
De reden waarom Land Rover de Range Rover SV Coupé niet bouwt
"Prioriteit aan de ontwikkeling van toekomstige volumemodellen."
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |

Land Rover heeft besloten om de 999 exemplaren van de Range Rover SV Coupé uiteindelijk toch niet te bouwen. Opvallend, want de orderboeken van het model waren al enige tijd geopend en de coupé stond al op meerdere autobeurzen, zo ook op de Brussels Motor Show afgelopen januari. Vanwaar dit last minute besluit? Inmiddels heeft Land Rover een statement gegeven aan AutoRAI.nl.
Macro-economische uitdagingen
“In de huidige situatie waarin Jaguar Land Rover zich bevindt met diverse macro-economische uitdagingen zoals China en de Brexit, geeft Jaguar Land Rover prioriteit aan de ontwikkeling van toekomstige volumemodellen”, aldus de woordvoerder van de Nederlandse importeur. “Special Vehicle Operations (SVO) blijft als doelstelling hebben om exclusieve producten te ontwikkelen. De focus van SVO ligt nu op het bouwen en uitleveren van de Jaguar XE Project 8.”
Bentayga, Urus, Cullinan
Niet alleen de macro-economische uitdagingen hebben de SV Coupé de kop gekost. Land Rover had ook moeite met het vinden van kopers voor de Range Rover SV Coupé. De SV Coupé was een reactie op de Bentley Bentayga, Lamborghini Urus en Rolls-Royce Cullinan. Daar was de prijs ook naar, want in Nederland stond er een vanafprijs van 370.000 euro op de prijslijst, exclusief opties. Dat Jaguar Land Rover midden in een herstructurering zit, speelt ook mee in het besluit om de SV Coupé niet te gaan bouwen.



SVAutobiography
Mensen die een exclusieve Range Rover zoeken, worden niet teleurgesteld. Land Rover levert namelijk nog altijd de Range Rover SVAutobiography, een vijfdeurs SUV die in Nederland minimaal 210.975 euro moet kosten. Verder is er ook nog een Range Rover SVAutobiography Dynamic (zie foto hieronder) leverbaar, voorzien van een 565 pk sterke 5,0-liter Supercharged V8. Die kost al 256.380 euro.
SVO
Beide SVAutobiography-modellen zijn SVO-projecten. SVO mag je zien als de afdeling van Jaguar Land Rover waar speciale modellen worden ontwikkeld en waar klantenwensen in vervulling gaan. SVO bouwt niet alleen SVAutobiography-modellen en supersportieve SVR-modellen, maar werkt ook aan bespoke projecten. Klanten die iets unieks wensen, komen automatisch bij SVO uit. Daarnaast bouwt SVO modellen die Jaguar Land Rover in een kleinere oplage op de markt brengt. Bekende voorbeelden zijn de Jaguar F-Type Project 7 en de E-Type Lightweight. De Jaguar XE Project 8 is het meest recente project. Deze sportsedan met 600 pk wordt in een oplage van 300 exemplaren gebouwd. Hij kost ongeveer 250.000 euro en naar verluidt komen er slechts twee naar Nederland.