ProRail: “Spoorovergangen kanariegeel verven is veiliger”
Proef in Baarn is geslaagd, nu extra overwegen geel verven
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Automobilisten kijken in de toekomst misschien wat raar op bij spoorovergangen. Spoorbeheerder ProRail is van plan de spoorovergangen in Nederland kanariegeel te gaan verven om zo de veiligheid te verbeteren.
Knalgele overwegen
ProRail heeft onderzoek laten door TNO op een spoorovergang in Baarn. Uit die proef blijkt dat weggebruikers bij knalgele overwegen veel voorzichtiger zijn bij het passeren.
“Foeilelijk”
In gesprek met De Telegraaf stelt ProRail-woordvoerder Jaap Eikelboom dat het experiment geslaagd is. “We gaan veel meer overwegen in Nederland geel maken om de risico’s van dodelijke aanrijdingen te verminderen. Daar is nu al protest tegen van mensen die het foeilelijk vinden, maar daar trekken wij ons niets van aan, omdat veiligheid boven alles gaat”, zegt Eikelboom.
Sluitende spoorbomen
Met de gele spoorovergangen hoopt ProRail mensen te waarschuwen om nooit onder sluitende spoorbomen door te lopen, te fietsen of te rijden. In Nederland zijn ruim 1.900 openbare overwegen. Het grootste deel – 95 procent – is beveiligd met slagbomen, bellen en lichtsignalen. Er zijn ook nog 113 openbare onbeveiligde overwegen waar dit niet het geval is. Er gebeuren relatief weinig ongevallen op de overweg, maar als het gebeurt is de impact vaak enorm. Ongelukken leiden altijd tot flinke vertragingen.
Dodelijke ongelukken
In 1986 kwamen er nog 68 personen om na een botsing met een trein op een overweg. In de eerste zes maanden van 2018 waren er 7 dodelijke ongelukken. Ook het aantal botsingen op overwegen is duidelijk afgenomen; van 180 in heel 1986 tot 23 in de eerste zes maanden van dit jaar. En dat zijn nog steeds 7 doden en 23 aanrijdingen teveel. ProRail blijft zich onverminderd inzetten om het aantal ongevallen verder naar beneden te krijgen.
Boetes
Vorig jaar heeft ProRail 1.098 boetes uitgedeeld voor gevaarlijk gedrag rond het spoor. De eerste zes maanden van dit jaar zijn er bovendien 784 processen verbaal opgemaakt. Daarnaast is ProRail dit jaar begonnen met het flitsen bij overwegen. In Hilversum zijn er in april twee flitspalen bij overwegen geïnstalleerd. Daarbij zijn na twee maanden ongeveer 500 boetes uitgeschreven, ongeveer 10 per dag.
Jongeren een probleem
ProRail stelt dat de belangrijkste oorzaak van ongevallen op overwegen menselijk gedrag is. Dat is de belangrijkste risicofactor en tegelijkertijd moeilijk beïnvloedbaar. Met meer voorlichting wil ProRail het gedrag op en rond overwegen verbeteren. Sinds 2007 voert ProRail een campagne gericht op jongeren.
Geen garantie
Toch realiseert ook ProRail dat een beveiligde overweg zeker geen garantie is voor veiligheid. “Bijna alle ongevallen vinden plaats bij bewaakte overwegen. Ongevallen zoals in Bussum hebben maar weer eens aangetoond dat elke overweg een potentieel gevaarlijke verkeerssituatie is. De impact is enorm voor nabestaanden en getuigen. Ook kost het veel tijd en geld om de schade te herstellen. Al die tijd kunnen er geen treinen rijden en daar hebben ook de reizigers veel last van”, stelt ProRail.
Gevaarlijke overwegen opheffen
ProRail geeft er de voorkeur aan de gevaarlijke overwegen op te heffen en weggebruikers om te leiden naar een ongelijkvloerse kruising of een bestaande beveiligde overweg. “Als dit niet mogelijk is, moet deze overweg worden beveiligd met slagbomen, bellen en knipperlichten. Echter, een overweg opheffen of beter beveiligen is niet eenvoudig en kan ProRail nooit eenzijdig besluiten. Er schuilt een wereld van verschillende en vaak tegengestelde belangen achter. Daarnaast zijn er allerlei wettelijke procedures en regels die snelle aanpassing of sluiting bemoeilijken en vertragen.”