Peugeot: “Lichtgewicht staal blijft voorlopig de norm”
Interview met Jean-Philippe Imparato, CEO Peugeot
Elektrische auto’s hebben vaak een hoger gewicht vanwege een zwaar accupakket. Dat gewicht moet op de een of andere manier gecompenseerd worden. Wat is Peugeot van plan om het gewicht van auto’s nog verder te drukken? We vragen het aan Peugeot CEO Jean-Philippe Imparato tijdens een 1-op-1-interview met AutoRAI.nl.
Staan er andere materialen op stapel dan alleen staal? “We besparen nu al zoveel mogelijk op staalgebruik. Belangrijk is het juiste prijsniveau van onze auto’s, niet alleen voor ons maar ook voor onze klanten. We zijn erg voorzichtig met hetgeen wat we in de auto’s stoppen. Light is right, daar ben ik het mee eens.”
Voorlopig dus geen andere materialen dan staal? “Met het oog op alle nieuwe technologische ontwikkelingen zouden we de kostprijs van onze auto’s kunnen verdubbelen met alle nieuwe technologieën. Mijn baan is dat ik moet zorgen dat iedereen een Peugeot moet kunnen kopen. Je moet zoveel mogelijk technologie aanbieden voor een zo scherp mogelijke prijs. Dat is soms een grote uitdaging.”“Als ik op een dag het materiaal van een dak wijzig, dan doe ik dat meteen voor alle modellen.”
Je kan niet bevestigen dat elektrische auto’s andere materialen zullen hebben? “Het blijft voorlopig bij lichtgewicht staal. Als ik nieuwe materialen toepas in de productie van modellen, dan moeten daar alle modellen direct van profiteren, dus niet één derivaat. Als ik op een dag het materiaal van een dak wijzig, dan doe ik dat meteen voor alle modellen. Elektrisch, PHEV, diesel, benzine, we gaan hierin geen verschil creëren. Een elektrische 208 of een 208 met een benzine-aandrijflijn is dus opgebouwd uit hetzelfde materiaal.”