Peugeot gaat in duurzaam Newspaperwood
Peugeot is klaar voor introductie van een autonoom rijdende auto en gebruikt oude kranten voor studiemodellen. Een interview met Jerome Micheron, Manager Productstrategie bij Peugeot.
Hoe ver is Peugeot met de ontwikkeling van zelfstandig rijdende auto’s?
“In 2020 kunnen we die op de markt brengen. Maar dan wel met technologie die wettelijk mogelijk is. Dus waarover voor wat betreft aansprakelijkheid bij ongelukken duidelijkheid bestaat. Onze ervaring is dat de klant het wel erg fijn vindt als zijn auto in druk verkeer bepaalde taken kan overnemen of automatisch reageert om een aanrijding te voorkomen. Zeker bij het langzaam rijden in een file neemt dat veel zorgen weg, bijvoorbeeld als hij of zij even op het scherm van zijn smartphone kijkt.”
Staan er bij Peugeot nieuwe hybride- en elektrisch aangedreven auto’s op stapel?
“Onze filosofie is dat we het merk willen zijn met de laagste CO2-uitstoot. Een mooi voorbeeld van dat streven is de 208. De zuinigste versie zit op 79 g/km en dat is in deze klasse de laagste waarde met een conventionele verbrandingsmotor. Met nieuwe plug-in hybrides en elektrisch aangedreven modellen willen we de gemiddelde uitstoot van ons hele gamma verder verlagen. Dat zullen overigens geen diesel-hybrides zijn, zoals we die eerder hebben uitgebracht van de 3008 en 508, maar benzine-hybrides. Want we willen met de PHEV-modellen ook naar markten buiten Europa.”
Het studiemodel Peugeot Exalt heeft Newspaperwood, wat is dat?
“Dat is een uitvinding uit Nederland. Een heel innovatief en duurzaam materiaal, dat is gemaakt van samengeperste oude kranten. In de Exalt is dat afkomstig van Le Figaro, een Franse krant. De design-afdeling van Peugeot ontdekten Newspaperwood een aantal jaren geleden op een designbeurs in Milaan, waar meubels stonden van kunstenaar Mieke Meijer uit Nederland. Zo kwamen we in contact met de uitvinders van Newspaperwood in Eindhoven. Het is heel attractief materiaal, ook uniek om te zien en zelfs nog beter dan hout te bewerken voor de afwerking van het interieur van een auto.” Arjan van Raadshooven van Newspaperwood vult aan: “We gebruiken hiervoor kranten die als proefdruk van de pers rollen, misdrukken en exemplaren die overblijven bij de nabezorging. Het is voor ons erg leuk en heel bijzonder dat een autoproducent als Peugeot ermee aan de slag is gegaan.”