Review – Porsche Cayenne 2023, nog meer een allrounder?
Strijd tussen gevoel en verstand
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Wat is Porsche nog zonder de Cayenne? De grote SUV fungeert als ‘melkkoe’ van het Duitse automerk. Niet zo gek dus dat Porsche alles op alles zet om van de vernieuwde Porsche Cayenne weer een succes te maken. Nog nooit was een facelift van de Cayenne zo omvangrijk als nu.
Het succes van de Porsche Cayenne
Geen beeld van hoe goed de Porsche Cayenne scoort? Dat lichten we graag toe met behulp van wat cijfers. Alleen al in 2022 verkocht Porsche op een totaal van iets meer dan 300.000 auto’s ongeveer 95.000 Cayennes. Daarmee was bijna een op de drie nieuwe Porsches een Cayenne. De eerste generatie van de Cayenne verscheen in 2002 op de markt. Sindsdien heeft het merk al dik 1.250.000 exemplaren van de Cayenne verkocht. Nog altijd is de SUV een populaire keuze onder Porsche-kopers. De toekomst van de auto heeft het merk ook al uitgestippeld. Rond 2025 verschijnt er een volledig elektrische Cayenne. Die komt dan naast de reguliere Cayenne in de line-up. Er komt bovendien een volledig elektrische SUV boven de Cayenne. De autobouwer doet dat met name voor markten als China en de Verenigde Staten. Nu eerst: de Porsche Cayenne 2023.
Porsche Cayenne 2023
Maar laten we niet te hard van stapel lopen. Want ook de huidige generatie Porsche Cayenne is nog een heel relevante auto. Met deze upgrade zelfs nog meer dan ooit. Momenteel levert het merk zijn derde generatie Cayenne, maar die krijgt voor 2023 een grondige facelift, waarbij vooral het interieur een grote metamorfose ondergaat. Toch zijn er aan de buitenkant ook aanpassingen te bespeuren. Kijk je even mee?
Design buitenkant
Ten opzichte van het uitgaande type heeft de vernieuwde Cayenne een nieuwe neus met rondere voorschermen, een aangepaste motorkap en nieuwe koplampen die de breedte van de auto benadrukken. Dit is zowel bij de Cayenne SUV als Cayenne Coupé van toepassing. De achterzijde heeft nieuwe driedimensionale achterlichten en een nieuw, lager achtergedeelte met een geïntegreerde kentekenplaathouder. Ook loopt er een forse led-strip over de gehele breedte van de auto. Uiteraard heeft de Cayenne Coupé een aflopende daklijn. Leuk detail: met optionele lichtgewicht sportpakketten is een gewichtsbesparing tot 33 kilogram mogelijk voor de Cayenne Coupé. Verder is er keuze uit 20-, 21- en 22-inch wielen.
Porsche Cayenne 2023: van A tot Z uitgelegd – AutoRAI TV
HD matrix-led-koplampen
Absoluut noemenswaardig zijn de matrix-led-koplampen. Die hebben een nieuw design met uiteraard ook hier de voor Porsche typische vier lichtpunten. Optioneel levert Porsche HD matrix-led-koplampen. Die koplampen zijn slimmer dan de meeste smartphones. Met twee high-definition modules en meer dan 32.000 pixels per koplamp pikt de technologie andere gebruikers op en dimt het grootlicht met pixelprecisie om ze niet te verblinden. Vernuftige technologie waarvan je vooral in het donker goed de werking kunt zien. De helderheid van de modules kan afhankelijk van de rijsituatie in meer dan duizend stappen worden geregeld. Het vervangen van de lichtunits zal vast een prijzige aangelegenheid zijn.
Interieur Porsche Cayenne 2023
Dan het interieur. Dat is sterk herzien. Waar moeten we beginnen? Met een volledig digitaal 12,6 inch instrumentarium bijvoorbeeld. Dit is het zogeheten Porsche Driver Experience, voor het eerst gebruikt in de elektrische Porsche Taycan. Je kijkt als bestuurder dus uit op een gebogen display. Wat er op het display wordt getoond is volledig te personaliseren. Kiezen kan uit een navigatiekaart, drie klokken, de historisch verantwoorde opzet met vijf klokken of een vereenvoudigde weergave. Het display heeft haarscherpe graphics en is uitstekend afleesbaar. Het optionele head-up display is geoptimaliseerd en vult het instrumentarium aan.
Nieuwe infotainment
Porsche past verder een 12,3-inch centraal touchscreen toe met Porsche Communication Management (PCM)-software en ondersteuning van Spotify en Apple Music. Dit display biedt toegang tot alle relevante voertuigfuncties. Gelukkig zijn functies als de temperatuur en stoelverwarming te regelen met een knoppenmodule centraal op de middentunnel. Deze ‘glasplaat’ heeft een hoogglans zwarte afwerking. Op de plaat bevinden zich wat schakelaars en knoppen. Je krijgt bij het indrukken haptische feedback, wel zo prettig. Door deze glasplaat moest de transmissiehendel verhuizen. De bedieningshendel voor de automatische versnellingsbak bevindt zich nu op het dashboard, zoals bij de Taycan. De auto heeft nu ook een inductielaadfunctie voor smartphones. Deze module is gekoeld zodat smartphones sneller kunnen opladen, slim!
Display voor bijrijder
Optioneel levert Porsche een 10,9 inch groot bijrijdersscherm. De voorpassagier kan het extra touchscreen net als in de Taycan gebruiken om het de bestuurder gemakkelijker te maken, bijvoorbeeld door het navigatiesysteem te bedienen of een mediadienst te selecteren. Bijzonder is dat het display is voorzien van een speciaal folie dat ervoor zorgt dat het scherm vanaf de bestuurdersstoel niet zichtbaar is. Hierdoor is bijvoorbeeld video-inhoud te streamen op het passagiersscherm, ook tijdens het rijden. De folie zorgt voor een beperkte kijkhoek, zelfs voor de bijrijder. Die moet zijn of haar hoofd op een bepaalde hoek houden om het display goed te kunnen zien. Maar cool is het zeker. Het dashboard telt voortaan dus drie displays, mocht je de opties aanvinken.
Even ademhalen
Eveneens nieuw in de Porsche Cayenne 2023 is een luchtkwaliteitssysteem. Dit systeem detecteert fijnstofdeeltjesniveau in de lucht en filtert de deeltjes indien nodig meerdere malen. Bovendien filtert een ionisator veel ziektekiemen en schadelijke stoffen uit de lucht. Last van hooikoorts? Koop een Cayenne!
Rijhulpsystemen
Uiteraard heeft Porsche ook het aanbod rijhulpsystemen naar een hoger plan getild. De auto eheft voortaan een actieve snelheidslimietassistent, een uitwijkassistent, een afslagassistent en het verbeterde Porsche InnoDrive als onderdeel van de adaptieve cruise control. Niet alle systemen werken even prettig. De rijstrookassistent wordt in ons geval al snel uitgeschakeld door een nare weerstand in het stuurwiel rond de middenstand. Wie dit systeem uitschakelt, merkt pas hoe direct een Cayenne stuurt.
Rijgedrag
Wat rijden betreft is de Porsche Cayenne een van de betere keuzes in zijn segment. Het is bijzonder knap hoe Porsche al die kilogrammen weet te maskeren. Je bent gevoelsmatig met een sportwagen op pad en niet met een SUV. Het stuurgevoel is fenomenaal goed, soms zelfs te direct waardoor de auto in de ogen van sommigen wellicht iets te nerveus overkomt. Maar de stuurman of -vrouw smult ervan. Overigens is het karakter van de auto tot in de kleinste details aan te passen. Stuurgedrag, gaspedaalrespons, schakelgedrag, motorkarakter en ook onderstel zijn allemaal instelbaar.
Aangepast onderstel voor Porsche Cayenne 2023
De Porsche Cayenne krijgt standaard een chassis met stalen veren inclusief het Porsche Active Suspension Management (PASM). Nieuwe schokdempers met tweekleppentechnologie en gescheiden rebound- en compressietrappen zorgen voor meer comfort en dynamiek. Optioneel levert Porsche luchtvering en een actief meesturende achteras, voor nog meer controle en comfort. De nieuwe optionele adaptieve luchtvering met tweekamer- en tweekleppentechnologie heeft bovendien nog grotere karakterverschillen in de rijmodi Normal, Sport en Sport Plus. Haast zonde dus om het systeem niet te bestellen, want je auto wordt er nog veelzijdiger van.
Omdat er zoveel te vertellen valt over de vernieuwde Porsche Cayenne hebben we nog niet eens de aandrijflijnen behandeld. Tijdens de marktintroductie in juli 2023 is er in Nederland keuze uit drie aandrijflijnen, de Cayenne, Cayenne E-Hybrid en de Cayenne S. Laten we allereerst even de prijzen noemen, want dan wordt meteen duidelijk hoe de line-up is opgebouwd in Nederland.
- Cayenne E-Hybrid 470 pk: € 110.000 (Coupé € 113.200)
- Cayenne 353 pk: € 146.200 (Coupé € 151.000)
- Cayenne S 474 pk: € 182.600 (Coupé € 189.100)
Je ziet het: de plug-in hybride Cayenne E-Hybrid is in Nederland het voordeligst. Dat komt door het Nederlandse belastingstelsel waarbij een lagere CO2-uitstoot wordt beloond met een lagere BPM-boete. De plug-in hybride E-Hybrid is daardoor extra voordelig geprijsd.
Porsche Cayenne E-Hybrid
Benieuwd naar de specs van de Porsche Cayenne S E-Hybrid? Komen ze! De SUV heeft een 3,0-liter V6 turbobenzinemotor met een vermogen van 224 kW (304 pk), gekoppeld aan een elektromotor met 130 kW (176 pk) en 460 Nm. De elektromotor is ten opzichte van het uitgaande type dus 30 kW sterker geworden. Het systeemvermogen van de E-Hybrid komt uit op 470 pk met 650 Nm aan koppel. Ook fijn: de auto heeft nu een 11 kW onboard lader. De batterij opladen duurt nu minder dan 2,5 uur. Over die accu gesproken. Die is gegroeid van 17,9 kWh naar 25,9 kWh. De elektrische actieradius is daardoor haast verdubbeld. De EV-range bedraagt nu 77 tot 90 kilometer, afhankelijk van de uitrusting.
Porsche Cayenne V6
Porsche gebruikt de 3,0-liter V6 turbomotor ook in de reguliere Cayenne. Die levert nu 260 kW (353 pk) en 500 Nm, ofwel 10 kW (13 pk) en 50 Nm meer dan voorheen. In landen buiten Nederland vormt die aandrijflijn de instapper. Bij ons is dat de PHEV. Uiteraard is nog niet iedereen toe aan ‘stekkeren’, dus voor die kopers is deze V6-variant wellicht een interessante keuze. Al zouden wij er persoonlijk wakker van liggen dat je voor veertig mille minder ongeveer 120 pk extra had kunnen hebben.
Porsche Cayenne S
Het prijsverschil tussen de Cayenne E-Hybrid en Cayenne S is helemaal groot. Dik 70.000 euro! Terwijl het motorvermogen van de Cayenne S haast gelijk is aan die van de PHEV. Toch is er een goede reden om de Cayenne S alsnog te kopen. De eerder gebruikte V6-motor is namelijk vervangen door een 4,0-liter V8 biturbomotor. Een V8! Jammie! Het blok produceert maximaal 349 kW (474 pk) en een koppel van 600 Nm – een toename van 25 kW (34 pk) en 50 Nm ten opzichte van zijn voorganger. De 0-100-sprinttijd van deze S-variant komt uit op 4,7 seconden. De maximumsnelheid bedraagt 273 km/u. De PHEV heeft 4,9 seconden nodig en haalt een top van 254 km/u.
Conclusie
Wat rijden betreft is de Porsche Cayenne 2023 veelzijdiger dan ooit. Er bestaat een nog groter verschil tussen de aanwezige rijmodi waardoor je gevoelsmatig met een auto met meerdere gezichten op pad bent. Vooral erg comfortabel, maar op verzoek ook supersportief en dynamisch, met een stuurgedrag waar je als stuurman of -vrouw bijzonder blij van wordt. Het gevoel zegt dat we voor de Cayenne S moeten kiezen, door die heerlijke V8. Maar om eerlijk te zijn waren we ook van de V6-soundtrack in de Cayenne E-Hybrid onder de indruk. Dan heb je hetzelfde vermogen voor minder geld. Een strijd tussen gevoel en verstand. Dat blijft lastig. Overigens komt er nog veel meer Cayenne-geweld aan, zoals een Turbo of een extra krachtige PHEV. Liever 100% elektrische Cayenne? Wacht dan tot medio dit decennium. De Porsche Cayenne blijft in ieder geval een begeerlijke SUV, nu en in de toekomst.