VIDEO: Porsche verplettert Tesla en pakt Ringrecord terug
In maart onthult Porsche de vernieuwde Taycan. Het merk maakt nu al duidelijk dat het vernieuwde model een stuk sneller is. Een preproductiemodel klokte op de Nordschleife een officiële rondetijd van 7:07,55 minuten. Daarmee is hij maar liefst 26 seconden sneller dan voorheen.
Tesla vs Porsche
In 2023 veroverde Tesla het ronderecord voor elektrische productieauto’s op de Nürburgring met een Model S Plaid, uitgerust met het Track Pack. De Amerikaanse autobouwer voltooide het iconische circuit in de Eifel in slechts 7:25 minuten. Dit maakte de Tesla maar liefst 8 seconden sneller dan de Porsche Taycan Turbo S, die in 2022 al een indrukwekkende recordtijd had neergezet. Maar Porsche heeft het record nu weer in eigen handen.
26 seconden
Porsche-ontwikkelingscoureur Lars Kern stuurde een preproductiemodel van de vernieuwde Taycan over de Nürburgring alsof hij achtervolgd werd door de duivel zelf. Met de voorserie van de Taycan registreerde hij een officiële rondetijd van 7:07,55 minuten op de Nordschleife. Hiermee wist Kern maar liefst 26 seconden van zijn vorige recordrit in augustus 2022 af te snoepen. Dit resultaat betekende tevens een indrukwekkende verbetering van ongeveer 18 seconden ten opzichte van de Model S Plaid met Track Pack.
“26 seconden is een eeuwigheid in de autosport. Lars’ rondetijd van 7:07,55 minuten op de Nürburgring-Nordschleife is werkelijk sensationeel! Daarmee brengt hij de Taycan op het niveau van de elektrische hypercars”, verklaart Kevin Giek, hoofd van de Taycan modelserie. “Wat nog indrukwekkender is, is dat Lars gedurende meerdere ronden nagenoeg dezelfde tijd produceerde.”
Wijzigingen
Wat er technisch allemaal gewijzigd is aan de Taycan is nog niet bekend. Reken in ieder geval op flink meer vermogen. Volgens geruchten beschikt de topversie over minimaal 1.000 pk. In de video hieronder zie je de vernieuwde Taycan-topper in actie, met onder andere een grote spoiler achterop en andere nieuwe aerodynamische elementen.