
Ook Polestar 3 stapt over op 800V
DC-laadsnelheid tot 350 kW en nieuwe krachtige processor!

Net als de Volvo EX90 modeljaar 2026 profiteert ook de Polestar 3 – die zijn platform deelt met de Volvo – van een fikse technische upgrade. De Polestar 3 modeljaar 2026 krijgt een nieuwe elektrische 800 Volt-architectuur met een DC-laadsnelheid tot 350 kW, een nieuw ontwikkelde achterste elektromotor met meer vermogen en een nieuwe kerncomputer met meer dan acht keer zoveel rekenkracht.
Flinke technische upgrade voor Polestar 3
Voor modeljaar 2026 maakt het SPA2-platform, waarop de Polestar 3 is gebaseerd, een flinke technologische stap vooruit met de introductie van 800 Volt. Deze upgrade van de elektrische architectuur maakt aanzienlijk sneller DC-opladen mogelijk met een pieksnelheid van maximaal 350 kW. De accu kan met deze nieuwe technologie in slechts 22 minuten van 10 tot 80% worden opgeladen, meer dan 25% sneller dan voorheen.
De vernieuwde architectuur resulteert ook in een verbetering van de efficiëntie tot 6%, volgens de WLTP-cyclus, en maakt de integratie mogelijk van nieuwe lithium-ionaccu’s van CATL. De Polestar Rear Motor krijgt een 92 kWh-versie en de Dual Motor en Performance een 106 kWh-variant. De combinatie van sneller DC-laden en een hogere efficiëntie maakt de Polestar 3 nog geschikter voor het afleggen van lange afstanden.
Sterkere elektromotor op achteras
Alle versies van de Polestar 3 zijn per ingang van het nieuwe modeljaar uitgerust met een nieuwe, in eigen huis ontwikkelde synchrone achterste motor met een permanente magneet die meer vermogen levert. In combinatie met de asynchrone motor voorin biedt de vernieuwde Performance-versie een totaal vermogen van maximaal 500 kW (680 pk).
De voorste motor beschikt bovendien over een automatische uitschakelfunctie wanneer deze niet nodig is. Deze technologie is bekend van de Dual Motor-versies van de Polestar 2 en verbetert de efficiëntie en daarmee het bereik. Dankzij deze nieuwe motor achterin is de vermogensbalans meer naar achteren verschoven. In combinatie met de eveneens vernieuwde stabilisatorstangen en aanpassingen in de software voor de besturing levert dit een nog betere rijkwaliteit op voor alle modelvarianten.
Grotere rekenkracht
Polestar introduceer verder een nieuwe NVIDIA Drive AGX Orin-processor die de Xavier-unit van het uitgaande modeljaar vervangt. Deze module verhoogt de rekenkracht van 30 naar maar liefst 254 biljoen bewerkingen per seconde (TOPS). Dankzij deze achtvoudige sprong in prestaties kunnen de actieve veiligheidssystemen, de efficiëntie van de accu en de verwerking van de sensorgegevens door de Polestar 3 nog sneller en slimmer worden aangestuurd.
Nieuwe processor ook voor bestaande Polestar 3-rijders
Deze processorupdate wordt ook kosteloos aangeboden aan alle bestaande Polestar 3-rijders, waarmee het Zweedse merk trouw blijft aan de belofte om waarde te blijven toevoegen en de beste gebruikerservaring te bieden. De update is naar verwachting begin 2026 beschikbaar. De gratis hardware-update wordt uitgevoerd door een door Polestar erkend servicepunt. Klanten worden geïnformeerd wanneer de betreffende NVIDIA Drive AGX Orin-processor beschikbaar is voor hun auto.
Aangepaste optie- en pakketstructuur
Voor modeljaar 2026 introduceert Polestar drie nieuwe uitrustingsniveaus voor de Polestar 3: Rear Motor, Dual Motor en Performance. Bij de nieuwe line-up zijn de verschillen tussen de uitvoeringen duidelijker. De basisversie, de Rear Motor, krijgt een geoptimaliseerde accu. De actieve luchtvering is voortaan optioneel op de Dual Motor en standaard op de Performance. De drie versies hebben elk hun eigen unieke veiligheidsgordels: effen zwart voor de Rear Motor en zwart met een lijn van Swedish gold voor de Dual Motor. De Performance krijgt geheel in Swedish gold uitgevoerde gordels.
Het herziene aanbod van opties en pakketten maakt het eenvoudiger voor klanten om hun nieuwe Polestar 3 samen te stellen. Het nieuwe Climate-pakket omvat verwarming van de achterstoelen, het stuurwiel en voorruitwisserbladen. Het nieuwe Prime-pakket bundelt het Pilot-, Plus- en Climate-pakket met privacyglas achter. Het Bowers & Wilkins voor Polestar audiosysteem, met hoofdsteunluidsprekers en active road noise cancellation, is voortaan beschikbaar als losse optie of als onderdeel van het Plus-pakket.
Nieuwe carrosseriekleur Storm
Het exterieur krijgt een update met de nieuwe carrosseriekleur Storm, een donkergrijze metallic lak die de tint Thunder vervangt. Ook de graphic op de voorportieren is aangepast, met een groter lettertype voor de modelnaam en vermelding van de modelvariant. In het interieur is de standaard bekleding voortaan Bio-attributed MicroTech in Charcoal, gecombineerd met een afwerking in gerecycled aluminium, dat voorheen alleen als optie beschikbaar was.
Willem Baudewijns aan het woord
Willem Baudewijns, Managing Director van Polestar Nederland: “De Polestar 3 is toonaangevend op het gebied van performance, technologie en innovatie, en de nieuwste upgrades tillen hem naar een nog hoger niveau. In afwachting van het nieuwe modeljaar zijn de huidige, modeljaar 2025 versies extra aantrekkelijk. Ze zijn direct uit voorraad leverbaar, waarbij je met Financial Lease de auto nu nog tegen 0% rente kan financieren via Polestar finance. Net als alle reeds aan klanten geleverde exemplaren krijgen ook de nog te leveren Polestar 3-modellen uit dit modeljaar een gratis upgrade met de nieuwe NVIDIA-chip, waardoor straks elke Polestar 3 is uitgerust met de meest geavanceerde technologie op de markt.”
De verkoop van de Polestar 3 modeljaar 2026 gaat op een later tijdstip van start en de Nederlandse prijzen worden in aanloop naar de verkoopstart in bekend gemaakt.
Polestar 3 Rear Motor
De Polestar 3 met achterwielaandrijving heeft een vermogen van 245 kW (333 pk) en levert een koppel van 480 Nm. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt 6,5 seconden en de topsnelheid ligt op 210 km/u. Het WLTP-bereik bedraagt 604 km, met een verbruik tussen 17,6 en 21,6 kWh per 100 km. De auto beschikt over een 800V lithium-ionaccu met een brutocapaciteit van 92 kWh. Laden gaat met tot 11 kW (AC) of tot 310 kW (DC).
Polestar 3 Dual Motor
De Dual Motor-variant levert 400 kW (544 pk) en 740 Nm aan koppel. Daarmee accelereert hij van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden en haalt hij een topsnelheid van 230 km/u. Het WLTP-bereik bedraagt 635 km, met een verbruik tussen 19,1 en 23,4 kWh per 100 km. Ook hier vind je een 800V lithium-ionaccu, maar met een grotere brutocapaciteit van 106 kWh. De laadsnelheid bedraagt tot 11 kW (AC) en tot 350 kW (DC).
Polestar 3 Performance
De krachtigste uitvoering is de Performance, met 500 kW (680 pk) en een indrukwekkend koppel van 870 Nm. De sprint naar 100 km/u duurt slechts 3,9 seconden met een topsnelheid van 230 km/u. Het WLTP-bereik bedraagt 593 km, terwijl het verbruik tussen 20,6 en 23,4 kWh per 100 km ligt. Ook deze versie heeft een 800V lithium-ionaccu van 106 kWh bruto en kan laden met tot 11 kW (AC) of tot 350 kW (DC).











