Porsche 718 Cayman GT4 RS: een lekker recept
En een Clubsport-versie!
Een hoogtoerige middenmotor met 500 pk in combinatie met een gewicht van slechts 1.415 kg, dat moet wel rijplezier opleveren. De Porsche 718 Cayman GT4 RS is het nieuwe topmodel van de 718-familie. Ook komt er direct een circuit georiënteerde versie in de vorm van de GT4 RS Clubsport.
Kleine 911 GT3
Het hart van de 718 Cayman GT4 RS wordt gevormd door de atmosferische zescilinder boxermotor die we kennen van de 911 GT3. De motor draait tot liefst 9.000 tpm. Ten opzichte van de 718 Cayman GT4 heeft de RS-versie 80 pk meer vermogen. Het koppel is verhoogd van 430 naar 450 Nm. De nieuwe 718 Cayman GT4 RS exclusief geleverd met PDK, met zeven versnellingen. Daarmee knal je van 0 naar 100 km/h in 3,4 seconden en heb je een topsnelheid van 315 km/h.
Lichter
De tweezitter is ook een stuk lichter geworden. Er is bijvoorbeeld carbon gebruikt voor onderdelen als de voorklep en voorschermen, is er lichtgewicht glas gebruikt voor de achterruit en is er minder isolatiemateriaal gebruikt. De bekende openingslussen in de deurpanelen zijn ook in deze RS te vinden. In totaal is de GT4 RS 35 kilogram lichter dan de GT4 en komt uit op 1.415 kg.
Verder is een leuk detail dat de GT4 RS luchtinlaten achter de portierruiten zitten, wat hem een nog extremere uitstraling geeft. De zwanennek-spoiler, die we kennen van de GT3 RS, zit op de GT4 RS.
Weissach
Wil je het allemaal nog even iets extremer, kan je bij Porsche altijd nog het Weissach-pakket aanvinken. Je krijgt dat extra carbon goodies zoals de voorklep, luchtinlaten, koelluchtinlaatpanelen, airboxafdekking, spiegelkappen en de achtervleugel. Daar krijg je ook nog een titanium uitlaat bij en een rolkooi die eveneens van titanium is. Optioneel kun je nog kiezen voor 20 inch magnesium wielen.
Cayman 918 GT4 RS Clubsport
Reden voor Porsche om een Clubsport-versie op de markt te brengen is de populariteit van de GT4 Clubsport, met 500 geproduceerde exemplaren. Voor veel (amateur) raceteams is de Clubsport een redelijk ‘betaalbare’ manier om te kunnen racen. De GT4 RS Clubsport gaat de GT4 Clubsport vervangen die in 2019 op de markt kwam. De grootste verandering is dat de nieuwe zeven versnellingen heeft in plaats van de zes bij de vorige. Daarmee krijgt hij kortere overbrengingen. Ook de GT4 RS Clubsport krijgt de nieuwe 500 pk sterke 4.0 liter grootte zescilinder boxer, met 35 pk meer is dan de vorige motor.
Verbeterde handling
Aanpassingen aan het chassis hebben ook de handling van de nieuwe 718 Cayman GT4 RS Clubsport flink verbeterd. De dempertechnologie is compleet herzien, wat een aanzienlijke invloed heeft op de algehele prestaties en het rijgedrag van de nieuwe Clubsport. De upgrades omvatten onder meer schokdempers die in twee richtingen zijn te verstellen en verstelbare stabilisatorstangen voor en achter. Ook de wagenhoogte, het camber en de sporing zijn verstelbaar. Speciale NACA-inlaten in de voorklep zijn ontworpen om de luchtstroom efficiënter naar het grote race-remsysteem te leiden dat is uitgerust met stalen remschijven van 380 millimeter.