Autotest – Porsche 911 Carrera GTS (2017)
Gaat tenenkrommend snel
Van geen enkele andere sportauto bestaan zoveel varianten als van de Porsche 911. Welgeteld staan er op dit moment meer dan twintig verschillende uitvoeringen op de prijslijst. Alleen al van de GTS-modellen bestaan vijf varianten. Porsche overhandigde ons de sleutels van de 911 Carrera GTS en moest moeite doen om ze weer terug te krijgen.
Altijd feest
Want ja, ook wij zijn na een intens weekend geïnfecteerd met het zogeheten Porsche 911-virus dat zich in de afgelopen tientallen jaren in razendsnel tempo heeft verspreid. Logisch ook, want hoe je het ook wendt of keert: in een Porsche 911 is het tegenwoordig altijd feest. Welke versie je ook selecteert, in een neun elb zit je gebakken. Fantastische wegligging, opvallend comfortabel, snel, wendbaar, je hebt het altijd.
“Eindelijk weer eens wat kleur op een 911. Dat zouden meer mensen moeten doen.”
GTS
Ook in zo’n 911 GTS. Porsche gebruikt de letter GTS omdat het merk in 1963 de 904 Carrera GTS lanceerde. Wat later volgden nog de 924 GTS en de 928 GTS, maar daarna ging de GTS-naam de ijskast in. Tót Porsche de beroemde lettercombinatie opnieuw introduceerde op de 911. De GTS-reeks hoort nu bij een extra rijk uitgeruste en iets krachtigere versie van de 911 Carrera S. De auto een ‘actiemodel’ noemen is onterecht, want Porsche heeft veel moeite gedaan om van de 911 GTS iets speciaals te maken.
Vijf gerechten
Op de GTS-menukaart staan vijf gerechten: de 911 Carrera GTS, 911 Carrera 4 GTS, 911 Carrera GTS Cabrio, 911 Carrera 4 GTS Cabrio en de 911 Targa 4 GTS. In onze broekzak zit de sleutel van de eerste: de 911 Carrera GTS. Een bijzonder fraai exemplaar, gespoten in de fantastische kleur Saffierblauw. Eindelijk weer eens wat kleur op een 911. Dat zouden meer mensen moeten doen.
“Heerlijke brede heupen waar je keer op keer van moet watertanden als je in de zijspiegel kijkt”
Brede heupen
Je kan een GTS altijd direct herkennen. Allereerst zijn ze allemaal gebaseerd op het bredere onderstel voor modellen met vierwielaandrijving. De breedte voor alle types bedraagt om die reden 1,85 meter. Heerlijke brede heupen dus waar je keer op keer van moet watertanden als je in de zijspiegel kijkt. Het tijdloze design van de 911 blijft indruk maken. Kijk maar naar onderstaande video. Naar de dronebeelden van aanstormend autofotograaf Noël van Bilsen kun je blijven kijken. Wat een tijdloze schoonheid blijft de 911 toch.
VIDEO: Porsche 911 Carrera GTS – AutoRAI TV
Centrale wielmoer
Andere GTS-details zijn de SportDesign buitenspiegels, de moddervette satijnzwarte 20-inch lichtmetalen velgen met centrale wielmoer – ontzettend mooi – en diverse GTS-logo’s. En kijk ook even naar de voorspoiler: die loopt verder naar beneden door.
Rookglas
In rookglas uitgevoerde achterlichten, het matzwarte ventilatierooster en de in zwart uitgevoerde, centraal geplaatste dubbele uitlaatpijpen van het sportuitlaatsysteem vormen ook kenmerken van de GTS-types. De GTS-modellen met alleen achterwielaandrijving zijn herkenbaar aan de zwarte verbindingsstrip tussen achterlichten. Bij de vierwielaangedreven modellen is dit een rode lichtband.
“Als je bent uitgekeken op de buitenkant, dan valt er ook in het interieur nog het nodige te ontdekken.”
Veel te ontdekken
Als je bent uitgekeken op de buitenkant – vrij lastig moeten we toegeven – dan valt er ook in het interieur nog het nodige te ontdekken. Het Sport Chrono-pakket bijvoorbeeld met stijlvolle stopwatch of de Plus-sportstoelen, grotendeels bekleed met alcantara. De stoelen hebben GTS-logo’s op de hoofdsteunen, zijn viervoudig elektrisch verstelbaar en bieden fantastische zijdelingse steun en comfort. Afwerkingselementen van zwart geanodiseerd, geborsteld aluminium en alcantara bekleding van het stuurwiel, de middenconsole en de armsteunen maken het GTS-feestje compleet.
Welkom turbo’s
Je kan er dus niet omheen: Porsche heeft er veel werk van gemaakt om de GTS een geheel eigen uitstraling te geven. Laten we ook vooral de techniek niet overslaan. Geen atmosferische zescilinder boxermotor meer. Ook de ‘normale’ Porsche 911’s gaan voortaan aan de beademing door het leven. Porsche heeft een nieuwe 3,0-liter boxermotor met twee turbo’s ontwikkeld die zich inmiddels al heeft bewezen als een rasentertainer.
PDK rules
De verschillen ten opzichte van de 911 Carrera S mogen er zijn. De 3,0-liter boxermotor met twee turbo’s levert 30 pk meer dan die in de 911 Carrera S. In totaal dus 450 pk! Het koppel bedraagt 550 Nm, beschikbaar tussen 2.150 tot 5.000 toeren per minuut. Schakelen met de zeventraps PDK-transmissie is een genot. Je kan ook een zeventraps handbak krijgen. Leuk voor de purist, maar tegen zo’n PDK valt niet op te schakelen. Zo snel, zo scherp en met zoveel precisie. Een prachtig stukje techniek en bovendien een belangrijke factor van de totale pretbeleving.
“Tegen zo’n PDK valt niet op te schakelen. Zo snel, zo scherp en met zoveel precisie.”
GTS: Gaat Tenenkrommend Snel
GTS kan overigens zomaar staan voor ‘gaat tenenkrommend snel’. De 0-100-sprint verloopt in de GTS haast net zo snel als in de 500 pk sterke Porsche 911 GT3. Dat zegt wat. In 911-land hoef je jezelf dus helemaal nergens voor te schamen met zo’n GTS. Neem je de versie met PDK-transmissie, die is aanzienlijk sneller dan de versie met handgeschakelde zevenbak, dan sprint je in 3,6 tellen naar 100 km/u. De topsnelheid komt uit op 310 km/u.
Freek Vonk
De 911 biedt net zoveel comfort als een originele Chesterfield of ontpopt zich na het activeren van de Sport-modus – met de manettino-achtige draaiknop op het stuurwiel – tot een hyperactieve Freek Vonk die keer op keer razendsnel toeslaat na elke impuls. De gaspedaalrespons is hyperalert, de stuurinrichting biedt veel feedback en het onderstel zet zich extra schrap. Nog leuker: de sportauspuff laat extra hard van zich horen. Zo lekker. Helemaal boven de 6.500 toeren per minuut. Kippenvel op je nagels, echt. En heerlijke rillingen over je rug als de Porsche na al die opwinding wat donkerbruine, pruttelende uitlaatscheten produceert als perfecte afsluiter van het moment.
“Heerlijk als de Porsche na alle opwinding wat donkerbruine, pruttelende uitlaatscheten produceert als perfecte afsluiter van het moment.”
Verlaagd onderstel
Porsche levert op elke 911 GTS standaard het Porsche Active Suspension Management (PASM) en voor de Coupé-modellen tevens het met 10 millimeter verlaagde PASM Sportonderstel. De Porsche 911 Carrera GTS is daardoor heerlijk wendbaar. Porsche Torque Vectoring Plus (PTV+) met een elektronisch aangestuurd sperdifferentieel én achterwielbesturing verhogen de attractiewaarde nog meer.
“De 911 biedt het comfort van een originele Chesterfield of de sportiviteit van een onuitputbare, hyperactieve Freek Vonk”
Kwispelactie
Door al die systemen, een fabelachtig goede gewichtsverdeling en een uitgekiende positie van de boxermotor, is de grip op de achteras fenomenaal. Het gewicht van de motor drukt op de achterkant en dankzij het forse rubber achter moet je flink je best doen om op droog wegdek een kwispelactie uit te lokken.
Een groot baalmoment
Iets opmerken aan een 911 is haast onmogelijk. Porsche heeft het model al zo lang in de vingers en tot in de puntjes geperfectioneerd, dat minpunten benoemen net zo lastig is als het aanwijzen van wat kleur in een interieur van Jan des Bouvrie. De 911 is nog altijd een fantastisch feest op wielen en als GTS een extra lekkere traktatie voor jezelf. Des te moeilijker was het inlevermoment van de sleutel. Een groot baalmoment. Over de 911 liggen we nog nachten wakker, verlangend naar nog zo’n memorabele rollercoaster ride.
De prijs
De prijs van de 911 Carrera GTS begint bij 158.000 euro. Met wat opties loopt die prijs eenvoudig op tot 200.000 euro. Veel geld, maar de 911 is elke cent waard. Al jaren.