Range Rover diesel-hybride is hier
In tijden van CO2-reductie kunnen grote merken niet buiten schot blijven. Na jarenlange geruchten betreedt Land Rover nu officieel de wereld van hybridevoertuigen. De Range Rover en Range Rover Sport zijn de eerste modellen die met de fonkelnieuwe diesel-hybridemotor verschijnen.
Wat kunnen we verwachten van Land Rovers eerste hybride? Welnu, de bekende 3.0 SDV6-dieselmotor is gekoppeld aan een 35 kW sterke elektromotor die in de versnellingsbak is geïntegreerd. Samen leveren ze een vermogen van 250 kW en een maximumkoppel van maar liefst 700 Nm. De sprint van 0 tot 100 km/uur duurt 6,9 seconden. 26% brandstofbesparing Volgens de fabrikant zorgt de elektromotor voor een CO2-reductie van 26 procent. Dat betekent dat zowel de Range Rover als de Sport slechts 6,4 l/100 km verbruiken en 169 gram CO2/km uitstoten. Het is mogelijk een afstand van 1,6 kilometer volledig elektrisch te rijden, overigens met een maximumsnelheid van 48 km/uur. Nauwelijks verschil Het hybridesysteem (inclusief accu’s) weegt niet meer dan 120 kg. En omdat Land Rover bij de ontwikkeling van beide modellen rekening heeft gehouden met de komst van hybride-aandrijving, verandert er niets aan de bagageruimte en de mogelijkheid om een zevenzitter te bestellen. In een later stadium verschijnt ook een plug-inhybride-variant. De verkoop start begin september. De levering staat gepland voor begin 2014. Het is nog even afwachten wat de Range Rover (Sport) Hybrid gaat kosten.