
Parkeren bij laadpalen in 2025: dit mag wel en niet
Zo zit het met de regels en mogelijkheden

Elektrische auto’s zijn inmiddels een vast onderdeel van het straatbeeld. Met de groei van het aantal EV’s is ook het aantal laadpunten flink toegenomen. Maar hoe zit het precies met parkeren bij een laadpaal? Mag iedereen daar staan of zijn er regels?
Mag iedereen parkeren bij laadpalen?
Een parkeerplaats met een laadpaal is bedoeld voor elektrische en plug-in hybride auto’s, om de batterij op te laden. In principe mag je alleen bij een laadpaal parkeren als je ook werkelijk aan het laden bent. Heb je een auto met benzine- of dieselmotor zónder laadmogelijkheid, dan is het niet de bedoeling dat je daar parkeert. Of het ook echt niet mag, hangt af van het bord dat erbij staat.
Regels voor parkeren bij laadpalen
De basisregel komt voort uit de verkeerswetgeving. Een parkeerplaats met laadpaal wordt aangeduid met een officieel verkeersbord: bord E8c van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1999, een blauw bord met een witte P en een pictogram van een laadpaal met een stroomflits en een stekker. Soms staat er ook expliciet bij: “alleen voor voertuigen die zichtbaar worden opgeladen”, dus je auto mag daar alleen staan als je de batterij oplaadt. Staat dat zinnetje er niet bij? Dan wijst het grote blauwe bord nog steeds op de mogelijkheid tot opladen, maar is de parkeerplaats strikt genomen voor alle voertuigen. De regels verschillen verder per gemeente – die maken verordeningen en kunnen bepaalde parkeerplaatsen aanwijzen voor een laadpunt voor EV’s. Kortom, let goed op de borden ter plaatse.
Parkeren bij laadpalen: alleen om te laden?
In de praktijk betekent parkeren bij een laadpaal doorgaans dat je auto verbonden moet zijn met de paal én daadwerkelijk stroom moet afnemen. Alleen de kabel insteken zonder laadproces wordt gezien als misbruik. Moderne laadpalen registreren vaak of daadwerkelijk wordt geladen – maar dan moet de auto wel verbonden zijn met de laadpaal. Dan kan de exploitant van de laadpaal een blokkadetarief in rekening brengen. Dan betaal je stevig voor de tijd die je te lang aan de laadpaal staat – laadpaalkleven wordt dat genoemd. De gemeente handhaaft echter de regels omtrent parkeren bij laadpalen en de hoogte van parkeerboetes kan per gemeente verschillen. Gemeenten mogen een foutgeparkeerde auto ook laten wegslepen – ook als die onterecht op een laadplek staat.
Oordeel Hoge Raad uit 2022
Parkeren op een parkeerplaats met een laadpaal is echter niet altijd illegaal. Er zijn wel boetes voor uitgedeeld – specifiek voor laadpaalkleven, ofwel je elektrische auto laten staan als de batterij al vol is – maar in 2022 bepaalde de Hoge Raad dat laadpaalkleven in principe niet strafbaar is…
Hoe zit het met invalidenparkeerkaarten?
Een invalidenparkeerkaart is géén carte blanche om zomaar overal te parkeren. Een laadplek blijft in principe een laadplek, ook voor bestuurders met een beperking. Maar als je een elektrische of plug-in hybride auto hebt, mag je sowieso parkeren én laden op een parkeerplaats met laadpaal.
Is parkeren bij laadpalen verboden voor niet-elektrische auto’s?
Als een parkeerplaats met laadpaal niet is aangeduid met bord E8c van het RVV 1999 en de aanvulling “alleen voor voertuigen die zichtbaar opladen”, is het in theorie een ‘gewone’ parkeerplaats. In de praktijk plaatsen gemeenten vrijwel altijd dat bord en onderbord om handhaving mogelijk te maken en gewone auto’s daar te weren. Het is dus niet zo dat er voor brandstofauto’s een landelijk verbod geldt op parkeren bij laadpalen. Maar de combinatie van verkeersbord(en) en plaatselijke regelgeving zorgt wel dat overal hetzelfde kan worden gehandhaafd.
Verschillen per gemeente en laadpaalprovider
Hoewel de wettelijke basis landelijk geldt, zijn details vaak per gemeente of laadpaalexploitant geregeld. Sommige gemeenten hanteren strikte maximale laadtijden, zoals vier uur overdag. Anderen laten het aan de laadpaalbeheerder om in de software een ‘blokkadetarief’ in te stellen voor laadpaalklevers.
Is de laadpaalprovider eigenaar van de parkeerplaats?
Nee, de meeste openbare laadpalen staan op grond van de gemeente of de provincie. De parkeerplaats is dus van de wegbeheerder. De laadpaalexploitant is alleen eigenaar van de laadpaal en heeft geen zeggenschap over wie er mag parkeren bij laadpalen. Wel kan de provider in overleg met de gemeente bepalen welke voorwaarden hij aan het laden verbindt, bijvoorbeeld het blokkadetarief of een maximale laadtijd.
Moet je weg als je batterij vol is?
In veel gemeenten is het beleid dat je je elektrische auto moet weghalen zodra het laden is voltooid. De gedachte is simpel: laadplekken zijn schaars en anderen moeten er ook kunnen laden. Sommige laadpalen sturen via de app of per sms een melding dat het laden klaar is. Laat je de auto dan nog uren staan, dan loop je kans op een blokkadetarief of zelfs een boete als de gemeente een maximale parkeertijd heeft vastgesteld.
Wie bepaalt wat er gebeurt bij overtreding?
De wegbeheerder – meestal de gemeente – bepaalt de handhavingsregels. Die kan boetes opleggen op basis van de verkeerswet en lokale verordeningen. De laadpaalprovider kan alleen via tarieven invloed uitoefenen, niet via verkeersboetes.
Laden aan een openbare laadpaal of snellader
Het laadproces is eenvoudig. Je parkeert je elektrische auto op de parkeerplaats bij de laadpaal, sluit de laadkabel aan op de auto en de paal en vervolgens start je het laadproces met je laadpas of app. Bij openbare laadpalen laad je meestal met wisselstroom (AC) op een vermogen van bijvoorbeeld 11 of 22 kW, afhankelijk van de auto en de paal. Snelladers gebruiken gelijkstroom (DC) en bieden veel hogere vermogens, vaak 150 kW of meer, waardoor laden veel sneller gaat. Betalen gebeurt via je laadpas, app of soms met pinpas of creditcard.
Laden is ook parkeren, maar parkeren is niet altijd laden
Laadplekken zijn er om te laden, niet om alleen maar te parkeren. Gemeenten en exploitanten werken samen om schaarse laadcapaciteit te verdelen en geven dat beleid vorm met verkeersborden, handhaving en soms slimme tarieven. Elektrisch rijders hebben er immers allemaal belang bij dat auto’s worden verplaatst zodra de batterij vol is, zodat anderen ook gebruik kunnen maken van de laadfaciliteit. Niet-elektrische auto’s horen er simpelweg niet te staan.
Parkeren bij een privélaadpaal
Heb je een privélaadpaal? Een privélaadpaal mag alleen zijn geïnstalleerd op privéterrein. De betreffende parkeerplaats dus van jou en je mag zelf bepalen wie daar wel en niet mag parkeren. De regels voor foutparkeerders, dus mensen die zonder jouw toestemming op jouw privéparkeerplaats staan, zijn hetzelfde als voor privéparkeerplaatsen zonder laadpaal. Als eigenaar van de plek kan je een verzoek indienen bij de lokale handhaving om de foutparkeerder te laten beboeten en/of wegslepen.