Nieuwe Porsche 911 R: 500 pk en handbak!
Stamvader van legendarische 911 R uit 1967
De nieuwe Porsche 911 R weegt 1.370 kilogram en daarmee is hij de lichtste in de huidige modelreeks. Met de power van de turboloze zescilinder boxermotor van 368 kW (500 pk), een handbak en achterwielaandrijving zijn alle ingrediënten aan boord voor een puur sportieve rijsensatie.
De nieuwe 911 R is de spirituele opvolger van de 911 R uit 1967, een raceauto waarmee ook op de openbare weg gereden mocht worden. De in gelimiteerde oplage gebouwde 911 R (R van Racing) nam destijds deel aan rally’s, de Targa Florio en wereldrecordpogingen.
Er komen er maar 991
De speciale editie, waarvan er maar 991 exemplaren worden gebouwd. De bij Porsche Motorsport ontwikkelde 911 R komt in het programma naast twee andere topsporters met atmosferische motor: de 911 GT3 en de 911 GT3 RS.
Racemotor
De nieuwe 911 R heeft de 4,0-liter boxermotor uit de 911 GT3 RS. Deze racemotor levert niet alleen een berg vermogen maar ook een behoorlijk koppel van 460 Nm bij 6.250 tpm. De sprint van 0-100 km/h duurt 3,8 seconden en de topsnelheid bedraagt 323 km/h. De 911 R is uitsluitend leverbaar met een handgeschakelde sporttransmissie met zes overbrengingen.
En met achterasbesturing!
De Porsche 911 R is gemaakt voor bochtige trajecten dankzij de achterasbesturing. Die waarborgt een scherp instuurgedrag, een precieze handling en bij dat alles optimale stabiliteit. Een mechanisch sperdifferentieel achter is eveneens standaard, net zoals Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB). De 20-inch lichtmetalen velgen in mat aluminium met centrale sluiting zijn voorzien van ultra high performance banden. Vóór bedraagt de breedte 245 mm, achter 305 mm.
Verkeersdrempel proof
De ‘R’ ligt superlaag op de weg, maar dat is niet altijd handig in een wereld vol verkeersdrempels. Om de alledaagse bruikbaarheid van de 911 R te vergroten, is een liftsysteem voor de vooras beschikbaar. Een druk op de knop zorgt dan voor 30 mm extra bodemvrijheid.