Parijs stelt liefde op prijs…
…maar geen auto’s van vóór 1997
Parijs gaat maatregelen nemen om de slechte luchtkwaliteit in de metropool te verbeteren. Het gemeentebestuur weert met ingang van 1 juli auto’s van vóór 1997 op bepaalde momenten in het gebied binnen de Périphérique.
De Franse hoofdstad kampt met smogproblemen en gaat daarom op werkdagen tussen acht uur ‘s ochtends en acht uur ’s avonds auto’s van vóór 1997 weren. De maatregel geldt ook voor gemotoriseerde tweewielers die voor 1 juni 1999 zijn geregistreerd. Onderscheid naar het type brandstof is er niet.
Maatregelen verder aanscherpen
Het centrum van de lichtstad is in het weekend en doordeweeks vóór acht uur ’s ochtends en na acht uur ’s avonds wel toegankelijk voor de desbetreffende auto’s en motoren. Parijs hoopt op deze manier mensen die in het centrum van Parijs werken te dwingen om met het openbaar vervoer te gaan, een nieuwere auto of motorfiets te kopen of om op de fiets te stappen. Naar verwachting scherpt Parijs de maatregelen rond 2020 verder aan. Tegen die tijd mogen auto’s van vóór 2010 op bepaalde momenten het centrum niet meer in.
In Nederland
De maatregelen van Parijs gaan verder dan de vaak bekritiseerde milieuzones in bijvoorbeeld Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. In Amsterdam zijn vrachtauto’s in de binnenstad verboden en in Rotterdam en Utrecht zijn alleen oudere auto’s met een diesel- of benzinemotor niet welkom. Omdat er vaak verwarring bestaat over welke auto’s in die steden het centrum wel of niet binnen mogen, zetten we de regels hieronder nog even op een rij.
Wat zijn nu de eisen?
Amsterdam: Per 1 juli 2013 hebben vrachtauto’s (voertuigcategorieën N2, N3) met een dieselmotor lager dan euroklasse 4 (bouwjaar voor 1 oktober 2005) geen toegang meer tot de milieuzone Amsterdam. Per 1 januari 2017 geldt een verbod voor bestelauto’s (voertuigcategorie N1) met een dieselmotor met een datum eerste toelating (DET) van vóór 1 januari 2000. Per 1 januari 2018 geldt er een verbod voor taxi’s met een dieselmotor, touringcars en brom- en snorfietsen.
Rotterdam: Personenauto’s met een dieselmotor ouder dan januari 2001 of personenauto’s met een benzinemotor of LPG-installatie ouder dan juli 1992 mogen de milieuzone niet in. Voor bestelauto’s geldt een verbod voor het volgende: diesels ouder dan januari 2001 en benzine/LPG van vóór juli 1992. Vrachtauto’s met dieselmotor mogen alleen de milieuzone in als ze voldoen aan de emissienorm Euro 3 of hoger.
Utrecht: Personen- en bestelauto’s die op diesel rijden en voor 1 januari 2001 voor het eerst een kenteken hebben gekregen (DET) mogen de milieuzone niet betreden. Vrachtauto’s op diesel die niet voldoen aan de Emissienorm 4 of hoger mogen de milieuzone eveneens niet inrijden.