Dit iconische voorwerp van Porsche maakt een comeback
Porsche Junior sport slee keert terug
|
|
Door Bart Oostvogels . Hoofdredacteur AutoRAI.nl. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
AutoRAI.nl
Op 11 december 1935 werd Ferdinand Alexander Porsche geboren – de man die niet alleen de vorm gaf aan de legendarische Porsche 911, maar ook een designfilosofie ontwikkelde die tot op de dag van vandaag de norm bepaalt. “Goed design moet eerlijk zijn”, was zijn leidende principe. Voor hem betekende dat: geen overbodige franje, geen decoratie om de decoratie. Vorm volgt functie. Ter gelegenheid van het jubileum maakt een ander iconisch, door F. A. Porsche ontworpen item, een comeback: de Porsche Junior.
Porsche Junior uit jaren ’60
Deze komvormige sport slee werd in de jaren ‘60 door Porsche speciaal voor jonge fans aangeboden. Hij was ook populair bij F. A. Porsche en zijn kinderen, zoals foto’s uit de familiealbums laten zien. Hoe de Porsche Junior eruit zag? We hebben een foto opgespoord in de archieven van Porsche.
Porsche Junior: de nieuwe
De nieuwe editie van de Porsche Junior is gemaakt van koolstofvezel, een materiaal dat zich in de autosport en autotechniek heeft bewezen en de slee bijzonder licht maakt. Een kern van kevlar zorgt voor extra stabiliteit. De Porsche Junior is gelimiteerd tot negentig stuks en wordt hij geleverd in de speciale exterieurkleur F.A. Green Metallic. Het zitkussen van de slee is bekleed met dezelfde F. A. Grid-Weave stof. Je moet alleen wel een speciale Porsche 911 GT3 90 F. A. kopen.
Van jeugd tot icoon
De wortels van Ferdinand Alexander Porsche’s benadering liggen in zijn jeugd. “In die jaren waren er geen speeltjes te koop. Dus bedachten, ontwierpen en bouwden we ze zelf”, herinnerde F. A. Porsche zich later.
Deze pragmatische creativiteit bleef hem zijn hele professionele leven bij. In 1957 trad hij in dienst bij Porsche en in 1961 kreeg hij de leiding over de nieuw opgerichte designafdeling. Daar creëerde hij de originele 911, een van de grootste iconen uit de autogeschiedenis. De heldere lijnen die de Porsche 911 vandaag de dag nog steeds kenmerken, weerspiegelen zijn ambitie: tijdloos, functioneel en onmiskenbaar.
Porsche 904 Carrera GTS
Maar F. A. Porsche was meer dan alleen de vader van de 911. Onder zijn leiding ontstonden ook andere mijlpalen, zoals de Porsche 904 Carrera GTS. Een compromisloze raceauto met een carrosserie van glasvezelversterkt kunststof, waarin lichtgewicht constructie en elegantie samenkwamen. Een concept dat de blauwdruk werd voor alle latere GTS-modellen en tot op heden het DNA van deze speciale Porsche-varianten bepaalt.
Porsche Design Studio
In 1972 richtte F. A. Porsche samen met zijn broer Hans-Peter de Porsche Design Studio op – aanvankelijk in Stuttgart en vanaf 1974 in Zell am See. Deze stap markeerde het begin van een nieuw tijdperk: design dat verder ging dan de auto, toegepast op alledaagse producten, maar met dezelfde precisie en innovatieve geest. “Design is geen doel op zich; het moet vanuit functioneel oogpunt verklaarbaar zijn”, benadrukte hij. Zijn creaties moesten “eerlijk en compromisloos, innovatief en conceptueel, luxueus en puur, tijdloos en van de hoogste kwaliteit” zijn.
Porsche Chronograph I (1972)
Het eerste product van de studio werd meteen een klassieker: de Chronograph I (1972). Het was ’s werelds eerste volledig zwarte polshorloge, geïnspireerd op de cockpit van de 911. De matte afwerking, witte indexen en rode secondewijzer zorgden voor perfecte afleesbaarheid – een principe uit de autosport. “Het horloge moet altijd leesbaar zijn, vanuit elke hoek en bij elk licht”, luidde zijn instructie. De Chronograph I zette de horloge-industrie op zijn kop en is tot op de dag van vandaag een stijlicoon.
P’8478-zonnebril (1978)
Even visionair was de P’8478-zonnebril (1978), de eerste bril met een verwisselbaar lensmechanisme. Oorspronkelijk werd gerekend op een verkoop van 40.000 stuks, maar uiteindelijk werden er miljoenen verkocht. Het model groeide uit tot een symbool van functionaliteit en elegantie. Later volgde de Sport Shield (P’8479), bekend geworden door Yoko Ono en nog altijd voorzien van een cultstatus.
Zijn passie voor innovatieve materialen kwam duidelijk naar voren in producten als de Titanium Chronograph (1980) – in een tijd waarin titanium vooral bekend was uit de motorsport en luchtvaart – en de TecFlex-balpen, waarvan de roestvrijstalen vlechtstructuur functie en esthetiek combineerde.
Speciale manier van denken
F. A. Porsche was een man van heldere woorden en heldere vormen. “Als je de functie van iets opnieuw doordenkt, ontstaat de vorm soms bijna vanzelf”, zei hij ooit. Die manier van denken maakte hem tot een van de invloedrijkste designers van zijn tijd. En die visie is nog steeds actueel: elk Porsche Design-product draagt zijn DNA – de samensmelting van technische perfectie, innovatieve materialen en tijdloze elegantie.
Zijn liefde voor de bergen vormde hem net zo sterk als zijn gevoel voor klassieke elegantie – hij werd vaak gezien in geruite jasjes. En hoewel hij bekendstond om zijn puristische vormen, had hij een bijzondere voorliefde voor groene Porsche-modellen, een detail dat zijn individualiteit onderstreepte. Privé was hij een familieman: F. A. Porsche had drie zonen die hem op zijn levenspad vergezelden.
Zijn levenswerk omvat horloges, brillen en schrijfinstrumenten, maar ook meubels en elektronica. Toch bleef de ambitie altijd dezelfde, of het nu om een sportwagen of een broodrooster ging. “Onze creaties moeten levenslange metgezellen zijn, niet onderhevig aan vluchtige trends”, zei hij eens.