklijn, waarna deze naadloos overgaat in de achterspoiler. Dit design is een duidelijke verwijzing naar de originele Renault 5 Turbo en Turbo 2. Daarnaast loopt een aerodynamische splitter over de carrosserie tussen de twee achterlichten, terwijl onder de achterbumper een diffuser is geplaatst. De efficiëntie hiervan wordt versterkt door de vorm van de bumper, die aan beide zijden verder naar buiten uitsteekt.
De Renault 5 Turbo 3E is een echte tweezitter, met slechts twee portieren. Onder de brede wielkasten verbergen zich 20-inch wielen, elk achterwiel is voorzien van een eigen elektromotor. Het gaat dus om in-wheel-motoren. Deze motoren zijn door een externe partner ontwikkeld. Om onnodig schokken in de motoren te voorkomen, past Renault de wielophanging aan op deze techniek. Alle vermogenselektronica bevindt zich tussen de motoren, terwijl de batterij onder de vloer is geplaatst. Deze opzet zorgt niet alleen voor een laag zwaartepunt en een optimale wegligging, maar creëert ook verrassend veel bagageruimte.
Interieur Renault 5 Turbo 3E
Het interieur van de Renault 5 Turbo 3E ademt pure autosport. De cockpit is uitgerust met kuipstoelen en zespuntsgordels, terwijl veel componenten van koolstofvezel zijn gemaakt om het gewicht te minimaliseren. Daarnaast zijn hoogwaardige materialen zoals Alcantara toegepast op de stoelen en het dashboard. Check ook de verticale handrem in rallystijl.
Voor de bestuurder bevinden zich twee OpenR-schermen van 10,1-inch en 10,25-inch, die rijgegevens, navigatie en multimedia tonen. De interface is geïnspireerd op het dashboard van de originele Renault 5 Turbo en Turbo 2. Het OpenR Link-systeem met Google built-in, bekend van de Renault 5 E-Tech electric en Renault 4 E-Tech electric, biedt toegang tot een breed scala aan slimme Google-diensten, die continu worden geüpdatet. Dit omvat onder meer Google Maps, waarmee bestuurders niet alleen hun route kunnen plannen, maar ook laadsessies kunnen inplannen tot aan hun eindbestemming.
De keuze is reuze als het gaat om kleuren
De Renault 5 Turbo 3E wordt leverbaar in diverse kleuren voor zowel het exterieur als het interieur. Sommige daarvan verwijzen naar de iconische livery’s van de originele Renault 5 Turbo en Turbo 2. Denk aan Rouge Grenade, bekend van de productiemodellen, of de geel-wit-zwarte racelook van de legendarische rallyauto uit de Tour de Corse van 1982. Daarnaast komen er nieuwe kleurstellingen beschikbaar, variërend van stijlvolle ‘gentleman driver’-opties tot moderne, eigentijdse uitvoeringen.
Klanten krijgen een breed scala aan personalisatieopties, van de carrosseriekleur tot interieurdetails zoals stoelen, dashboard, deurpanelen en middenconsole. In samenwerking met Renault-designers kunnen zij verschillende combinaties maken en zo een volledig unieke Renault 5 Turbo 3E samenstellen, afgestemd op hun eigen smaak en stijl.
Genummerde oplage
De Renault 5 Turbo 3E wordt in een gelimiteerde oplage van 1.980 exemplaren geproduceerd – een eerbetoon aan het introductiejaar van de originele Renault 5 Turbo. Elk exemplaar wordt genummerd en klanten krijgen bij bestelling de mogelijkheid om hun favoriete nummer te kiezen. De Renault 5 Turbo 3E wordt aangeboden in verschillende belangrijke markten, waaronder Europa, het Midden-Oosten, Japan en Australië. De reserveringen openen binnen enkele weken en de eerste leveringen staan gepland voor de eerste helft van 2027. De voorverkoop start binnenkort al, omdat Renault een deel van de aanbetalingen gebruikt voor de financiering van het project. Een richtprijs kan Renault nog niet geven, maar eerder werd al 150.000 euro genoemd.
Technische specificaties Renault 5 Turbo 3E
- Lengte: 4,08 m
- Breedte: 2,03 m
- Hoogte: 1,38 m
- Wielbasis: 2,57 m
- Bodemvrijheid: 118 mm
- Gewicht: 1.450 kg
- Speciaal ontwikkeld elektrisch platform
- 800-volt architectuur
- Achterin geplaatste in-wheel-motoren: 2 x 200 kW (540 pk / 4.800 Nm)
- 70 kWh lithium-ion-batterij
- WLTP-actieradius tot 400 km
- 11 kW AC bidirectioneel (Oplaadtijd AC 0-100%: 8 uur)
- 350 kW DC (Oplaadtijd DC 15-80%: 15 min)
- 0-100 km/u: minder dan 3,5 sec
- Topsnelheid: 270 km/u