Renault 17 electric restomod is jammie!
Duistere restomod smaakt naar meer
Samen met ontwerper Ora Ïto heeft Renault de gaafste restomod gebouwd die we in jaren hebben gezien. Het is typisch zo’n creatie waar je het liefst op je knieën voor gaat en smeekt: “Renault, alsjeblieft… neem ‘m in productie!”
Maison5
Op uitnodiging van Renault stappen we aan boord van de Eurostar, op weg naar Parijs voor een exclusieve onthulling. Wat ons daar te wachten staat, is dan nog een mysterie. Vanaf Gare du Nord worden we naar Maison5 gebracht, een hippe pop-up-store van Renault, midden in het hart van Parijs. Hier staat de nieuwe Renault 5 E-Tech electric letterlijk in de schijnwerpers, maar vandaag draait het om iets anders. We zijn er voor een geheime auto die Renault nog even onder de pet houdt.
Retro
Onder een zwart laken zien we twee gele koplampen mysterieus oplichten. Dat belooft een flinke portie retro. Dan stapt Ora Ïto, het brein achter dit project, naar voren en trekt het doek weg. Daar staat hij: de R17 electric restomod x Ora Ïto. De excentrieke Fransman heeft een klassieke Renault 17 volledig getransformeerd tot iets dat zo in Knight Rider een rol had kunnen krijgen als het neefje van KITT.
Studio 54
Ora Ïto, het meesterbrein achter deze auto, beschrijft zijn creatie als meer dan zomaar een auto; het is een kunstwerk op wielen. “Het was een feestje om de Renault 17 opnieuw uit te vinden,” zegt hij, waarschijnlijk terwijl hij een discobal op zijn bureau laat draaien. De restomod is zijn antwoord op de vraag: hoe zou de Renault 17 eruitzien als hij rechtstreeks vanuit Studio 54 in 2024 zou landen?
Een flits uit het verleden
De Renault 17 is misschien niet bij iedereen blijven hangen. Terwijl hij in zijn tijd wel een echte blikvanger was. Van de sportieve vierzits coupé werden er tussen 1971 tot 1979 meer dan 92.000 exemplaren gebouwd. Wat gaf de Renault 17 zijn unieke charme? Zijn korte kont en herkenbare lamellen bij de zijruiten.
Putdeksels
Ora Ïto heeft de klassieke basis van de Renault 17 flink onder handen genomen en er een moderne krachtpatser van gemaakt. De auto is niet alleen 17 cm breder getrokken bij de spatborden, maar heeft ook een stijlvolle led-balk als achterlicht. De putdekselvelgen geven de auto een lekker duistere, bijna boosaardige uitstraling. De lamellen van de Renault 17 zijn gebleven en hebben een eigentijdse make-over gekregen.
Moderne aandrijflijn
De restomod is een echte wolf in schaapskleren. Onder de motorkap geen pruttelende motor uit de vorige eeuw die de voorwielen aandrijft, maar een elektrische aandrijflijn met 198 kW (270 pk) kracht op de achteras. Het chassis is gemaakt van koolstofvezel en is gehuld in de kleur ‘Galactic Brown’. Wil je de R17 in het echt zien? Dan moet je in oktober naar de Paris Motor Show, waar hij schittert op de Renault-stand.
Nummer vier
Renault heeft overigens de smaak flink te pakken als het gaat om restomods. De R17 is namelijk alweer de vierde in korte tijd. In 2021 blies Renault nieuw leven in de legendarische Renault 4 voor zijn zestigste verjaardag met de Suite N°4, een creatie van designer Mathieu Lehanneur:
Een jaar later was het de beurt aan de Renault 5, die zijn vijftigste verjaardag vierde. Ontwerper Pierre Gonalons sloeg de handen ineen met Renault en kwam op de proppen met de Renault 5 Diamant:
In 2023 zette Renault de eerste generatie Twingo in de schijnwerpers. Dit keer kreeg de Nederlandse designer en kunstenaar Sabine Marcelis de creatieve vrijheid en dat resulteerde in een elektrische Twingo showcar: