Project Cars 3 – Gamereview – Nog steeds realistisch?
Een rondje Nürburgring Nordschleife zegt genoeg
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Project Cars 1 en Project Cars 2 zijn heel geliefd onder de spelers van racesimulators. Codemasters gooit het bij Project Cars 3 over een andere boeg. De game is nu iets meer ‘arcade’, vertellen de reviews. Is dat wel zo? Een ritje in een Porsche 911 GT3 RS op de befaamde Nürburgring Nordschleife met alle hulpmiddelen uitgeschakeld leert ons dat Project Cars 3 juist nog steeds in huis heeft wat een simulator moet bieden. En dat is geen grapje.
Lucky you!
Heb je ooit gereden in een supercar? In een lichtgewicht circuitauto met achterwielaandrijving? Zo ja, lucky you! Dan weet je ook dat een auto heel vergevingsgezind is en dat de gripniveaus – afhankelijk van de banden – hoog liggen. Precies dat aspect hebben de makers van Project Cars 3 weten te vangen in deze racegame.
Schokkerig
Ter vergelijking: wie in Project Cars 2 een rondje deed in een AMG GT R – een megavette Mercedes met biturbo V8-motor en achterwielaandrijving – die weet ook dat driften in deze supercar haast onmogelijk was. Schokkerig, veel te gevoelige wielophanging, in geen enkel opzicht te vergelijken met the real deal. Deze AMG is namelijk heel goed te controleren als de achterkant uitbreekt. In Project Cars 2 was je hem eigenlijk meteen kwijt, ook al je speelde met een professioneel stuurwiel. Toffe game, dat zeker, maar in dit aspect was ‘PC2’ wel onrealistisch.
Meer beheersbaar
In Project Cars 3 lijkt dat euvel verholpen. De auto’s voelen rustiger aan, zijn meer beheersbaar. En dat komt precies overeen met de werkelijkheid. Driften in een AMG GT R is nu heel goed mogelijk. Met een stuurwiel voelt dat haast precies zo aan als driften met de daadwerkelijke auto. Kortom: dat vleugje meer ‘arcade’ levert juist een meer realistische rijervaring op, hoe bijzonder dat ook moge klinken.
Geen bandenslijtage
Toegegeven, zaken als bandenslijtage en pitstops zijn niet meer aan de orde. Is dat jammer? Misschien voor de echte simulatorfans wel, maar je moet ook realiseren dat dit echt een nichesegment is. Niet iedereen zit te wachten op een game waarin je de camber van een auto tot in het kleinste detail kunt finetunen voor de beste rondetijden.
Vol uitdaging
Het gros van de spelers zit te wachten op een lekkere racegame die prettig speelt en vol uitdaging en content zit. Dat is dan ook een van de redenen geweest waarom Codemasters het roer om gooit met Project Cars 3, omdat de kopersgroep die zoekt naar een lekkere racer veel groter is dan de groep die een gedetailleerde racesimulator prefereert.
Gran Turismo Sport
Wat dat betreft schurkt Project Cars 3 nu meer aan tegen Gran Turismo Sport, een game waarin de auto’s ook vergevingsgezind zijn, precies zoals de auto’s in real life. En ja, Gran Turismo is ook iets meer arcade dan ooit, maar nog wel steeds realistisch.
Aparte kritiek
Het punt is dat we de kritiek op Project Cars 3 – die we lezen in sommige reviews – niet helemaal begrijpen. “Niet realistisch meer”, “Het is nu een arcaderacer”, het is nog niet helemaal duidelijk waarop dat gebaseerd wordt. En al helemaal niet als we een rondje rijden over ons favoriete circuit: de beroemde Nürburgring Nordschleife, een 20,8 kilometer lange beproeving vol met uitdagende bochten. Het perfecte terrein voor een auto als de Porsche 911 GT3 RS: een supercar met atmosferische zespitter en achterwielaandrijving. Vuurwerk!
Geen ESP
We spelen Project Cars 3 met een Logitech G29-stuurwiel op de PlayStation 4. ABS blijft aan, zoals ook bij de echte GT3 RS. Voor de rest gaat alles uit, geen ESP dus, geen hulplijnen of stuurhulp. We staan er helemaal zelf voor. Het punt dat we zojuist hebben aangestipt, wordt nogmaals bevestigd: Project Cars 3 is welzeker realistisch!
Veel stuurgevoel!
We bespeuren veel stuurgevoel, je voelt de banden daadwerkelijk glijden, je voelt wanneer de achterkant uitbreekt en kunt de auto mooi opvangen als dat gebeurt. Kortom: precies zoals de echte auto. Geen nerveus gedoe: een auto blijft ook bij 200+ km/u heel rustig en stabiel, weten we uit ervaring. Check anders even onderstaande video en let tegelijkertijd ook op de stuurbewegingen. Hoezo niet realistisch?
Feedback zat
Een rondje Nordschleife volgas is topsport. Je moet je koppie er goed bij houden. Project Cars 3 is in die zin dus heel bevredigend. Feedback hebben we wel op de soundtrack. Het motorgeluid kan beter. In Project Cars 2 was dat beter voor elkaar. Maar heel slecht klinkt een auto als de 911 GT3 RS dan weer niet. Bovendien zitten er nog veel meer auto’s in deze racegame, vol met heerlijke sounds.
Complete game
Wat zeggen we: Project Cars 3 biedt een uitstekend arsenaal aan voertuigen, van hot hatchback tot serieuze circuitauto’s. Er zitten meer dan 200 auto’s in deze game, waaronder de Bugatti Chiron Sport, Koenigsegg Jesko, Aston Martin Vulcan en ga zo maar door. Genoeg keuze!
Veel circuits
Ook indrukwekkend is het aanbod circuits. Zelfs Circuit Zolder is inbegrepen. Als Circuit Zandvoort er ook in zat, was het helemaal feest. Maar toch is er nu keuze genoeg. De menu’s zijn ook overzichtelijk en de laadtijden zijn beperkt. Wat content betreft zit Project Cars 3 uitstekend in elkaar. Er zit zelfs zoveel content in, dat we daar nog honderden andere woorden aan kunnen wijden. Gaan we niet doen, ons punt is gemaakt.
Conclusie
Project Cars 3 is onder de streep gewoon een meer dan complete racer met een prachtig aanbod auto’s, circuits en gave weersomstandigheden. Deze game is zowel uitdagend voor zowel de beginner als ‘professional’. Trek je weinig aan van dat ‘arcade’-randje, want met de juiste gear en set-up biedt Project Cars 3 nog altijd voldoende realisme.
“Dat vleugje meer ‘arcade’ levert juist een meer realistische rijervaring op.”