Porsche Cayenne als stekkerhybride
Porsche heeft de Cayenne grondig vernieuwd. Op het gebied van design, uitrusting en efficiency is veel veranderd en verbeterd. Het opvallendste nieuws is de komst van de Cayenne S E-Hybrid. Dit is de eerste plug-inhybride SUV in dit segment, met 14 procent bijtelling.
Het design van de Porsche Cayenne is niet sterk veranderd, maar veel delen zijn wel nieuw. De voorbumper, de grille en de koplampen bijvoorbeeld. De achterklep en de achterlichten zijn ook nieuw ontworpen. De opvallende koplampen zijn standaard voorzien van bi-xenonverlichting en kenmerkende vierpunts led-dagrijverlichting. De achterlichten hebben een driedimensionale vormgeving en zijn net als de led-dagrijverlichting vierledig opgebouwd. De Cayenne Turbo komt standaard met full-led-koplampen. Volgens Porsche is de Cayenne afgestemd op comfort, maar nog steeds de sportiefst rijdende auto in het SUV-segment. Alle motorvarianten zijn ook zuiniger geworden dankzij actieve koelluchtkleppen en andere nieuwe technieken. Het leveringsprogramma omvat vijf versies. Benzinerijden kan met de Cayenne S (V6 biturbo, 420 pk) en de Cayenne Turbo (V8 biturbo, 520 pk). Dan zijn er nog twee dieselmodellen: de Cayenne Diesel met 3.0 V6 (262 pk) en de Cayenne S Diesel met een beestachtige 4.2 V8 met 385 pk en 850 Nm trekkracht. De grootste verrassing is de nieuwe Porsche Cayenne S E-Hybrid. Deze heeft een V6-benzinemotor en een elektromotor, die samen 306 kW (416 pk) vermogen leveren. Daarmee sprint hij in 5,9 seconden van 0-100 km/u en haalt hij een top van 243 km/u. Maar doordat deze Cayenne ook 100% elektrisch kan rijden (max 36 km), is de gemiddelde CO2-emissie (volgens NEDC) vastgesteld op 79 g/km. In ons land betekent dat 14% bijtelling voor de zakelijk rijder. Als de lithium-ion-accu met een capaciteit van 10,9 kWh dagelijks via het stroomnet wordt opgeladen, is de Cayenne S E-Hybrid in staat om bijzonder efficiënt te rijden. Als de accu leeg is, rijdt hij gewoon als een krachtige V6-benzineversie en is er van een laag brandstofverbruik geen sprake. De prijzen beginnen bij 84.500 euro voor de Porsche Cayenne S E-Hybrid en lopen op tot 175.400 euro voor de Cayenne Turbo.