Primeur: onder dit doek staat de nieuwe Wiesmann!
Eerste teaser van nieuwe sportauto van Wiesmann
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Zoals reeds aangekondigd door AutoRAI.nl maakt Wiesmann zich gereed voor de onthulling van zijn nieuwe sportauto. In september 2019 gaat de nieuwe website live en in die maand wordt ook de nieuwe sportauto gepresenteerd. AutoRAI.nl heeft echter nu al een teaser in handen waarop de nieuwe Wiesmann te zien is, zij het nog wel onder een doek. De foto is gemaakt in de ‘gecko-fabriek’ in Dülmen.
BMW M5-motor
Wiemann Sports Cars GmbH, zoals het bedrijf tegenwoordig heet, is sinds maart 2016 in handen van Roheen Berry, Managing Director van Contec Global. De nieuwe Wiesmann is een compleet nieuw ontwikkelde auto. Naar verluidt krijgt het model een derivaat van de S63-krachtbron afkomstig uit de huidige BMW M5 onder de motorkap. Deze 4.395 cc grote Twin Turbo V8 is in de BMW M5 goed voor 600 pk (441 kW) en 750 Nm. In Competition-spec schopt deze achtpitter het zelfs tot 625 pk. Hoeveel vermogen de nieuwe Wiesmann krijgt, is nog niet duidelijk. Ook de vanafprijs van de nieuwe Wiesmann is nog niet bekend.
Wiesmann, opgericht in 1988
Wiesmann werd oorspronkelijk opgericht in 1988 door de broers Martin en Friedhelm Wiesmann. In de beginjaren produceerde Wiesmann alleen hardtops, maar de Wiesmann-broers droomden ook van een eigen auto. Die droom ging met de Wiesmann Roadster MF30 in vervulling. Wiesmann noemde zichzelf altijd de manufaktur der individualisten en heeft sinds de productiestart in 1993 niet meer dan 1.700 auto’s gebouwd. Het merk deed ongeveer 350 uur over het produceren van één sportwagen. Goedkoop waren de auto’s niet, want het goedkoopste model – de MF3 Roadster – ging voor minder dan 160.000 euro niet de deur uit.
Problemen
In 2009 kwam Wiesmann in de problemen doordat de fabriek in Dülmen voor enkele miljoenen euro’s werd uitgebreid. In datzelfde jaar begon tevens de wereldwijde economische crisis met als gevolg een flinke daling van de inkomsten. Wiesmann ging kort daarna failliet. Onder leiding van Roheen Berry waagt Wiesmann een nieuwe poging.